Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
VolvoB20 skrev: Japp, men på V70N kan man ju byta stereo den dag man tröttnar på den. På V70II komme du (eller nästa ägare) att få dras med den i minst 20 år för det är väl så länge en volvo rullar innan den skrotas :-O)
Det är iofs sant. Men å andra sidan, vilken biltillverkare idag har inte denna lösning? Men jag håller med om att det är riktigt dåligt att det är så begränsat. Borde i alla fall finnas valmöjligheten att välja bort. Men i detta fall skulle det innebära att ha en helt annan mittkonsol som förstås inte är genomförbart. Samma sak kan ju sägas om förbränningsmotorn... Den dagen den sorgen helt enkelt.
Senast redigerad av 1 Amli, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
VolvoB20 skrev: Japp, men på V70N kan man ju byta stereo den dag man tröttnar på den. På V70II komme du (eller nästa ägare) att få dras med den i minst 20 år för det är väl så länge en volvo rullar innan den skrotas :-O)
Det är iofs sant. Men å andra sidan, vilken biltillverkare idag har inte denna lösning? Men jag håller med om att det är riktigt dåligt att det är så begränsat. Borde i alla fall finnas valmöjligheten att välja bort. Men i detta fall skulle det innebära att ha en helt annan mittkonsol som förstås inte är genomförbart.
Nej, hela branchen har ändrats, man räknar med att en ny bil bara rullar några år, sedan skrotar man den så det spelar ju ingen roll. När det kommer någon ny standard som Blueray, DAB, DVB-T, 3G etc så är det ju bara att köpa ny bil.

Men det kommer att vara grymt taskigt för andrahandvärde och för alla stackare som inte köper ny bil var 3:e år kommer det vara riktigt tråkigt.

BMW har lidit av detta skit i många år, BMW bilar med kasett-spelare är fan i mig osäljbara eftersom man inte kan byta stereo i dem.

Men bara för att BMW är skit på detta området behöver väl inte Volvo ta efter :-(
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
Det är iofs sant. Men å andra sidan, vilken biltillverkare idag har inte denna lösning? Samma sak kan ju sägas om förbränningsmotorn... Den dagen den sorgen helt enkelt.
Du kan köra en 100 år gammal bil på dagens bensin om du tillsätter lite blyersättning.

Hur många generationer har inte elektronik hunnit passera på den tiden, AM,Fm,CD,DVD,MP3,DAB,GSM,NMT you name it.

Det är kass att hårdlöda ihop saker som har kommer funka i 100 år med saker som bara går några år. Underhållning-elektronik har kortare cyckler än bilar
av Amli
VolvoB20 skrev:
Du kan köra en 100 år gammal bil på dagens bensin om du tillsätter lite blyersättning.

Hur många generationer har inte elektronik hunnit passera på den tiden, AM,Fm,CD,DVD,MP3,DAB,GSM,NMT you name it.

Det är kass att hårdlöda ihop saker som har kommer funka i 100 år med saker som bara går några år. Underhållning-elektronik har kortare cyckler än bilar
Nu blickar du ju tillbaka. Jag menar såklart 20 år framåt. Jag vågar påstå att det hänt mer med motorerna i bilarna 20 år från idag om man jämför 20 år tillbaka. Men jag kan inte annars mer än hålla med i det du säger. Men just elektronik är svårt. Den finns väl inget område där sakerna förändras i samma takt och lika ofta som just där. Det går inte att säkra sig om 100år :-O) (eller ens 20 om vi ska hålla det på en rimlig nivå) då ingen vet hur det kommer se ut eller vara.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:

Nu blickar du ju tillbaka. Jag menar såklart 20 år framåt. Jag vågar påstå att det hänt mer med motorerna i bilarna 20 år från idag om man jämför 20 år tillbaka. Men jag kan inte annars mer än hålla med i det du säger. Men just elektronik är svårt. Den finns väl inget område där sakerna förändras i samma takt och lika ofta som just där. Det går inte att säkra sig om 100år :-O) (eller ens 20 om vi ska hålla det på en rimlig nivå) då ingen vet hur det kommer se ut eller vara.
Visst, 20år är väl en bra tidsrymd att sikta på innan bilen ska skrotas.

Jag tycker det skulle fungera alldeles utmärkt med en stereo som ser ut precis som resten av panelen, samma layuot, samma färg, samma material, samma display, samma volvo "look and feel" osv som restan av panelen.

Hade man bara hållit sig till en plats bara för stereon istället för att sprida ut den överallt kunde man ju bytt den om kanske 10 år när det är dags.

