Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
CarMan skrev:flera gånger i tråden så har man svarat att dom har ungefär samma, oasett vd vi pratar om.
för mig låter det som att man inte vet, men tror /inbilarsig att dom har samma...

eftersom volvo har citiy safty så ger volvia rabatt på försäkringspremien, så den lär det skilja på.
Jag ägde en ny Audi innan bilen jag har idag. Så jag vet vad Audi har att erbjuda och det är ungefär samma som det du nämner.
Tillgången finns i alla stora och mellan stora städer.
Assistansen finns och gäller så länge du servar din Audi på auk. verkstad enligt boken. Det är inte tidsbestämt utan gäller bilens hela livslängd. Har alltså även stor betydelse för kommande ägare. Gäller i hela väst Europa. Gäller med lånebil/hyrbil samt övernattning.
Övrigt har vi redan nämnt. Förutom fri service i 4 år (eller max 12.000mil) samt rabatt pga city safety är det inget som Audi inte kan matcha så vitt jag vet när det gäller ägandet av bil. Däremot är dessa två sistnämnda punkter väldigt bra av Volvo tycker jag!! Borde vara samma i alla modeller.
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev: För övrigt, kan du dra ditt hästsläp även om det är typat till 2000kg så länge du lastar max 1800 kg
Nej, du får inte dra ett släp vars maxlast överstiger bilens maximala släpvikt oavsett om du har någon last eller inte.
Användarvisningsbild
av kave
Thho skrev: Det går inte att komma ifrån att diffbroms som uppnås genom att bromsa det slirande hjulet (med bilens bromsar, difflameller eller viscos) är en kompromiss. För övrigt sliter detenormt på drivsystemet och funkar inte särskilt bra vid konstant diffbromsning. Bromsarna överhettas helt enkelt.
Jag håller med dig men det är så Audi, Subaru och Volvo har löst problemet. Inte Volvospecifikt att bromsa det spinnande hjulet med bromsarna.
Användarvisningsbild
av Thho
kave skrev:
Thho skrev: Det går inte att komma ifrån att diffbroms som uppnås genom att bromsa det slirande hjulet (med bilens bromsar, difflameller eller viscos) är en kompromiss. För övrigt sliter detenormt på drivsystemet och funkar inte särskilt bra vid konstant diffbromsning. Bromsarna överhettas helt enkelt.
Jag håller med dig men det är så Audi, Subaru och Volvo har löst problemet. Inte Volvospecifikt att bromsa det spinnande hjulet med bromsarna.
Det är helt korrekt och det känner jag till. Konstaterade bara att de moderna, elektroniskt assisterade, fyrhjulsdriftssystemen är en kompromiss som alltid. Sämre när det riktigt kniper men bättre i vardagskörning och fram för allt billigare för tillverkarna.
av krippa
kave skrev:
VolvoB20 skrev: För övrigt, kan du dra ditt hästsläp även om det är typat till 2000kg så länge du lastar max 1800 kg
Nej, du får inte dra ett släp vars maxlast överstiger bilens maximala släpvikt oavsett om du har någon last eller inte.
Jo, det är bruttovikt, dvs den vikt du faktiskt lastat, tillsammans med släpets vikt, som räknas när det gäller bilens släpvagnsvikt.
av riha
VolvoB20 skrev:
riha skrev:Det i stort sett enda som talar emot för att jag inte skall kunna köpa den är att de satt en gräns på 1800 kg dragvikt. Det är lite dåligt tycker jag, vi kan då inte dra vårt släp som är typat för 2000 kg (hästsläp för två storhästar).
Vilket skit !!! Innan var XC60 specad till 2000 kg dragvikt både för manuell/automat.

Nu har man ändrat i specen så manuell är sänkt till 1800kg, men automat ligger kvar på 2000kg, varför, är den manuella lådan svagare och klarar inte 2000 längre ?:-/

För övrigt, kan du dra ditt hästsläp även om det är typat till 2000kg så länge du lastar max 1800 kg

Även om det är så så klarar man sig inte med 1800kg om man skall dra två hästar med ett stort, tungt hästsläp.

