Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr Mange
Tjena

Var o besiktigade bilen idag (V70N -01). Den gick genom, dock med positionlykta höger fram ur funktion.

För några månader sen gick en lykta där bak och då fick jag lampfels meddelande, vilket jag tyckte var skitbra. Har aldrig tidigare haft en bil som varnat om lampfel. Tänkte att, nu behöver man inte gå runt bilen o kolla alla lampor inför besiktningen, eftersom bilen själv säger till när den är kass. Men trots allt, så fick jag nedslag på positionslykta höger fram som inte fungerade, och bilen hade inte meddelat om detta...

Så min fråga är, gäller inte lampvarningen där framme? Eller kan det vara så att det är fel på varningssystemet?

Mvh
///Magnus
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Min bil varnade för nåt år sen när ena pos.ljuset fram var trasigt. Stog "Lampfel pos.ljus" eller nåt liknande. (V70-04)
av Mr Mange
Psyko skrev:Finns ingen varning för p-ljus fram......av någon anledning.
Endast halvljus/Helljus,bromsljus och bakljus
Jaha, där ser man! Då vet jag det till nästa besiktning :)
Stupid-Flanders skrev:Min bil varnade för nåt år sen när ena pos.ljuset fram var trasigt. Stog "Lampfel pos.ljus" eller nåt liknande. (V70-04)
Kanske är så på de nyare modellerna??

Tack för svar!

///Magnus
av finnepower
Psyko skrev:Finns ingen varning för p-ljus fram......av någon anledning.
Endast halvljus/Helljus,bromsljus och bakljus

Varnar även för dimljuset i bak, om de är trasigt
av inter9
Jag har fel på två olika ljus i detta nu, ena bak och ena fram. Är det fler än ett ljus som torskat så blir meddelandet istället nånting i stil med "Flera lampfel". Den är alltså specifik när det är Ett fel.
Användarvisningsbild
av Martinmat
Hej!

Jag fick inget felmeddelande när mitt pos ljus gick o då är det en 06:a.

I morse fick jag meddelande lampfel halvljus och när jag kollade var vä halövljus trasigt. For å köpte 2 st nightbreaker H7 tänkte att det andra går väl snart också. o tur var väl det för när jag skulle åka från parkeringen dog hö sidan också. Så nu har jag åkt runt på dimljus på förmiddagen. Får ägna förmiddagen av julafton till att byta halvjuslampor, bävar för vä sidan.... Har dock hört att ta bort lufburken underlättar. Önska mig lycka till :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Hm nu ska jag försöka lösa detta om jag förstått detta rätt..

Halvljus finns NOG på alla bilar..

För posljus fram kom detta 04a

En 06a har 4 st posljus fram, oranga glaset på sidan samt i reflektorn eller brevid berodende på xenon eller ej, dock är det samma varningsystem som en 04a har så den varnar inte förän 3st lampor gått sönder vilket är hel mysko..

Finns ingen ljusövervakning på, dimljus, helljus, nummer skylts belysning på P2or..

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]