Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kave skrev:Ursäkta, kanske en dum fråga men provkörde ni inte bilen innan ni beställde den? Det tog mig 5 minuter i lånebilarna så insåg jag att lådan är riktigt usel.
Osäker på hur denna kommentar är avsedd att föra diskussionen framåt men ska svara för egen del:

2,5FT fanns ej att provköra då jag beställde och min handlare hade ingen 2,5T Aut. Dock en manuell som jag provkörde. Provade även en D5 Aut och det är möjligt att jag borde observerat lådans ryckiga växlingar då men det som tog överhanden och det bestående intryck jag fick var hur otroligt seg, bullrig och oinspirerande D5-motorn var.

Med facit i hand borde jag nog ha beställt en manuell låda även om V70 till sin karaktär verkligen skriker efter en automatlåda. Å andra sidan är ju bilen så genuint osportig att det skulle kännas väldigt fel att spaka manuellt.

Konstigt dessutom att så många motortidningar tycker att lådan växlar mjukt, senast TV i test mot BMW och Jaguar och idag dök nya Automobil ner i brevlådan och där tyckte de att växlarna gick i omärkligt i 2,5FT. Konstigt...

Jag tolkar inläggen ovan som att även AWD och dieselchaffisarna tycker att lådan växlar okomfortabelt (undantaget V8)?

Mvh
Arese
Arese skrev:Jag tolkar inläggen ovan som att även AWD och dieselchaffisarna tycker att lådan växlar okomfortabelt (undantaget V8)?

Mvh
Arese
Har framfört en hel del kritik mot lådan i D5:an (AWD Aut) men någon ryckighet att tala om har jag inte märkt.

Lådan i min bil växlar nog så mjukt man kan begära. Problemet är lådans karaktär. Lådan utnyttjar inte dieselns vridmoment utan varvar glatt, som en bensinare, och lock-up på växlarna tar en evighet. Den växlar ner i onödan och växlar inte upp i lägre farter trots svagt gaspådrag eller rull.

Kommenterade tidigare att det känns som man plockat lådan direkt från 2.5T utan att justera den för dieselns motorkaraktäristik.
Tydligen skall de automatlådor som kommer framöver till diesel (kanske bensinare också) vara bertydligt mer nedtryckta i sina växlingar med mera lockup. Så länge man håller igen lite på gaspedalen så kommer den växla betydligt tidigare och gå in i lockup så tidigt som möjligt. Känsligt med det där så inte det blir för mycket oljud istället.

Tycker själv att växlingarna är sämst när man kör som lugnast, då gungar det gärna till lite. Men trycker man till ordentligt finns det egentligen inte mycket att klaga på mer än att en del flerstegs nedväxlingar kan ta lite tid.
Har inte haft det minsta problem med min låda, växlar mjukt och smidigt. Har läst där på forumet om dessa problem, men inte upplevt det själv.
Kör iofs lite "gubbigt" och då har den adaptiva lådan anpassat sig till det.
Kan det vara så att ni som har problem har olika förare med olika körstil så att den adaptiva lådan har svårt att hitta ett program som passar detta ?
Det med adaptiv är lite missvisande, när det gäller de 6-växlade lådorna från AW så adapterar de ansättningen av kopplingarna i lådan för att bibehålla livslängden bl.a. Detta påverkar naturligtvis hur växlingarna känns, men det finns massor av adaptionsområden t.ex. växel 2-3 10% gas, eller 5-4 30% gas osv. Så om man kör inspirerande så är det bara små områden som ändras och säkerligen inte de områden som berörs om man kör lugnt.

Däremot så finns ingen adaption när det gäller växlingspunker, utan där tittar styrenheten bara på gasläget och derivatan på den i varje enskilt ögonblick och bestämmer nästa växling utifrån ett förutbestämt schema. Den kommer inte ihåg hur du körde för ett par minuter sen.
Säg så här du kör lugnt, håller kanske 10% gas får en 3-4 växling vid 40km/h. Sedan kör du som en galning i en halvtimma. Men direkt efter det så stannar du och kör i väg med 10% gas, 3-4 växlingen kommer komma på exakt samma ställe igen.

Sedan finns det korrigeringar för hög höjd, värme och om man drar släp etc. som flyttar på växlingarna för att få bästa funktion.

Hoppas det klarnar lite hur det funkar.
Arese skrev: Osäker på hur denna kommentar är avsedd att föra diskussionen framåt men ska svara för egen del:

2,5FT fanns ej att provköra då jag beställde och min handlare hade ingen 2,5T Aut. Dock en manuell som jag provkörde. Provade även en D5 Aut och det är möjligt att jag borde observerat lådans ryckiga växlingar då men det som tog överhanden och det bestående intryck jag fick var hur otroligt seg, bullrig och oinspirerande D5-motorn var.

Mvh
Arese
Då ska jag förklara. Mitt svar var inte främst till dig utan till samtliga som gnäller över dålig automat.

Antingen har man fel på en bil eller också stör man sig på den aktuella bilmodellens egenskaper. I ditt fall så är det alltså inte fel på bilen utan du stör dig på bilens funktion och egenskaper.
Om du nu upplevde att provkörningsfordonen med automat växlade bättre än din egen bil så vet du att det är fel på din bil.

Jag jobbar själv som tekniker och felsöker hela dagarna och då är ovanstående viktigt att reda ut.
kave skrev:
Arese skrev: Osäker på hur denna kommentar är avsedd att föra diskussionen framåt men ska svara för egen del:

Mvh
Arese
Då ska jag förklara. Mitt svar var inte främst till dig utan till samtliga som gnäller över dålig automat.

Antingen har man fel på en bil eller också stör man sig på den aktuella bilmodellens egenskaper. I ditt fall så är det alltså inte fel på bilen utan du stör dig på bilens funktion och egenskaper.
Om du nu upplevde att provkörningsfordonen med automat växlade bättre än din egen bil så vet du att det är fel på din bil.

Jag jobbar själv som tekniker och felsöker hela dagarna och då är ovanstående viktigt att reda ut.
Det hänger jag med på men topic handlar om ifall automatlådan fungerar bättre med AWD än med FWD samt om det är någon skillnad mellan växlingskomforten med diesel elller bensinmaskin.

Mvh
Arese
Tja jag märkte oxå av det när jag testade en automat men valet föll ändå på en och efter ett tag så märker jag inte av det.
Dock skulle valet aldrig falla på en 2.5 FT då jag upplevde den motorn som väldigt seg och orkeslös. Sen förbrukningen ska man ju inte tala om, jisses... :shock:
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]