Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanV70-98
Jag läste också om 2mm pinne, men hittade inte något hål. Kan vara så att de har demonterat en äldre låscylinder!?
//Johan
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det händer ibland. Nånting som släpper inne i låset, så det är inte kontakten. Kanske nåt som ska släppa om man försöker bryta upp låset genom att banka in en stor skruvmejsel och vrida med skiftnyckel.
2mm pinnen använder man om man ska ha loss själva låscylindern ur låset. Nyckeln i läge II och tryck in spärren så går den att dra ut.
av sm7ovk
På mitt lås så måste man nästa alltid röra ratten en liten aning sedan går det att vrida runt nyckeln. Hade bara tänkt ta ut själva cylindern, men jag hittar inget hål där jag kan trycka in 2mm pinnen... Finns det olika varianter som JohanV70-98 var inne på? Det känns som om cylindern sitter ganska löst, dvs det glappar ju en hel del när man vickar på nyckeln, men antagligen så är det någon form av spärr som håller kvar den.

Vad säger bilprovningen om att man måste röra lite på ratten innan man kan vrida runt nyckeln? Har inte rattlåset greppat så är det inga problem och för oss som normalt använder bilen har det ju blivit en vana efter 7-8år...
av JohanV70-98
JohanV70-98 skrev:När jag skall starta min V70'a - 98 så går startnyckelt ibland bara runt ett antal varv uatn motstånd. Sedan får den "fäste" och bilen kan startas. Jag köpte en ny kontakt kontaktplatta (=rosen=Startkontant (9447804)) på Bilia och bytte den. Problemet försvan, men bara några dagar. Så antagligen var inte kontaktplattan felaktig - utan någonting annat.

Några tips att ge?

//johan
Fick köpa ett nytt tändlås. Det behövdes en vinkelslip för att få lås det gamla. Sedan dess har det fungerat utmärkt.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]