- mån 10 nov 2008, 20:40
#232658
Vilka negativa effekter skulle ett något för litet hjul ge, utöver felvisning i mätare/färddator enligt dig CarMan ?
Som jämförelse så är skillnaden i rullomkrets mellan rekommenderad däcksstorlek och det alternativa hjulet i första inlägget bara något större än mellan ett nytt grovmönstrat vinterdäck och ett slitet men lagligt sommardäck. Till saken hör även att två olika däcksmodeller inte nödvändigtvis är lika stora på något håll (utom just fälgstorleken) även om båda är märkta med samma mått, mät någon gång så får ni se..
/Thomas
CarMan skrev:om ni ska räkna om rulomkrets så måste ni ju utgå från "optimalt hjul"Optimalt hjul borde vara det som sitter på från fabrik och är inskrivet i regbeviset...
sen att det får skilja 5% enligt svensk lag, gör ju inte at det funkar bra på bilen!
kan man se skilnad på bilen redan på långt håll, så är det helt fel att säta på hjulena !!!
köp åtminstånde störe däck, om du n promt ska åk med fel offset...
Vilka negativa effekter skulle ett något för litet hjul ge, utöver felvisning i mätare/färddator enligt dig CarMan ?
Som jämförelse så är skillnaden i rullomkrets mellan rekommenderad däcksstorlek och det alternativa hjulet i första inlägget bara något större än mellan ett nytt grovmönstrat vinterdäck och ett slitet men lagligt sommardäck. Till saken hör även att två olika däcksmodeller inte nödvändigtvis är lika stora på något håll (utom just fälgstorleken) även om båda är märkta med samma mått, mät någon gång så får ni se..
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________