- sön 09 nov 2008, 20:55
*pettson* skrev:Läste någonstans att 5V har en röd kabel, de andra har inte det. Nåt du känner till?pgumea skrev:Jag hade samma fel som du, främre lambdasond. Du kan mäta och se om det är avbrott i värmekretsen. Det skall vara låg resistans. Provade först med en 4-tråds sensor från Biltema men tyvärr fungerade den inte. Köpte till slut en volvo original då alternativen (Mekonomen, Meca m.fl.) saknade kontakter och hade beställningstid. Jag köpte en ELM327, för att läsa och släcka felkoder, från Ebay för cirka 300:- levererad hem och klart. Som jag förstod (det låga priset) så var det en piratvariant (det gick inte att använda nyare mjukvara från nätet) men den medföljande mjukvaran dög för att läsa felkoden och släcka ut felet. Är det lågbudget så...Biltema har ju 4tråds med rätt kontakt med. (om du nu köpte utan dvs). Viktigt är att komma ihåg att 5V lambdasond INTE går att ersätta med universal sond trots att kontakten passar..(om det nu är nåt sånt som hänt)
Ja, svaret på din fråga, det räcker inte med att koppla bort batteriet, du måste släcka det via OBD-interfacet och du borde kunna göra det med samma utrustning som du läste ut koden med.
Bättre omkörd och bortkommen, än
omkommen och bortkörd.
V70 2.5T 2004