Visst, en häst är väl fine, men inte två hästar.

Det är ju lite meningslöst att köpa släp typat för 2000kg och sedan bara få dra 1800kg.
av riha
kave skrev:
Detta gäller endast om du bara har B-kort.

Se punkt 1 & 4 för registreringsbeviset på denna sidan:

http://www.vv.se/templates/page3wide____2957.aspx
av riha
En fråga till er som är så "duktiga" i denna tråden (vilket alla verkar vara), har ni egen erfarenhet av de modeller som ni pratar om, eller är det mest "läs-på-fakta" som gäller?

Jag kan förstå att man har lite mer på fötterna om man tidigare ägt eller kört en bil med den typ av drivning som ni talar för eller emot, och då snackar jag inte om en 10 minuters test i en lånebil.
Användarvisningsbild
av Thho
riha skrev:En fråga till er som är så "duktiga" i denna tråden (vilket alla verkar vara), har ni egen erfarenhet av de modeller som ni pratar om, eller är det mest "läs-på-fakta" som gäller?

Jag kan förstå att man har lite mer på fötterna om man tidigare ägt eller kört en bil med den typ av drivning som ni talar för eller emot, och då snackar jag inte om en 10 minuters test i en lånebil.
Relevant påpekande riha. Jag försöker undanhålla mig från kommentarer kring bilar jag inte kört, i alla fall vad gäller körupplevelse/köregenskaper. Har i fler inläg påpekat att jag inte kan göra en jämförelse, annat än möjligen utseende, just för att jag inte kört den akuella bilen. Jag är inte heller någon BILNÖRD i så måtto att jag snöat in på något märke som jag kan allt om och försvarar till sista blodsdroppen. Har snarare en bred kunskap och anser mig hyfsat öppen för nya bilupplevelser.

Jag har genom tidigare jobb/företag jag drivit fått god insikt i hur bilföretagen tänker kring bla produktion (kvalitet) och marknadsföring (positionering). I ett annat föreag jag var med och startade jobbade vi aktivt med att marknadsföra AUDI och BMW. Genom dessa jobb har jag fått tillfälle att köra det mesta som finns på marknaden och en del som inte fanns på marknaden. Umgås en hel del med personer som jag jobbade med på den tiden och kontakterna jag har sedan den tiden innebär att jag även nu får möjlighet att testa bilar som knappt eller inte kommit ut på marknaden. Det gäller såväl korta provkörningar som längre sträckor. Så fort mina kontakter lägger vantarna på nya bilar brukar de höra av sig för provkörning och vid våra ständigt återkommande utflykter (golf/skidåkning mm) brukar alltid någon eller några roliga bilar lånas in som transportmedel.

Har därutöver ägt en lång radda bilar av de flesta märken från gamla AMAZON Kombi, och bubblan via Toyota Yaris till LandCruiser 100, Bmw, Mercedes, Audi, Ford och några till. Tjänstebilar ska vi inte tala om. Jobbade länge åt ett Norskt företag som tyckte att jag kunde ta vilken bil som helst som tjänstebil i Sverige OCH byta när jag hade lust. Med tanke på skatten som Norrmännen betalar blev det i alla fall en billig bil för dem. En V70 i norge kunde lätt gå på 5-600 000 NOK i början på 2000-talet. En Jeep Grand Cherokee kostade drygt miljonen vill jag minnas.

Slutligen har jag under ett antal år jobbat som konsult åt designindustrin och blivit hjärntvättad att titta efter undermålig design och inte acceptera taskig ergonomi utan att säga till. Kommer ibland med kommentarer (handbromsknappen på V70II) som för många kanske verkar som petitesser och som man får acceptera. "Det funkar ju - visserligen ser man knappt knappen och man får böja sig fram lite men det är ok", men det är verkligen dålig design och ganska lätt att se att knappen hamnade där av andra skäl än att det är det bästa stället.

That's Me!
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 63

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]