Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av para
Jag har svårt att bestämma mig. Ska köpa en av dom.
Nån mer som har samma fundering?
Användarvisningsbild
av kez_style
Jag var och körde XC60 idag! Väldig fin bil men synd att det bara finns "1" motoralternativ och den 2.4d (eller D5).
Personligen tycker jag audi känns "tråkigare" än ny XC60 och om du är osäker så skulle det vara bra att köpa volvo och rädda jobbtillfällen... :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvon har 4 års fri service / 12 000 mil
biligare premie på försäkringen
siyt safe som standard
dstc som standard
ecc som standard
trailer stabilyty system som standard
volvo assistans ingår gratis
pasagerar airbag som standard
en komplett rolowersystem (allt från elektronik som via broms systemet hjälper bilen att inte skälpa till krock gardiner & extra förstärkt kaross + dörrar m.m. Som standard
utöver deta så har broms systemet förljande funktioner som standard.
ett system som går in o bromsar hårare om de är en panik bromsning (ofta bromsar föraren för löst)
ett system som elektroniskt fördelar bromskraften melan fram o bakhul
ett system som lägger en bromsarna lite så melanrum melan bromskloss o skiva försvinner i en paniksitruation, detta för att det ska gå fortare att bromsa.
självklart abs
ett system som kompenserar mot faiding av bromsen.
m.m.

Sen kan man bygga ut bilen med en massa extrautrustning som jag inte nämner för jag vet inte vad du är intresserad av, man det finns mycke saker som kan se till att du inte ens krockar...

vad har Audi i sin bil ?
Användarvisningsbild
av henka35
CarMan skrev:Volvon har 4 års fri service / 12 000 mil
siyt safe som standard
dstc som standard
ecc som standard
volvo assistans ingår gratis
pasagerar airbag som standard
en komplett rolowersystem (allt från elektronik som via broms systemet hjälper bilen att inte skälpa till krock gardiner & extra förstärkt kaross + dörrar m.m. Som standard
ett system som går in o bromsar hårare om de är en panik bromsning (ofta bromsar föraren för löst)
ett system som elektroniskt fördelar bromskraften melan fram o bakhul
ett system som lägger en bromsarna lite så melanrum melan bromskloss o skiva försvinner i en paniksitruation, detta för att det ska gå fortare att bromsa.
självklart abs
ett system som kompenserar mot faiding av bromsen.
m.m.

Sen kan man bygga ut bilen med en massa extrautrustning som jag inte nämner för jag vet inte vad du är intresserad av, man det finns mycke saker som kan se till att du inte ens krockar...

vad har Audi i sin bil ?
Vet inte men Audi brukar ju göra mycket fina vagnar. Jag skulle nog ha köpt Q5.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja det var ju ett bra argument!?
av plamek
Hade valt Volvon vilken dag som helst, men det beror så gott som helt på att den lokala VAG-handlaren/verkstaden är riktigt usel. Har kört VW förut så jag vet... Bra verkstad och service lokalt är väldigt viktigt för mej, spelar stor roll när jag köper bil.
Användarvisningsbild
av Tomas L
para skrev:Jag har svårt att bestämma mig. Ska köpa en av dom.
Nån mer som har samma fundering?
Vi har precis samma funderingar. Vi har provkört XC60 och väntar på att få provköra Q5 någon gång i december. Vi har fått offerter på bägge bilarna och med likvärdigt utrustning så hamnar slutpriset rätt lika. Volvo har ett högre grundpris, men har billigare utrustning om man tar deras paket och har något mer utrustning som standard (T ex City Safety), även om Q5 har Proline-paketet som standard. Just nu är det jämt, det kommer nog i slutändan bli så att känslan för bilarna efter provkörning avgör. Vi vill även se vad den uppgraderade D5:an och automatlådan innebär för XC60:s specifikation.

För att ta några plus och minus, fritt från huvudet, ur vårt perspektiv, utan allt för lång betänktetid:

XC60
+ Fantastiskt komfortabel och tyst!
+ Mycket snyggare i verkligheten än på bild
+ Snygg och modern interiör
+ Bra utrymme i både fram och baksäte
+ bra lastutrymme
+ Säker, City safety standard.
+ Fri service i fyra år!
- Lite törstig, särkilt med nuvarande motor och automatlåda.
- Punkten ovan leder till högre skatt
- Kostar lika mycket som XC70, kanske ett bättre köp?
- Saknar än så länge Powershift
- Hur bra fungerar den nya tekniken? "Lane departure warning" fungerade till 20-30% för oss på en frostig höstväg.

