Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:om ni ska räkna om rulomkrets så måste ni ju utgå från "optimalt hjul"
sen att det får skilja 5% enligt svensk lag, gör ju inte at det funkar bra på bilen!

kan man se skilnad på bilen redan på långt håll, så är det helt fel att säta på hjulena !!!
köp åtminstånde störe däck, om du n promt ska åk med fel offset...
Optimalt hjul borde vara det som sitter på från fabrik och är inskrivet i regbeviset...
Vilka negativa effekter skulle ett något för litet hjul ge, utöver felvisning i mätare/färddator enligt dig CarMan ?
Som jämförelse så är skillnaden i rullomkrets mellan rekommenderad däcksstorlek och det alternativa hjulet i första inlägget bara något större än mellan ett nytt grovmönstrat vinterdäck och ett slitet men lagligt sommardäck. Till saken hör även att två olika däcksmodeller inte nödvändigtvis är lika stora på något håll (utom just fälgstorleken) även om båda är märkta med samma mått, mät någon gång så får ni se..

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
ska man hård dra det så ger fel offset fel tryck på hjuluphägning (spindelled)
men annars så får man bara en lägre bil.
men som jag sa i början så har jag haft en V70II som har haft ett misljud på grund av detta
av Lövet
CarMan: Är du snäll och förklarar hur ett mindre hjul (rullomkrets) kan ge fel offset?
Användarvisningsbild
av CarMan
andreas_lofgren skrev:CarMan: Är du snäll och förklarar hur ett mindre hjul (rullomkrets) kan ge fel offset?
jag tror intne ens du är så korkad...
Användarvisningsbild
av Thho
andreas_lofgren skrev:CarMan: Är du snäll och förklarar hur ett mindre hjul (rullomkrets) kan ge fel offset?
Ja en sån förklaring vore intressant läsning! :shock:
Användarvisningsbild
av Thho
CarMan skrev:ska man hård dra det så ger fel offset fel tryck på hjuluphägning (spindelled)
men annars så får man bara en lägre bil.
men som jag sa i början så har jag haft en V70II som har haft ett misljud på grund av detta
Ehmm... CarMan, det är kanske så att du har blandat ihop offset (ET) med däckdiameter. Ändringar av endast offset - alla andra faktorer lika - kan inte ge en lägre bil.

Om jag ska göra en snäll tolkning av vad du skriver skulle väl iofs ditt resonemang kunna gälla för en bil med extrem negativ cambervinkel dvs att hjulen sett framifrån lutar inåt. Vanligt på banracingpreppade bilar. I dett fall skulle en herrejössesskillnad i ET kunna ge lägre bil. Ja tom en bil som lägger sig platt på underredet. Se min illustrativa figur nedan.

Camber 0= II------II Negativ camber = //------\\ Positiv camber \\-----//

Fel tryck på hjulupphängningen ja jo kanske det. Vad fel ET (om fälgen hamnar för långt ut i hjulhuset) ger är ju ökad belastning främst på lager men här talar vi om så så skillnader att det nog är försumbart. Scrubradien påverkas också vilket ju i extremfallet (inte här) kan ge negativa effekter.
av Lövet
CarMan skrev:
jag tror intne ens du är så korkad...
Vem är det som är korkad? Det är du som skriver att en däck med mindre diameter ger fel offset. Dvs innan du ändrade inlägget...

Tyvärr glömde jag att trycka på citatknappen.
Användarvisningsbild
av CarMan
OK tydligen fler som itne förstod, trode det var uppenbart.
V70N fälgar har fel offset, vilket om man hård drardet ger lite olika fanomen & felbelastning på framvagnsditeljer, det påverkar även bilens väg egenskaper.

V70N däck har fel dimension & gör att bilen blir för låg, du får desutom för smala hjul (belastning blier fel o bilen blir för låg + att man riskerar att få sama oljud som min kund fick.

-----------------
om däcken är dåliga så skitar man i det, för man kanske bara är ute efter fälgarna, men då är det fortfarande fel offset.
Användarvisningsbild
av Thho
CarMan skrev:OK tydligen fler som itne förstod, trode det var uppenbart.
V70N fälgar har fel offset, vilket om man hård drardet ger lite olika fanomen & felbelastning på framvagnsditeljer, det påverkar även bilens väg egenskaper.

V70N däck har fel dimension & gör att bilen blir för låg, du får desutom för smala hjul (belastning blier fel o bilen blir för låg + att man riskerar att få sama oljud som min kund fick.

-----------------
om däcken är dåliga så skitar man i det, för man kanske bara är ute efter fälgarna, men då är det fortfarande fel offset.
Jo för de flesta är det nog uppenbart att ändringar av ET (offset) INTE påverkar hjuldiametern. Så verkar dock inte vara fallet med dig.

I teorin har du väl till viss del rätt i att man inte ska experimentera allt för mycket med ET och däckdimensioner men allvarligt - vi pratar om skillnader som en normalbilist knappast märker i vardagskörning. Volvo säljer ju allt från 205/60/16 till herrejössesbreda lågrofils18tummare som orginaltillbehör.

Att bilen blir lite lägre har knappast någon betydelse och att det skulle börja låta illa av "framskärmarna" pga fel däckstorlek låter lite väl långsökt. Slutligen så gissar jag att Volvos felkonstruerade framvagnar pajar av naturliga (kontruktionsmissmässiga) skäl långt innan obetydligt felaktiga hjuldimensioner/ET hunnit påverka något.

Notera gärna att jag faktiskt inte tycker att man ska snåla på däckkontot och troligen inte på fälgkontot heller. Köp orginalfälg med kvalitetsdäck i rätt dimension. Har du inte råd - köp begagnade orginalfälgar med fräscha kvalitetsdäck. Har du inte råd med det - byt till en billigare bil. Tragiskt att se nya fina bilar med lågpris däck från Asien eller regummerat från nån oseriös däcknasare.
Användarvisningsbild
av Funk
Påpekas skall kanske att ett 20mm smalare hjul med 1mm fel offset ger mindre påfrestningar än originaldimensionen i de flesta avseenden..
Ett smalare däck tål samma belastning som ett bredare under förutsättning att man väljer ett däck med samma belastningsindex.

Jag kan bara hålla med i påpekandena att det inte skall snålas på däck rent generellt, men kan ibland undra över meningen med att montera däck med hastighetskoder gällande för konstant fart över 240km/h på vagnar som körs i ett land där det är 120km/h som mest.. Det är en självklarhet att man skall ha dessa däck då man kör fort på t.ex autobahn, men att kräva det på en bil som kanske inte ens lämnar landet känns inte helt rätt. Det driver upp driftskostnaderna i onödan att köra på suddgummiliknande högfartsdäck...

/Thomas

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]