Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Saltning eller sandning på våra vägar, vilket är bättre?

Salt
9
29%
Sand
22
71%
Det beror ju på vilken del av landet man bor i.. I norr funkar det bra med sand och flis. I söder med växlande frost och tö funkar det mindre bra..

/Thomas
jag kan inte rösta, men jag kan lämna en komentar.

om man saltar så komer vägen efter ett tag vara bar o det är bra.
men alla som får köra i slask tills vägan är bar, har sämre väglag än om man bara plogat. vilket jag tycker är dåligt...

sen så är det väll bara Merseders o opel som har haft problem med rost på morderna bilar...
Hellre sand för min del. Finns kanske ställen där salt är befogat men jag tycker att det allmänt saltas för mycket.
Bättre med ett packat snötäcke än att köra i snöslask tex.

Sen som Kalle påpekar det är inte särskilt snällt mot bilarna. Alla har ju inte "moderna" bilar.
Det känns som att stå i 2 kalla hinkar, inget av alternativen är bra.

Tacka vet jag riktig vinterväg som endast är plogad,och med dubbdäck på bilen!!!
Men å andra sidan beror väl rostproblemen på att saltet fräter? Och då har det väl ingen större roll med äldre eller nyare bil... Är lacken dålig, drabbas man ju ändå! Så jag anser att en välvaxad och putsad bil är absolut viktigast denna årstid som väntar. Även om det motiverar mindre, och bilen är lika skitig på nolltid igen så fyller ju vaxet funktionen att skydda lacken.

Så av alternativen måste jag välja salt trots allt! Då sanden garanterat sabbar lacken... Saltet går ju att skydda sig emot. MEN, allra hellst är jag utan både salt och sand. Investera i en uppsättning BRA vinterdäck och anpassa hastigheten efter väglaget, eller ta tåget! Saltet orsakar ju så extremt med modd och skit, och suger åt sig avfall från vägarna och detta ligger sedan längs dikeskanterna. Vilken vacker naturbild sen :roll:
Tog dom bort saltet från våra vägar så kan sen räkna tradare och bilar som ligger i diket, ni verkar helt glömma bort som det ser ut nu, 1-2 plusgrader och regn när jag lämnade Örebro ikväll, vad tror ni händer med vägen inatt....

Sanden är helt värdelöst, kör en sträcka där dom inte saltar bara sandar, när ett par tradare har åkt där så är all sand bortblåst
Å andra sidan kanske folk lärde sig att anpassa både bil och hastighet efter årstiden ifall saltet kraftigt minskades i användning.
Salt är mycket effektivt i halkbekämpning, men skapar också en vanföreställning för många om att sommarväglag råder året om. Med tillhörande körstil, däckval och hastigheter.

Sand blir mitt val, trots att det tenderar att blåsa bort från vägbanan efter en tid.
Och att sanden sabbar lacken vet jag inte om jag vill hålla med om. Ok att vis blästring är ofrånkomlig, men hellre en blästrad bil än en bil som rostar bort p.g.a saltet.
Det borde ha varit ett val till nämligen KALK. Trots det verkar det som om vägverket nonchalerar det som man länge vetat om på Gottland, så funkar kalk utmärkt som halkbekämpning och är dessutom inte alls lika vådligt mot vare sej bilarna eller naturen :-)-)

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]