Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brandbilen
Jag har en 440 -91:a som jag ska byta motorolja i men får inte loss pluggen, därför funderar jag på att helt enkelt ta det den andra vägen med en oljesug istället. Funkar Biltemas? Jag tyckte att själva slangen verkade lite kort men det kan ju vara inbillning. Någon som vet?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag hade nog ändå satsat på att lägga ner lite jobb på att få bort pluggen.
Att suga upp oljan blir aldrig samma sak.
Dels kommer du inte få ut allt. Sen så är det ju så att all skit lägger sig på botten och det är just den oljan som blir svår att få ut om du använder en sug.

Vad har du gjort för att lossa pluggen. Har du en hylsa av rätt storlek så att du inte använder chiftnyckel?
Är pluggen rundad? Har du testat värma?

Om du vill satsa på att lossa den och den är rundad. Köp i så fall en ny plugg och packning till den så att du slipper dra dit den gamla igen.
Användarvisningsbild
av Fluffen
På SAABs otroligt kassa oljepluggar har jag ibland fått svetsa dit en mutter. :evil:
Det bästa är naturligtvis att få loss pluggen så du får med bottensatsen, precis som Tomas88 säger. :D
Användarvisningsbild
av vetten
Viktigt att du använder rätt fyrkantnyckel för att lossa pluggen 8mm ska det vara och definitivt inte biltemas universalnyckel som endast duger till att lägga i skrotlådan. Ett tips kan vara att försöka att värma pluggen lite men inte med eld utan använd en varmluftspistol istället och så kan du ge pluggen några slag med en hammare så brukar den släppa.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]