Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Men den känsla Du vill ha vet ju inte Volvos tekniker, har kört en hel del tävlingar med bil och då väljer man de däck som passar min körstil. Eller tänker jag helt fel nu?
Sedan så är bilen typad med vissa däckstorlekar och hastighetsklasser vilket innebär att du inte får byta som du vill om det ska vara lagligt, men för den skull behöver det inte betyda att det blir sämre i praktiken om du avviker.
av marre21
henka35 skrev:
marre21 skrev:Tack alla som svarade.
Just nu har jag 225/50-17 som har suttit på bilen sedan den var ny.
På de V70N fälgarna sitter det 205/55-16, det är 16`` fälgar.
Hittade nu en länk här på forumet ( http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp och kollar man där så ska det vara ok.
Sluta snåla... Köp rätt fälgar och däck till bilen eller byt till en billigare bil om du inte har råd med rätt puckar.
Köp dessa istället då...

http://www.blocket.se/vi/18941947.htm?ca=1_8_s

//Henrik
Tack för länken. Lite för långt borta bara.
Sedan handlar det inte om att snåla.
Ville kolla om det fanns nån som kör på "fel" däck där ute och hur det fungerar.
Visste inte ens att det var nån skillnad i storlek osv, är inte så insatt.
Det finns ju grejer där ute, inte bara i bilvärlden som har olika art. nr, men är precis lika.
Det skulle ju kunna vara så, att det är samma fälg/däck som fått nytt art nr och säljs till högre pris iom att
det kom ut en "ny" V70. Då skule ju Volvo knappast rekomendera nåt annat än de dyrare varianter.
Men back to däcken.
Tack för alla råd och länkar.
Det skiljer några % även mellan de däcken som Volvo sätter på, så nån % till borde ju vara OK.
Att använda ringar är ju inte nåt ovanligt, man gör ju det om man köper icke orginal fälgar,
men även i industrin använder man pasringar utan problem.

Får kolla rund lite, hör av mig om vad det blev.
Om den snåle marre vinner, eller om jag köper rekomenderat och dyrt :-)
Användarvisningsbild
av Funk
De 3.7% som skiljer är viktiga för bilens egenskaper. Ni ska veta hur mycket jobb som är nedlagt från volvos ingenjörer när det gäller däck och fälgar för att få den rätta känslan i bilen. Om man sedan bara byter dimensioner för några tusenlappar på en bil som kostar över 300 kkr så har man liksom förstört deras optimering. Men det är ju ett fritt land men om man köper en ny V70 så tycker jag faktiskt att man har råd att låta bilen vara just den V70 som den var när den lämnade Torslanda. Volvo har ju rekommenderade däck och fälgar för sina bilar av just vissa anledningar. Jag känner personligen en som har jobbat många år på SAAB med chassioptimering. Ni ska bara vet vilken skillnad det blir i bilens egenskaper om man tex. byter ut sina dyra Michelindäck till tex något billigt däck när de är slut efter 2 år. Däck och fälgar är en lika viktig komponent som fjädrar, dämpare och isolering mm i en bil.
De 3,7% är alltså rullomkretsen vi talar om... Det handlar knappast om att förstöra några vitala egenskaper om hastighetsmätaren (och färddatorn) genom däckbytet avviker ytterligare någon procent. För övrigt handlar dessutom chassiekonstruktion även om att se till att det fungerar med de av ekonomiska hänsyn valda däcken, både i produktion och på eftermarknaden. Inte att förglömma utvecklingen som sker på däckssidan efter att bilen rullat några år...
Dock har du ju helt rätt i att man inte skall välja dåliga däck. Men eftersom vi pratar hjul från en Volvohandlare så får vi väl anta att dom inte säljer speciellt dåliga däck ens till den äldre versionen av V70...

Personligen har jag oftast valt däck och fälg med en aning mindre offset och betydligt lägre profil än vad fabrikanten avsett från början...för det passar min körning och smak. Samtidigt tror jag knappast att min uppsättning med 18" på något sätt är sämre än de 15" skottkärrehjul som sitter på andra vagnar, med undantag av komfort och en smula högre bränsleförbrukning.

Samtidigt skall vi kanske komma ihåg att frågeställningen från början handlade om huruvida det passade med en uppsättning vinterhjul avsedda för en annan vagn, och så vansinnigt snävt optimerade är inte Volvobilar att någon mm spårviddsavvikelse eller några % rullomkrets skulle spela någon avgörande roll för de totala köregenskaperna. Kort sagt det funkar alldeles utmärkt !

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Man är inte snål om man letar ett mer prisvärt alternativ än det den lokala handlaren erbjuder, man är ekonomisk..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
kave skrev:
Funk skrev: Annars gör jag som vanligt.. rekommenderar http://www.blocket.se/li?ca=15_s&id=17371 för vettiga priser på kompletta hjul..

/Thomas
Undrar var de fått tag i begagnade fälgar till XC60. Är ju säkert till XC70 men ändå :)

http://www.blocket.se/vi/18631233.htm?ca=15_s
Volvo Göteborg är nog ingen dum gissning....
/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
om ni ska räkna om rulomkrets så måste ni ju utgå från "optimalt hjul"
sen att det får skilja 5% enligt svensk lag, gör ju inte at det funkar bra på bilen!

kan man se skilnad på bilen redan på långt håll, så är det helt fel att säta på hjulena !!!
köp åtminstånde störe däck, om du n promt ska åk med fel offset...
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]