Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Jag har märkt att många här äger eller har ägt förra modellen av V70/XC70 och tycker det skulle vara intressant vad ni alla tycker är bra /dåligt de olika modellerna emellan.

Personligen tycker jag att den nya modellen spöar den gamla på i stort sett alla punkter framför allt utseendemässigt. Tycker att den gamla upplevs väldigt gammal nu, framför allt invändigt. Men det finns självklart några saker på den gamla och framstolarna är en. De är fortfarande bland det bästa som finns tycker jag. Vidare har jag förstått att bränsleförbrukningen var bättre för pga lägre vikt och bättre aerodynamik? VolvoB20, synpunkter.... :wink:

Jag har åkt och kört den gamla modellen tusentals ggr men jag har aldrig ägt så fyll gärna på med synpunkter!
Möjligt att det redan finns en tråd om detta, bara jag kunde inte hitta den.
av riha
Amli skrev:Jag har märkt att många här äger eller har ägt förra modellen av V70/XC70 och tycker det skulle vara intressant vad ni alla tycker är bra /dåligt de olika modellerna emellan.

Personligen tycker jag att den nya modellen spöar den gamla på i stort sett alla punkter framför allt utseendemässigt. Tycker att den gamla upplevs väldigt gammal nu, framför allt invändigt. Men det finns självklart några saker på den gamla och framstolarna är en. De är fortfarande bland det bästa som finns tycker jag. Vidare har jag förstått att bränsleförbrukningen var bättre för pga lägre vikt och bättre aerodynamik? VolvoB20, synpunkter.... :wink:

Jag har åkt och kört den gamla modellen tusentals ggr men jag har aldrig ägt så fyll gärna på med synpunkter!
Möjligt att det redan finns en tråd om detta, bara jag kunde inte hitta den.

Kan hålla med dig. I mitt fall jämför jag med en V70 D5, 185 hästars, MY06 mot en XC70 II D5, 185 hästars MY09:

Fördelar för nya XC70:
•Utseendet helt klart mycket bättre
•Stolar (komforten är faktiskt bättre för långfärd, dock så greppa de gamla V70 stolarna mer i sidorna)
•Instrumentering (snyggare)
•Tystheten
•Utrymmena i framsäte, baksäte samt djupet i bagaget
• 40/20/40 delbart baksäte (min gamla S60 -03 hade genomlastningslucka i mittensätet bak, det hade inte min 3 år nyare V70, endast XC70 hade det då).

Nackdelar för nya XC70:
• Drar mer soppa (0.8l/mil mot 0.6l/mil, dock förklarligt om man ser specar för vikt mm)
• Ingen "blåfärgad" kant i övre delen av framrutan = solen stör mer när den står lågt.
• Intrumentpanelen ej vinklad mot föraren (eloge för att de iaf infört det i XC60).
• Höjden på öppningen till bagaget är nästan 4 cm lägre/mindre = kan inte lasta lika höga grejor.

I vilket fall som XC70:n som jag kör nu är den klart snyggaste och bästa volvo jag hittills haft/kört. Trivs väldigt bra med den.
av Arese
Hej

Min fru hade tidigare en V70N 170 hk man -07, jämför med min V70II 2,5FT Aut så motor/drivlina är inte helt jämförbara men jämför de egenskaper jag tycker skiljer mest:

Plus för V70II:
+ Bättre styrning
+ Betydligt bättre chassikontroll
+ Rymligare baksäte
+ Tystare
+ Många nya utrustningsmöjligheter

Plus för V70N:
+ Gillar stolarna bättre, längre dyna
+ Avsevärt snålare

Även om V70II på i princip alla punkter är en bättre bil än V70N kommer jag ändå inte ifrån en känsla av att skillnaden inte är himelsvid. V70N var ett betydligt större steg när den kom år 2000. Jag tror att V70N löser transportbehovet nästan lika bra för en mycket stor andel av de presumtiva kunderna.