Q5
+ Fler alternativ på motor.
+ 2.0TDI och sjuväxlade S-tronic är av absolut senaste snitt!
+ Lågt luftmotstånd, modern motor och dubbelkopplingslåda ger låg bränsleförbrukning för klassen.
+ Goda utrymmen, storleksmässigt väldigt nära XC60 förutom på höjden.
+ Lågt grundpris
+ Säker
- Service kostar!
- Varför är sidokrockkuddar bak extrautrustning!?
- Dyra tillval, t ex Bluetooth och Xenon kostar betydligt mer än på XC60.
- utseende kanske? Lite "tråkigare" kan tyckas, särskilt interiört. Hur upplevs den i verkligheten?
- Ljudnivå? Nya A4:an är bullrig på grov asfalt.
- Dåligt helljus med xenon? A4:ans helljus med xenon är sämre än med halogen! Halvljuset är dock bra.

Kör man mycket i stadstrafik har bägge bilar fördelar, Audi har troligtvis nycket lägre förbrukning med automatlåda medan Volvo har finesser som "City Safety". (Audi har liknande funktioner, men som villval, "Assistenz-System").

Men besparingen som den lägre förbrukningen ger på Audi kan ätas upp av en högre servicekostnad, naturligtvis beroende på hur långt man kör varje år. Däremot så bör man fråga sig hur lätt det är att bli av med en XC60 med "gamla" D5:an och automatlådan om några år då man kan köpa XC60 med bättre motor och powershift? Det beror mycket på bränslepriserna i framtiden.
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas L
CarMan skrev: vad har Audi i sin bil ?
Audi har faktiskt mycket av det du listar, men inte allt, som standard. Men det är enklare att gå in på tillverkarnas hemsidor än att lägga ut långa listor med allt som är standard i respektive bil. Det är ändå tillräckligt svårt att göra en objektiv jämförelse. T ex: är Audis ESP sämre, lika bra eller bättre än Volvos DSTC?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
CarMan skrev: vad har Audi i sin bil ?
Audi har faktiskt mycket av det du listar, men inte allt, som standard. Men det är enklare att gå in på tillverkarnas hemsidor än att lägga ut långa listor med allt som är standard i respektive bil. Det är ändå tillräckligt svårt att göra en objektiv jämförelse. T ex: är Audis ESP sämre, lika bra eller bättre än Volvos DSTC?
Audin har något som volvo inte har, den har drift på alla hjulen hela tiden, gör stor skillnad mot haldex tex.

Med haldex skickar man 100% till en axel, börjar der slira kan haldex omfördela kraft till den andra axeln.

På audi är kraften jämt fördelad hela tiden vilket gör att det nästan aldrig släpper, det är ju som att köra med haldexen aktiverad hela tiden.
av Lövet
CarMan skrev:Volvon har 4 års fri service / 12 000 mil
siyt safe som standard
dstc som standard - Har Audi också
ecc som standard - Har Audi också
volvo assistans ingår gratis - Har Audi också
pasagerar airbag som standard - Har Audi också
en komplett rolowersystem (allt från elektronik som via broms systemet hjälper bilen att inte skälpa till krock gardiner & extra förstärkt kaross + dörrar m.m. - Inget unikt för Volvo
ett system som går in o bromsar hårare om de är en panik bromsning (ofta bromsar föraren för löst) - Elektronisk bromskraftsförstärkare introducerades av Mercedes i mitten av 90-talet. Finns på i stort sett alla bilar idag.
ett system som elektroniskt fördelar bromskraften melan fram o bakhul - Finns på Audi också
ett system som lägger en bromsarna lite så melanrum melan bromskloss o skiva försvinner i en paniksitruation, detta för att det ska gå fortare att bromsa. - Osäker om det finns på Audi.
självklart abs - Har väl funnits på alla bilar sedan mitten av 90-talet? (Förutom Lada, VAZ och annat skumt)
ett system som kompenserar mot faiding av bromsen. - Hur skulle detta gå till? Magiska extrabromsar? Fallskärm?
Näsan all teknik som finns idag i bilarna är köpta av underleverantörer och finns därmed i nästan alla märken.
Det enda jag kan se som unikt med Volvon är City Safety systemet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 63

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE