Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marre21
Hej!
Kom förbi min lokale Volvohandlare idag och han hade några kompletta hjul till hyfsade priser (6000/4hjul). Dock stog de på lapparna att de var till V70N. Han var inte så inne på fälgar och bilmodeller, så han knappade lite på datan och kom fram till att de inte passade till V70 II.
Jag är inte så bra på det heller,har alltid kört gamla bilar och köpt det mesta på Blocket, men när jag hittade det här forumet så läste jag i några trådar att de visst kunde passa till V70 II. Man skulle ev. använda navringar.
Men jag undrar:
- har någon här kört, eller kör just nu på V70N fälgar på sin V70 II?
- måste man ha navringar, aller kan man bara sätta på de rakt av?
- gäller garantin som vanligt om ngt skulle hända?

De hjul han ville sälja till mig kostar 10890kr/4 hjul så det är ju stor skillnad.
Tackar för hjälpen.
Användarvisningsbild
av Funk
Fälgarna passar med navringar (Specialfälgar art.nr: 651634 Röd 65,1 mm 63,4 mm ) under förutsättning att storleken är rätt
Att montera fälgarna utan ringar är definitivt inte att rekommendera... Hjulet kan helt enkelt lossa eftersom navet egentligen är det som bär vikten, bultarna håller bara hjulet på plats på navet...

På jobbet är det flera som kör V70N fälgar på V50 där man har exakt samma problem med avvikande navhål, inget trassel där inte..

Vad du bör tänka på är att V70N oftast inte har samma profil på däcken, men bara du är medveten om att dset skiljer en aning i rullomkrets så skall det inte vara några problem.

Annars gör jag som vanligt.. rekommenderar http://www.blocket.se/li?ca=15_s&id=17371 för vettiga priser på kompletta hjul..

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
fel offset = du försämrar bilens egenskaper... desutom är det fel däck dimension...
Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:fel offset = du försämrar bilens egenskaper... desutom är det fel däck dimension...
I princip har CarMan rätt, men det handlar om offsetskillnader på ett par mm... helt försumbart. Däckdimensionen är för V70N är väl troligen 205/55-16 och om det är 205/60-16 på V70II så är även det försumbart (-3,1%) och klart lagligt. Har du 225/55-16 så är avvikelsen -3,3% vilket även det är OK...

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
höjdskillnaden är inte försumbar!
jag hade en V70 II förra vintern som inte köpt vinterhul hoss oss (han hade hittat biligare hjul hoss en däck firma)
men nu var bilen inne för att han hade ett konstigt ljud i bilen (det lät ungefär som för man har takluckan öppen för mycke eller ett sidofönster i vissa farter. alltså ett tryckande svajande doft ljud)

Ialla fall, när jag kom ut till bilen så såg jag på långt håll att hjulen såg små ut, så nog ser man sklnad! (han had alltså fått fel hjul hos däck firman o då är det ju inte svårt att vara billigare!)

jag provkörde bilen, o kola så allt under bilen satt som det skulle, sen fick kunden rådet att byta hjul till rätt, då jag upplevde det så som att ljudet kom från framskärmarna. Om ljudet fans kvar efter hjul bytet skulle vi fortsätta felsöka... vi behövde inte felsöka mer...
Användarvisningsbild
av henka35
marre21 skrev:Tack alla som svarade.
Just nu har jag 225/50-17 som har suttit på bilen sedan den var ny.
På de V70N fälgarna sitter det 205/55-16, det är 16`` fälgar.
Hittade nu en länk här på forumet ( http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp och kollar man där så ska det vara ok.
Sluta snåla... Köp rätt fälgar och däck till bilen eller byt till en billigare bil om du inte har råd med rätt puckar.
Köp dessa istället då...

http://www.blocket.se/vi/18941947.htm?ca=1_8_s

//Henrik
Användarvisningsbild
av Funk
Ganska intressant med alla synpunkter som i en del fall ter sig rätt extrema i mina ögon..
Visserligen så är det inte 100% rätt storlekar vi pratar om, men om bilen inte klarat offsetskillnader på ett par millimeter så hade det verkligen varit illa.
Skillnaden mellan de flesta V70N och V70II fälgarna är 1mm (1!) i offset, och i det absolut värsta fallet 7mm. Dessutom är offsetskillnaderna åt "rätt" håll , dvs hjulet hamnar en smula längre ut.

Vad det gäller själva däckstorleken så skiljer sig regelmässigt Volvos egna rekommendationer 1,5-2% i rullomkrets, och de 3,7% som det handlar om i marre21:s fall är inte heller något problem rent funktionsmässigt. Det är dessutom helt inom lagens råmärken.
Utseendemässigt så kommer det kanske att se en aning litet ut, men så länge vi pratar funktion så skulle jag inte ha några problem med den kombinationen.
För 5000:- i prisskillnad så är det i mina ögon ännu lättare att leva med.

Men för att slippa navringar och få det som trots allt är 100% rätt så har Högsäters Däck som jag länkade till högre upp kompletta plåthjul för runt 6000:- inkl. frakt så det enda skälet att inte välja plåtisar skulle vara om V70N-hjulen hos din handlare är så mycket snyggare.

/Thomas
Användarvisningsbild
av henka35
Funk skrev:Ganska intressant med alla synpunkter som i en del fall ter sig rätt extrema i mina ögon..
Visserligen så är det inte 100% rätt storlekar vi pratar om, men om bilen inte klarat offsetskillnader på ett par millimeter så hade det verkligen varit illa.
Skillnaden mellan de flesta V70N och V70II fälgarna är 1mm (1!) i offset, och i det absolut värsta fallet 7mm. Dessutom är offsetskillnaderna åt "rätt" håll , dvs hjulet hamnar en smula längre ut.

Vad det gäller själva däckstorleken så skiljer sig regelmässigt Volvos egna rekommendationer 1,5-2% i rullomkrets, och de 3,7% som det handlar om i marre21:s fall är inte heller något problem rent funktionsmässigt. Det är dessutom helt inom lagens råmärken.
Utseendemässigt så kommer det kanske att se en aning litet ut, men så länge vi pratar funktion så skulle jag inte ha några problem med den kombinationen.
För 5000:- i prisskillnad så är det i mina ögon ännu lättare att leva med.

Men för att slippa navringar och få det som trots allt är 100% rätt så har Högsäters Däck som jag länkade till högre upp kompletta plåthjul för runt 6000:- inkl. frakt så det enda skälet att inte välja plåtisar skulle vara om V70N-hjulen hos din handlare är så mycket snyggare.

/Thomas
De 3.7% som skiljer är viktiga för bilens egenskaper. Ni ska veta hur mycket jobb som är nedlagt från volvos ingenjörer när det gäller däck och fälgar för att få den rätta känslan i bilen. Om man sedan bara byter dimensioner för några tusenlappar på en bil som kostar över 300 kkr så har man liksom förstört deras optimering. Men det är ju ett fritt land men om man köper en ny V70 så tycker jag faktiskt att man har råd att låta bilen vara just den V70 som den var när den lämnade Torslanda. Volvo har ju rekommenderade däck och fälgar för sina bilar av just vissa anledningar. Jag känner personligen en som har jobbat många år på SAAB med chassioptimering. Ni ska bara vet vilken skillnad det blir i bilens egenskaper om man tex. byter ut sina dyra Michelindäck till tex något billigt däck när de är slut efter 2 år. Däck och fälgar är en lika viktig komponent som fjädrar, dämpare och isolering mm i en bil.

//Henrik
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]