Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Sparkz skrev:
metalHJ skrev::-O)

3-5000 kr. för att plugga in datorn och genomsöka elsystemet på fel? Det var då sannerligen killar med HÖG lön... För en liknande analys på min Golf 4'a -98, tog Arver 300 spänn. Och de gick på en kvart ungefär!
Datorn kan tala om att en signal saknas, men den säger inte: "kabelbrott 43cm efter kontaktstycke X/XX" Det krävs nästan alltid gammal hederlig felsökning med multimeter och kopplingsschema, och det kan ta en del tid.
Men här har man nog tagit i lite...
Mitt syfte var således inte att gå igenom med multimeter och kopplingsschema, då trådskaparen själv verkar vilja/kunna skruva en del själv. Syftet var att få en fingervisning i vilken sektion man ska starta... Förhoppningen med datoranalys var alltså att styrenheten upptäckt diffusa eller saknade signaler och memorerat detta!
av Frownlayer
Låter som en klockren förklarning av felet... varför har jag inte tänkt på det innan?!? det svåra är att jag inte håller på så mycket med el på bilar, det får nog bli att jag lämnar in den på diagnos så jag får ut vart felet sitter... tack för det bästa svaret... nu ska det nästan bli roligt att leta fel igen...
av *pettson*
Hade ett liknade fall här förrförra julen. En bekant passerade med en AMG C63 alltså lyxbilen( ingen koll på årsmodellen men runt 2003 nåt). Den hade varit inne på mercedes utan att man funnit felet på den. Den var effektbegränsad och ABS samt Antisladd och nåt om att däcktrycket inte kunde övervakas.
Två minuters tankar visar att..
Bilen var försedd med eftermarknads plåtfälgar utan trycksensorer. Bilen hade inget som kan övervaka däcktrycket. När däcktrycket inte gick att övervaka satte det felkod. När felkod satts på detta stängs ABS av då ABS var tvunget att veta trycket för att kunna felkompensera om det var punktering på gång eller om det var ett stillastående hjul (läser både däcktrycket och abs kransen alltså). När inte ABS fungerar så går inte antisladd.. när inte det går fungerar inte motoreffekten som tänkt.. En otroligt lång händelsekedja alltså. Men just då kunde jag bara ha tankar om att det låg till så. Jag gjorde mitt jobb. Bilen susade mot stockholm och när han kom hem monterade han sommardäcken med orginalfälgarna på. Han körde runt kvarteret och varenda felkod försvann. Alla lampor slocknade.. Så enkelt alltså.. men ack så svårt om man inte vet sammanhangen..Det sorgligaste i hela historien är ju att bilen faktiskt var på mercedes först och att man inte hittade nån orsak där.. :roll:
av flink
Ja, lata och nonchalanta teckniker hittar man nästan överallt tyvärr.
Är det inte mekaniskt så är det kanske läge att titta på ABS-givarna innan man går vidare. Har du nyligen gjort något med bilen, butt till vinterdäck, tvättat den??? Allt sånt måste du också ha i åtanke när du felsöker....

Hoppas du hittar felet på din fina bil!
av Lövet
Även om *pettsons* exempel var festligt att läsa så är det garanterat inte det som är problemet här. En C280 -95 har nämligen ingen automatisk däcktrycksövervakning.

Annars hade det ju varit en skön lösning - bara byta däck så är allt ok.
av *pettson*
andreas_lofgren skrev:Även om *pettsons* exempel var festligt att läsa så är det garanterat inte det som är problemet här. En C280 -95 har nämligen ingen automatisk däcktrycksövervakning.

Annars hade det ju varit en skön lösning - bara byta däck så är allt ok.
Nej i det här fallet lär felet ligga i ABS systemet..
av flink
Just på din modell (W202?!och även W201) så har det varit en del strul med kontakt-skarvarna i kabeln som går till bromsarna.
Gör en snabb koll så att den ser hel ut och att den sitter ordentligt.
Har sett att dom lossnat från hållaren och efter ett tag kan dom spricka och ta in fukt och skit. Sitter väldigt lättåtkomligt när man tar bort hjulet, omöjligt att missa.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]