Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av freak1
*pettson* skrev:
pgumea skrev:Jag hade samma fel som du, främre lambdasond. Du kan mäta och se om det är avbrott i värmekretsen. Det skall vara låg resistans. Provade först med en 4-tråds sensor från Biltema men tyvärr fungerade den inte. Köpte till slut en volvo original då alternativen (Mekonomen, Meca m.fl.) saknade kontakter och hade beställningstid. Jag köpte en ELM327, för att läsa och släcka felkoder, från Ebay för cirka 300:- levererad hem och klart. Som jag förstod (det låga priset) så var det en piratvariant (det gick inte att använda nyare mjukvara från nätet) men den medföljande mjukvaran dög för att läsa felkoden och släcka ut felet. Är det lågbudget så...

Ja, svaret på din fråga, det räcker inte med att koppla bort batteriet, du måste släcka det via OBD-interfacet och du borde kunna göra det med samma utrustning som du läste ut koden med.
Biltema har ju 4tråds med rätt kontakt med. (om du nu köpte utan dvs). Viktigt är att komma ihåg att 5V lambdasond INTE går att ersätta med universal sond trots att kontakten passar..(om det nu är nåt sånt som hänt)
Läste någonstans att 5V har en röd kabel, de andra har inte det. Nåt du känner till?
av *pettson*
freak1 skrev:
*pettson* skrev:
pgumea skrev:Jag hade samma fel som du, främre lambdasond. Du kan mäta och se om det är avbrott i värmekretsen. Det skall vara låg resistans. Provade först med en 4-tråds sensor från Biltema men tyvärr fungerade den inte. Köpte till slut en volvo original då alternativen (Mekonomen, Meca m.fl.) saknade kontakter och hade beställningstid. Jag köpte en ELM327, för att läsa och släcka felkoder, från Ebay för cirka 300:- levererad hem och klart. Som jag förstod (det låga priset) så var det en piratvariant (det gick inte att använda nyare mjukvara från nätet) men den medföljande mjukvaran dög för att läsa felkoden och släcka ut felet. Är det lågbudget så...

Ja, svaret på din fråga, det räcker inte med att koppla bort batteriet, du måste släcka det via OBD-interfacet och du borde kunna göra det med samma utrustning som du läste ut koden med.
Biltema har ju 4tråds med rätt kontakt med. (om du nu köpte utan dvs). Viktigt är att komma ihåg att 5V lambdasond INTE går att ersätta med universal sond trots att kontakten passar..(om det nu är nåt sånt som hänt)
Läste någonstans att 5V har en röd kabel, de andra har inte det. Nåt du känner till?
Det stämmer. 1V sensorn har endast vit,vit, grå, svart. Men kontakten passar utmärkt till 5v systemet.
5V lambdorna hittar man oftast ihop med 10V motorerna.
Användarvisningsbild
av freak1
Min har svart, svart, vit, blå. Den jag köpte har vit, vit, grå, svart, den får jag lämna tillbaka om det inte funka på min bil :D . Får köpa en på Biltema istället och hoppas att det funkar.
av *pettson*
freak1 skrev:Min har svart, svart, vit, blå. Den jag köpte har vit, vit, grå, svart, den får jag lämna tillbaka om det inte funka på min bil :D . Får köpa en på Biltema istället och hoppas att det funkar.
Det är ju såhär tyvärr att det finns en TREDJE sond som inte nämns så mycket nämligen.. DENSO .. Det är den sonden jag tror du har..jag slog lite på bildelsbasen tills jag hittade en sond med din färgmärkning på kablarna och den är just DENSO och går INTE att ersätta med en universal bosch.
Användarvisningsbild
av freak1
*pettson* skrev:
freak1 skrev:Min har svart, svart, vit, blå. Den jag köpte har vit, vit, grå, svart, den får jag lämna tillbaka om det inte funka på min bil :D . Får köpa en på Biltema istället och hoppas att det funkar.
Det är ju såhär tyvärr att det finns en TREDJE sond som inte nämns så mycket nämligen.. DENSO .. Det är den sonden jag tror du har..jag slog lite på bildelsbasen tills jag hittade en sond med din färgmärkning på kablarna och den är just DENSO och går INTE att ersätta med en universal bosch.
Jaha, då är ju saken klar :-)-) , jag får leta upp en ny så billigt som möjligt. Tackar för din tid *pettson* :-)-)
Användarvisningsbild
av freak1
Jaha, då var en ny lambda inhandlad på Bilia i Malmö, Denso 2.367:-. Koden släckt och har kört ca 8 mil och lampan har inte tänts :-)-) . Tack än en gång *pettson* :-)-)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den med blå kabel är en annan typ av sond, regleringen fungerar helt annorlunda. Det är ström som mäts i stället för spänning. +/-12 mA beroende på om den är mager eller fet eller nåt sånt. Verkar inte finnas pirat. (än)
Användarvisningsbild
av freak1
Sparkz skrev:Den med blå kabel är en annan typ av sond, regleringen fungerar helt annorlunda. Det är ström som mäts i stället för spänning. +/-12 mA beroende på om den är mager eller fet eller nåt sånt. Verkar inte finnas pirat. (än)
Jag hittade ingen pirat iaf. Jag hittade en orginal i tyskland för 189 euro, vill jag minnas att det var + frakt. Men det fick bli Bilia.
Vårda v90 2025

Som Erik skrev, underredsbehandling skulle jag s&a[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]