Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#232661
CarMan skrev:
har audin nått antivält system? eller nått liknande trailer systmet på XC60 ?
Svar ja
CarMan skrev: omm vi har en fördelning som gör att vi altid har drivning på båd axlarna (så har vi givetvis en "mellan diff" som tar upp varvtals skilnader) men vi får också ett trögare system ! vi kan altså inte få lika bra sturning på de övriga systemen.
Även Volvos här hyllade Haldexsystem har en mellandiff som normalt sett ger en drivning på bakhjulen med 5%. Således har du alltid drivning på bakhjulen, om än väldigt lite. Hela ditt resonemang med att ESP skulle funka bättre på Volvos system eftersom den inte har någon mellandiff (så tolkar jag ditt inlägg) faller helt.
av riha
#232691
Det verkar visst som det är väldigt många i denna tråden som verkar leka "bror duktig" gällande fyrhjulsdrift.
av Amli
#232701
riha skrev:Det verkar visst som det är väldigt många i denna tråden som verkar leka "bror duktig" gällande fyrhjulsdrift.
Håller med. Personligen är det viktigaste för mig de trygga och säkra köregenskaperna som fyrhjulsdriften innebär. Jag kommer aldrig köra i sådan terräng så jag känner att jag t ex önskade jag hade en Land Rover Defender. Det är vid vanlig körning så som start i korsning vid halt underlag, omkörningar i snömodd m.m.
Sen om jag oxå ska leka lite "bror duktig" så har nya Q5 drivning 40/60 som nya faceliftade A6 och nya A4 och inte 50/50 som det var på de äldre modellerna. Vidare så hade jag just en A4 quattro tidigare som jag jämförde start i en isig brant backe med en VW Tiguan som har samma Haldex gen 4 som i XC60 och det är skillnad. Det märks att det är en viss fördröjning vid sådana situationer till VW´s nackdel. Men igen, jag kunde förmodligen inte bry mig mindre och jag tvivlar på att de som kollar på dessa bilar är en sådan sak direkt avgörande. För vanligt vardagsbruk tycker jag Haldex 4 fungerar bra.
av Amli
#232703
Det är omöjligt att jämföra XC60 med Q5 på allvar med tanke på att förmodligen ingen på detta forum har provkört Q5 eller ens sett den på riktigt.
Jag var och provkörde XC60´n i helgen. Den var väldigt skön må jag säga. Håller med att den är snyggare i verkligheten men den ser naken och konstig ut utan styling paketet. Den är mer eller mindre ett måste!!D
et var dåligt väder och BLIS lamporna blinkade i ett (funkar tydligen inte i dåligt väder...). Jag skulle bli helt galen på en sådan sak. Sen la antispinn och antisladden av!?! Kom upp en varnings text i displayen att den skulle in på sevice för att åtgärdas samt ABS lampan lös. Inte särskilt förtroende ingivande...
av mojja
#232721
Amli skrev:Det är omöjligt att jämföra XC60 med Q5 på allvar med tanke på att förmodligen ingen på detta forum har provkört Q5 eller ens sett den på riktigt.
Jag var och provkörde XC60´n i helgen. Den var väldigt skön må jag säga. Håller med att den är snyggare i verkligheten men den ser naken och konstig ut utan styling paketet. Den är mer eller mindre ett måste!!D
et var dåligt väder och BLIS lamporna blinkade i ett (funkar tydligen inte i dåligt väder...). Jag skulle bli helt galen på en sådan sak. Sen la antispinn och antisladden av!?! Kom upp en varnings text i displayen att den skulle in på sevice för att åtgärdas samt ABS lampan lös. Inte särskilt förtroende ingivande...

Volvo när den funkar som den brukar :-(O)
Användarvisningsbild
av CarMan
#232731
jag kan inte Audi alls !
har dom verkligen haft haldex generation 4:a ?

sen när det gäller blis så har väll det aldrig fungerat optimalt... det varnar oftare än nödvändigt, dock varnar det aldrig utan att nått faktisot finns där. men det kan vara lite jobikt när ett är en bensinstation eller annat som faktiskt står still. (det går ju att stänga av, med en knapptryckning. men det är ju klen tröst till nån som köpt det)
Användarvisningsbild
av CarMan
#232733
Amli skrev:
riha skrev:Det verkar visst som det är väldigt många i denna tråden som verkar leka "bror duktig" gällande fyrhjulsdrift.
Håller med. Personligen är det viktigaste för mig de trygga och säkra köregenskaperna som fyrhjulsdriften innebär. Jag kommer aldrig köra i sådan terräng så jag känner att jag t ex önskade jag hade en Land Rover Defender. Det är vid vanlig körning så som start i korsning vid halt underlag, omkörningar i snömodd m.m.
Sen om jag oxå ska leka lite "bror duktig" så har nya Q5 drivning 40/60 som nya faceliftade A6 och nya A4 och inte 50/50 som det var på de äldre modellerna. Vidare så hade jag just en A4 quattro tidigare som jag jämförde start i en isig brant backe med en VW Tiguan som har samma Haldex gen 4 som i XC60 och det är skillnad. Det märks att det är en viss fördröjning vid sådana situationer till VW´s nackdel. Men igen, jag kunde förmodligen inte bry mig mindre och jag tvivlar på att de som kollar på dessa bilar är en sådan sak direkt avgörande. För vanligt vardagsbruk tycker jag Haldex 4 fungerar bra.

jag har inte kört så mycke awd så jag kan utalamig om vardags sitrationer. men det du beskriver låter som en haldex geeration 1 eller 2, redan vid generation 3 så var start ibacke mycket bra! (ialla fall på volvo)
av Amli
#232737
CarMan skrev:jag kan inte Audi alls !
har dom verkligen haft haldex generation 4:a ?

sen när det gäller blis så har väll det aldrig fungerat optimalt... det varnar oftare än nödvändigt, dock varnar det aldrig utan att nått faktisot finns där. men det kan vara lite jobikt när ett är en bensinstation eller annat som faktiskt står still. (det går ju att stänga av, med en knapptryckning. men det är ju klen tröst till nån som köpt det)
Jag vet inte heller om dom har haft Haldex gen 4. Det är ju bara A3 och TT som har Haldex (det är bara dom som har tvärställd motor). Men jag kan tänka mig att de nya modellerna av dessa två har gen 4.
Det är ju faktiskt en viss tröst att det går att stänga av. Det var mer än jag visste. Jag föreställde mig bara en regnig, mörk höstkväll och man kör i stan om dom blinkar och varnar åt alla håll... :-(O)
av Amli
#232739
CarMan skrev:
jag har inte kört så mycke awd så jag kan utalamig om vardags sitrationer. men det du beskriver låter som en haldex geeration 1 eller 2, redan vid generation 3 så var start ibacke mycket bra! (ialla fall på volvo)
VW Tiguan har samma Haldex gen 4 som sitter i XC60 och XC70.
Användarvisningsbild
av CarMan
#232746
Amli skrev:
CarMan skrev:
jag har inte kört så mycke awd så jag kan utalamig om vardags sitrationer. men det du beskriver låter som en haldex geeration 1 eller 2, redan vid generation 3 så var start ibacke mycket bra! (ialla fall på volvo)
VW Tiguan har samma Haldex gen 4 som sitter i XC60 och XC70.
det jag mena är väll att dom kan väll bara ha det på bilar från modellår 2009 !!! inte har dom haft det tidigare? & om dom nu inte haft det, så kan ju ingen här ha provkört det o därmed inte dissa systmet!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 63

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?