Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fca68
Var hos bilbesiktningen och fick nedslag på avgasreningen och blir inte klok på vad som är felet.
CO 0,4 (0,5)
CO 2500 0,7 (0,3)
HC 002 (100)
LAMBDA 0,98 (0,96-1,04)

Innan besiktningen hade jag en felkod P0135, som hänvisar till den främre lambda sonden, bytte den och släckte motorlampan. På väg till besiktningen så tändes motorlampan igen och bilen gick givetvis inte igenom utan fick 2:or på CO 2500 och motorlampan. Läste ut koden som är P0136 vilket tyder på bakre lambda sonden (suck) köpte en ny och satte dit. släckte motorlampan men den tänds efter några minuter igen med felkod P0136.
Är det någon som vet var man skall börja felsöka?
Kan man få någon vägledning mha avgasvärdena ovan från besiktningen?

Bilen i fråga är en V70 -99 GLT (165 HK) med 23800 mil på mätaren.

//FCA68
av *pettson*
fca68 skrev:Var hos bilbesiktningen och fick nedslag på avgasreningen och blir inte klok på vad som är felet.
CO 0,4 (0,5)
CO 2500 0,7 (0,3)
HC 002 (100)
LAMBDA 0,98 (0,96-1,04)

Innan besiktningen hade jag en felkod P0135, som hänvisar till den främre lambda sonden, bytte den och släckte motorlampan. På väg till besiktningen så tändes motorlampan igen och bilen gick givetvis inte igenom utan fick 2:or på CO 2500 och motorlampan. Läste ut koden som är P0136 vilket tyder på bakre lambda sonden (suck) köpte en ny och satte dit. släckte motorlampan men den tänds efter några minuter igen med felkod P0136.
Är det någon som vet var man skall börja felsöka?
Kan man få någon vägledning mha avgasvärdena ovan från besiktningen?

Bilen i fråga är en V70 -99 GLT (165 HK) med 23800 mil på mätaren.

//FCA68
Vad är det för sonder som monterats? Orginal eller andra? Tanken till att jag frågar är för att koden indikerar att det dras för lite ström till förvärmningen. Med andra ord nöjer sej inte styrdonet med om det går åt ström eller inte utan styrdonet mäter tydligen strömåtgången. Så HEL sond med 5w för klen eller för stark förvärmning triggar alltså felkoden.
av fca68
Tack för ditt snabba svar, det började med att jag bytte både främre och bakre sond till BIltemas universal (fick höra attdet är lika bra att byta båda) när jag hade felkod P0135 utan att det hjälpte. Därefter införskaffades en främre orginal (Denso) från Volvo reservdelsbutik. När den främre var bytt försvann P0135 och felkod P0136 dök upp, då köptes en bakre orginal sond hos Volvo.
Det sitter alltså nya Vovlo orginal Lambda sonder både fram o bak.
Finns det förvärmning på den bakre Lamdasonden eller är det bara på den främre?

//FCA68
av *pettson*
fca68 skrev:Tack för ditt snabba svar, det började med att jag bytte både främre och bakre sond till BIltemas universal (fick höra attdet är lika bra att byta båda) när jag hade felkod P0135 utan att det hjälpte. Därefter införskaffades en främre orginal (Denso) från Volvo reservdelsbutik. När den främre var bytt försvann P0135 och felkod P0136 dök upp, då köptes en bakre orginal sond hos Volvo.
Det sitter alltså nya Vovlo orginal Lambda sonder både fram o bak.
Finns det förvärmning på den bakre Lamdasonden eller är det bara på den främre?

//FCA68
Det finns förvärmning i bägge sonderna.
Men har du nollat felkoderna sedan du bytte?
Menar P0135 säger att förvärmningen saknas.. på främre sonden. Den har du ju åtgärdat nu.
P0136 säger att signalen saknas.. på bakre sonden. Och den har ju åtgärdat nu.
av fca68
Jag har nollat koderna flera gånger. Efter nollning av P0136 koden så går det 3-4 minuter innan motorlampan tänds. Det verkar vara en fördröjning på P0136 felet då det inte kommer med en gång bilen startas.
Jag har provat med den lambda sond som satt där från början samt med ny från biltema och nu slutligen ny orginal så det käns långsökt att Lambdasonden skulle vara trasig.
Har du någon ide hur jag kan felsöka detta?

