Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av krippa
#232489
När jag skulle få min nya XC90 ringde de och sa att den var försenad då det hade brunnit i lackverkstaden (Bilia Haga Norra förra året) och de höll på och släcka branden och skulle sen gå igenom alla bilar för att undersöka om de var rökskadade. Nervöst naturligtvis för jag insåg att det skulle kunna bli diskussioner om röklukt m.m. När jag väl fick komma och hämta bilen sniffade jag länge och väl och märkte ingen röklukt så det var inga problem. Hade jag känt röklukt var min tänkta strategi att ge dem tre försök att få bort röklukten för att sedan kräva nya bil. Nu gick det aldrig så långt som tur var.

Ditt fall är värre än mitt eftersom du de facto har fått din bil skadad. Men en bil som vid leverans: inte finns några synliga skador på (efter rep), man har garantier på, man inte ens äger (det var ju en tjänstebil), och antagligen inte kommer ha så många år, är en fullgod bil. Det är bara inse att det inte är något fel på bilen, hur illa det känns just då.
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
#232494
Ot, men i alla fall.
Jobbade på ford osterman i slutet av 80 talet, o en rätt ung jobbarkompis köpte en ny escort xr3i.
Han jobbade med nyleveranser, så glad i hågen skulle han själv göra nybilsservicen på bilen.
Tyvärr lyckades han med konstycket att få en garageport att gå ner över främre delen av taket.
Han såg inte helt lycklig ut efter det :cry:
Användarvisningsbild
av CarMan
#232644
Tomas88 skrev:
CarMan skrev:
FiddeUBC skrev:Personligen hade jag aldrig tagit emot en sådan bil. Bilhandlaren hade fått beställa en ny. Har bilen fått en så kraftig smäll som du beskriver så har det mesta flyttat sig även om det inte syns. Nya bilar är så pass mjuka.
För den delen så har du ju beställt en NY bil !!
sen att en bil är mjuk, kan jag inte hålla med om...
Ja allt är ju relativt.

Jämför man en ny bil med tex en 240 så tycker jag nog ändå att den är ganska mjuk.
Hade det varit en 240 så hade det väl nästan räckt att byta kofångaren :) :wink:

Du är rätt lång ifrån verkligheten !
en mordern bil har inbygda deformations zoner & en väldigt hårt "bur" en 240 är rena skiten mot det som lämnar febrkerna idag.
genom att bilarna har dessa zoner så håler sig konstruktionen intakt. sen så vikersig de yttre sakerna vid en smäll (det är itne som på en 240 att det kan vika sig en bra bit in)
Användarvisningsbild
av Tomas88
#232745
CarMan skrev:
Du är rätt lång ifrån verkligheten !
en mordern bil har inbygda deformations zoner & en väldigt hårt "bur" en 240 är rena skiten mot det som lämnar febrkerna idag.
genom att bilarna har dessa zoner så håler sig konstruktionen intakt. sen så vikersig de yttre sakerna vid en smäll (det är itne som på en 240 att det kan vika sig en bra bit in)
Nu tror jag du misstolkar mig.
Jag menar absolut inte att en gammal 240 skulle vara säkrare än en ny V70 men du måste ju hålla med mig om att det inte hade synts lika väl på en 240 om samma olycka hade hänt den?
Användarvisningsbild
av CarMan
#232747
jag förstod vad du mena.
en 240 hade sett värre ut !
Användarvisningsbild
av eltoro2
#234200
det finns enkla regler och logik att följa här:
du betalade för en ny bil så ny bil ska det vara. det finns inte ditt och datt om det ....
det är onodigt att diskutera om hur bilen är skadat eller inte om gränser osv......
om de anser att det är en ny bil de kan sälja den vidare men då måste de enligt lagen införmera om bilens skada.
att reparera på fabriken något som inte fungerar är en sak men att byta ut saker som fungerade innan de förstordes en annan.

kräv nytt- billigare eller halva pris på bilen plus reparation och förlängd rostgaranti

lycka till!

ELTORO
av Lövet
#234218
eltoro2 skrev:det finns enkla regler och logik att följa här:
du betalade för en ny bil så ny bil ska det vara. det finns inte ditt och datt om det ....
det är onodigt att diskutera om hur bilen är skadat eller inte om gränser osv......
om de anser att det är en ny bil de kan sälja den vidare men då måste de enligt lagen införmera om bilens skada.
att reparera på fabriken något som inte fungerar är en sak men att byta ut saker som fungerade innan de förstordes en annan.

kräv nytt- billigare eller halva pris på bilen plus reparation och förlängd rostgaranti

lycka till!

ELTORO
Nej, det finns ingen lag som kräver att du måste upplysa om en tidigare skada om den är professionellt lagad
Nej, du kan inte kräva varken billigare pris, förlängd rostgaranti, eller ny bil

Kommer man med sådana här krav så kommer de bara skratta åt dig så bortse från det här inlägget ontheroad. Som vi tidigare skrivit så är det som man kan kräva att få bilen professionellt lagad samt ersättning för eventuella merkostnader för förseningen (hyrbil med andra ord)
Någon med ny fartkamera fil gpx

Då är det förmodligen någon […]

Motorhaveri XC90 D5 2017

Tråkigt att återkoppling helt verkar u[…]

Om bilen går bra som den brukar är det […]

Hybriden är ju diesel och verkligen ingen p&a[…]