Som sagt BMW har kört med integrerad stero ett tag, försök sälja en sådan bil med Kassett-spelare, det går inte även om bilen är superfin, vem vill köpa en bil med Kassett när det inte går att byta stereo, priset rasar dramatiskt.
av bilgalen
VolvoB20 skrev:Men det kommer att vara grymt taskigt för andrahandvärde och för alla stackare som inte köper ny bil var 3:e år kommer det vara riktigt tråkigt.
Men alltså hur tänker du nu? Det är ju de som köper ny bil var tredje år för privata pengar (även om det är VÄLDIGT få) som det är synd om :D
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Hade förr en V70N 2.4 170 Business manuell 2002. Idag har jag en V70II 2.0D Momentum manuell 2008.

Det finns inte en enda punkt som V70N var bättre på än V70II... Inte ens stolarna ändå är jag lång (190 cm).

Någon nämde kvaliten på inredningsdetaljer i V70II, att dessa skulle ha blivit sämre med FORD.
Inte en chans, V70II är mycket bättre ihop skruvad och materialen är mycket mera "exklusiva" jämfört med V70N.

Mvh Henrik
av ztaffans
henka35 skrev:Hej

Hade förr en V70N 2.4 170 Business manuell 2002. Idag har jag en V70II 2.0D Momentum manuell 2008.

Det finns inte en enda punkt som V70N var bättre på än V70II... Inte ens stolarna ändå är jag lång (190 cm).

Någon nämde kvaliten på inredningsdetaljer i V70II, att dessa skulle ha blivit sämre med FORD.
Inte en chans, V70II är mycket bättre ihop skruvad och materialen är mycket mera "exklusiva" jämfört med V70N.

Mvh Henrik
Skönt att höra att någon är positiv.
Jag är ännu mycket nöjd med min V70 II 2,4D, har vart något småfel men det tar Volvo hand om.
Jag har aldrig ägt någon V70N men både kört och åkt en del i modellen. Tycker nog verkligen att V70 II känns som en helt ny (positivt) bil och andas mycket mer kvalité. Dessutom mycket tystare och trevligare på vägen.

Tycker att det tenderar att bli mycket klagan från gnällspikar här på forumet. Framförallt från sådana som kanske ingen V70 II har?!

Men jag kanske har helt fel, V70 II är kanske sämre på alla punkter än gamla V70N för att inte tala om Audi, BMW och kanske Fiat.
Användarvisningsbild
av Nexus6
andreas_lofgren skrev:Det har jag också tänkt på. När var och varannan människa har en display i byxfickan (mobil) som kvalitetsmässigt är helt överlägset allt som sitter i bilar, varför kan man inte använda sig av samma teknik? Nejdå, istället använder vi displayer som ser ut som en klockradio från 70 talet med pixlar stora som småsten. Min sista mobil (HTC Touch Diamond) har 640 x 480 punkter på 2,8 tum och bildkvalitet som slår allt jag sett tidigare. Varför kan man inte använda något liknande i bilen? Så dyrt borde det ju inte vara i och med att skärmarna tillverkas i miljontals i månaden.
Tror du inte det har att göra med att då solen ställer sig på en sån skärm så ser du inte ett jota. För att få en tillräckligt ljusstark färgskärm måste de antingen göra som Audi och sänka den i brädan så solen inte så lätt kan ligga på, eller köpa en modell som är svindyr. Jag har en TyTN II och den går ju knappt att använda utomhus sommartid. Vi har däremot diagnosdatorer på jobbet med skärmar som är knivskarpa även då solen står rakt på, men de kostar också dubbelt mot en vanlig bärbar.

Monokrom LCD'n de har idag är under all kritik, ett hagelskott på 40 meter som någon skrev högre upp (mkt roligt för övrigt, hehehe), men mängden störande inslag då solen ligger på i kupén minskar.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag tillhör dem som gillar den enkla inredningsdesignen på de äldre modellerna och tycker en del hanterbarhet är sämre på de nya vagnarna..Knappsatsen på centerstacken är visserligen snygg, men den gamla var enklare att sköta. Likaså radioreglagen..
Även plastmaterialet i dörrsidor och liknande är rätt trist och känsligt i de nyare. Men totalt sett är ändå de nya vagnar bättre på de flesta punkter. Jag kör en XC70 3.2 dagligen och skulle hellre haft en turbofemma i stället för den motorn, men den funkar ändå rätt hyggligt.
En annan detalj som kan störa mig är också känslan i gaspedalen, som jag upplever som trög att trampa på samt känslan i "returen" när man släpper på gasen..

/Thomas

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?