//FCA68
av fca68
Är det någon som vet vilken signal som saknas när man får felkod P0136, har kopplat på OBDII verktyg och läser data när bilen är igång. Gasar ett antal gånger och ser att både främre och bakre Lambda sonderna ger signaler, volt styrka ökar resp minskar. Jag kan även läsa ut att LMM värdet varierar.
Då jag inte är en bilmek kan jag inte säga om det är rimliga värden eller ej men för mig ser det ut att fungera.
Felkod P0136 dyker upp efter några minuter efter att jag har "nollat" den, det dröjer längre när bilen är kall tills felkoden dyker upp (om det kan hjälpa nån att sätta mig på rätt spår).
Tacksam för alla tips i min felöskning.

//FCA68
av *pettson*
fca68 skrev:Är det någon som vet vilken signal som saknas när man får felkod P0136, har kopplat på OBDII verktyg och läser data när bilen är igång. Gasar ett antal gånger och ser att både främre och bakre Lambda sonderna ger signaler, volt styrka ökar resp minskar. Jag kan även läsa ut att LMM värdet varierar.
Då jag inte är en bilmek kan jag inte säga om det är rimliga värden eller ej men för mig ser det ut att fungera.
Felkod P0136 dyker upp efter några minuter efter att jag har "nollat" den, det dröjer längre när bilen är kall tills felkoden dyker upp (om det kan hjälpa nån att sätta mig på rätt spår).
Tacksam för alla tips i min felöskning.

//FCA68
P0136 är detsamma som ECM220A på volvospråk. (om jag nu hittat rätt i listan)
Om vi översätter den koden till ren förståelig svenska så blir det :

Felkodsinformation

Villkor
Ca 5 minuter efter start (om sondvärmningen är aktiv och minst 1 bränsleavstängning gjorts), kontrolleras skillnaden mellan bakre sondens maxvärde och minvärde. Den får inte överstiga 0,5 V. Är den inte OK, måste bakre lambdasondens maxvärde överstiga sondspänningens initieringsvärde (0 V) med minst 0,6 V och understiga sondspänningens initieringsvärde (5 V) till minvärdet 0,1 V.
Om styrenheten registrerar att dessa gränsvärden inte nåtts efter ca 5 min och den ackumulerade resp. den aktuella sondvärmningen har uppnått sina gränsvärden sätts felkod ECM-220A.

Ersättningsvärde
Bakre lambdasondsregleringen stängs av.

Felorsak

Defekt bakre lambdasond.

Felsymptom
Inga.

*Verifiering*
Tips: Efter reparation är det nödvändigt att kontrollera att felet har rättats till.
-Tändning av.
-Återanslut kontaktstycken, komponenter etc.
-Starta motorn och låt den gå på tomgång.
-Läs av värdet för bakre lambdasondens målspänning.
Värdet ska öka och inom 5 minuter på tomgång överstiga 0,67V.
av fca68
Tack för den infon, nu har jag ytterligare en fråga.
Bilen är inne på verkstad nu och dom säger att det är katalysatorn som är kass :(
Dom har tydligen mätt upp den och säger att den inte kommer upp i rätt temperatur.
Innan jag slänger ut 6000:- på en ny katalysator tänkte jag få en andra åsikt här i forumet om det kan vara så att en kass katalysator genererar felkod P0136?

//FCA68
av *pettson*
fca68 skrev:Tack för den infon, nu har jag ytterligare en fråga.
Bilen är inne på verkstad nu och dom säger att det är katalysatorn som är kass :(
Dom har tydligen mätt upp den och säger att den inte kommer upp i rätt temperatur.
Innan jag slänger ut 6000:- på en ny katalysator tänkte jag få en andra åsikt här i forumet om det kan vara så att en kass katalysator genererar felkod P0136?

//FCA68
Ja alltså grejen är ju att bakre sonden förväntar sej att allt ska vara renat. OM det inte är renat efter kat så blir värdena fel naturligtvis, om inte kat renar så blir den inte heller tillräckligt varm. MEN inte skulle jag montera en kat för 6000kr. Passera närmaste skrot och hämta upp en lågmilad kat inkl rör till din bil för runt 1500kr.

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]

B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]