NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonjac
nscho skrev:Har försökt få reda på om originaldomkraften endast är till för nödfall, och inte för (mer eller mindre) regelbundet användande, men inte hittat någon info om det.
Jag tror det är praxis att orginaldomkrafterna i moderna bilar endast är för nödlägen.

/jonas
av PeWe
Bytte hjul i helgen och jag trodde inte mina ögon när jag först försöker hitta domkraften och sedan försöker använda den.. ok, hitta den var väl inte så svårt egentligen men det var på ett klart krångligare ställe än jag var van vid från V40n.. men att använda den.. jag stod och funderade i flera minuter för att försöka förstå hur ingenjören som tillverkade den här hade tänkt.. och har de ens provkört den? Vilket jäkla skräp det var.. Min 5år gamla V40 hade flera ljusår bättre domkraft.. Lätt att ta ur och lätt att använda, även om den inte utstrålade kvalité.. Nu undrar jag ju bara var mer kostnadsoptimeringen har slagit igenom hos Volvo..

Så frågan är nu, om man vill ha en ny användbar domkraft som passar Volvos falsning där man sätter orginaldomkraften, vad köper man då?
av flink
Kan inte heller riktigt förstå hur man kan krångla till det så mycket med en domkraft... Men jag är dock förvånad över hur pass stabil den känns när man väl fått upp bilen.
Var glad att det fortfarande finns med domkraft och reservhjul i Volvon. Alla märken har ju inte det... "byta hjul gör man på en verkstad" var det en känd biltillverkare som sa en gång.... Tycka vad man vill om det, men själv vill jag då kunna bestämma det själv.

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]