Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emka
jag kollar oljan lite nu och då och sen det blev kallare ute har jag märkt nån vit/grådaskig sörja på stickan, det är inte mycket utan det sitter mest på kanten på stickan, har inte sett det på locket förrän idag då jag kollade och det är inte alls mkt men man ser litegrann flyta på den vanliga oljan...

behöver jag vara orolig för topplockspackningen eller kan det helt enkelt vara nån som lagt i olja när det regnar ute och det råkat komma i lite vatten då som syns? lite kondens helt enkelt?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kör du mycket korta sträckor? Har hört att det är ganska vanligt att det blir så då pga att inte kondensen hinner dunsta.
När är oljan bytt senast?
Vilken motor har du?
av Uninium
Oftast så brukar det bli som ovanstående säger,att det blir när man kör kortare sträckor.
Ta en sväng så motorn blir riktigt varm så ska det förhoppningsvis försvinna,undrar om det inte heter kallslam kom jag på nu ...
av emka
jo jag kör ofta ganska så korta sträckor, nästan bara fram o tillbaka till jobbet som ligger en tio min-en kvarts körväg hemifrån, inte så ofta jag kör längre sträckor alls men emellanåt har jag kört en timme eller så och fortfarande ligger det kvar, men som sagt är det inte så mkt, jag hoppas bara att toppen inte håller på att gå men jag behöver alltså inte vara orolig?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Du kanske skall ta och byta olja.
Om man kör mycket kortsräckor så bör man byta olja och filter oftare.
av Uninium
Är det lite så är det ingen fara,ska du byta olja snart? Om däremot den skulle vara dassig och se ut som kaffe med mjölk så ska du nog se över kärran.

Kan i vissa fall hjälpa med att byta oringen på oljestickan också om det är lite som du beskriver...

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]