Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sthlm145
Hejsan. Jag är ny här på forumet så ursäkta för eventuella fel.

Jag köpte mig en 745-86 i sommras. Så förra helgen då jag har far bytte motorn så fick vi problem.

Gammla motorn satt de brytarlöst. Så vi flyttade över det till nya. Men det fungerade desverre inte.
Så nu sitter de icke brytarlöst på. När man vrider om nyckeln så startar bilen, den reagerar på gasen kanske i 10 sec. Sen börjar den baktända i förgasaren och i avgasröret, svarar inte på gasen. Inte äns om man sprutar startgas.
Så vi stälde om tändning riktigt. Bytte brytarspettsar rotor, rotorlock,tändkablar och stift.

Men är fortfarande likadan.
Så jag tänkte om någon vet va de kan vara för fel? Kan de ha någon med dom där kablarna som sitter på insuget vid förgasaren?

Tacksam för svar ! :D

Mvh Putte
av Arne
Det kan ju inte vara en B 230 A motor som du monterat i då den hade brytarspetsar. Det ska gå att montera B 230 A fördelaren på en B 21 A eller B23 A utan problem. Egentligen får man inte montera in en äldre motor i bilden, men om inte bilprovningen märker det så är det väl ok. Det går däremot inte att montera en äldre fördelare på en B 230 A motor och få den att gå bra eftersom tändkurvorna skiljer sig en hel del.
av sthlm145
Arne skrev:Det kan ju inte vara en B 230 A motor som du monterat i då den hade brytarspetsar. Det ska gå att montera B 230 A fördelaren på en B 21 A eller B23 A utan problem. Egentligen får man inte montera in en äldre motor i bilden, men om inte bilprovningen märker det så är det väl ok. Det går däremot inte att montera en äldre fördelare på en B 230 A motor och få den att gå bra eftersom tändkurvorna skiljer sig en hel del.
Motorn som sitter i har ju brytarspetsar från början. Så du menar de att jag inte kan montera brytarlösa fördelaren i en gammal motor med brytare.?

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]