Viktigaste förändringen för mig på den nya vagnen är att mycket av "fluffet" och gunget i körupplevelsen från V70N är borta. Dessutom är styrningen avsevärt bättre även om den knappast kan beskrivas som känslofylld. Men den gamla V70N-styrningen var verkligen hemsk, kändes som om händerna sov när man körde... V70II går faktiskt att köra riktigt fort utan att bli obehaglig, fast det är knappast ett körsätt som bilen bjuder in till.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Skriver inget om bränsleförbrukning :mrgreen:

V70II - Inredningen/Instumentbräda, de runda formerna är på väg bort och fyrkantigeheten är på väg tillbaka, lite 740 känsla kanske.

V70II - man har spritt ut stereon över hela panelen, lite volym här, lite display där, lite CD på ytterligare ställe. det gör att man kommer få skrota bilen om några år när det kommer DAB-radio, Blueray osv för stereon kommer aldrig gå att byta, eller så får man åka omkring med en död stereo utspridd över hela panelen.

V70II - Bra mycket tystare inuti.
Användarvisningsbild
av Thho
VolvoB20 skrev:V70II - man har spritt ut stereon över hela panelen, lite volym här, lite display där, lite CD på ytterligare ställe. det gör att man kommer få skrota bilen om några år när det kommer DAB-radio, Blueray osv för stereon kommer aldrig gå att byta, eller så får man åka omkring med en död stereo utspridd över hela panelen.
För att inte tala om informationsdisplayen i mätarclustret och mittkonsolen. Svart/vit och med en upplösning som för tankarna till en billig digitalklocka från slutet av 70-talet.

Bilden på bilen som visas när man slår på stereon tar priset. Ser ut som ett skott på 40 meter med hagelbössa.
"
Oj det liknar en V70, den kör vi på!"
av Amli
bilgalen skrev:Vad tycker ni om inredningskvalitén i V70II resp V70N? Hört många som tycker att det blivit sämre (mer Ford?) i V70II.
Jag tycker nog kanske att det är ungefär detsamma. Sen att man upplever det mer lyxigt är nog för att det ser bättre ut?
Thho skrev: För att inte tala om informationsdisplayen i mätarclustret och mittkonsolen. Svart/vit och med en upplösning som för tankarna till en billig digitalklocka från slutet av 70-talet.

Bilden på bilen som visas när man slår på stereon tar priset. Ser ut som ett skott på 40 meter med hagelbössa.
"
HAHAHA. Jo, det kan jag hålla med om. Just detta har jag även påpekat i en annan tråd. Inget i inredningen stör mig så mycket som just detta!! Men det är fortfarande bättre än i den gamla.
Senast redigerad av 1 Amli, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Det har jag också tänkt på. När var och varannan människa har en display i byxfickan (mobil) som kvalitetsmässigt är helt överlägset allt som sitter i bilar, varför kan man inte använda sig av samma teknik? Nejdå, istället använder vi displayer som ser ut som en klockradio från 70 talet med pixlar stora som småsten. Min sista mobil (HTC Touch Diamond) har 640 x 480 punkter på 2,8 tum och bildkvalitet som slår allt jag sett tidigare. Varför kan man inte använda något liknande i bilen? Så dyrt borde det ju inte vara i och med att skärmarna tillverkas i miljontals i månaden.
av Arese
bilgalen skrev:Vad tycker ni om inredningskvalitén i V70II resp V70N? Hört många som tycker att det blivit sämre (mer Ford?) i V70II.
Tycker definitivt att känslan blivt bättre i den nya inredningen. Hur det håller är för tidigt att uttala sig om...

Den svagaste länken i kvalitetskänslan i inredet tycker jag att spakarna för blinkers och torkarna är. Där skiljer det mil mot den bergfasta millimeterprecisionen i mina tidigare BMW. Plasten i mittkonsolen ("höljet") känns inte heller i linje med övriga material.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
Thho skrev: För att inte tala om informationsdisplayen i mätarclustret och mittkonsolen. Svart/vit och med en upplösning som för tankarna till en billig digitalklocka från slutet av 70-talet.

"

HAHAHA. Jo, det kan jag hålla med om. Just detta har jag även påpekat i en annan tråd. Inget i inredningen stör mig så mycket som just detta!! Men det är fortfarande bättre än i den gamla.
Japp, men på V70N kan man ju byta stereo den dag man tröttnar på den. På V70II komme du (eller nästa ägare) att få dras med den i minst 20 år för det är väl så länge en volvo rullar innan den skrotas :-O)
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?