Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
eccy243 skrev:Om du putsar av centrumkapseln i navet fram på din 940 med en stålborste så står faktiskt momentet instansat där. :wink:
Coolt, det visste jag inte. Ska ut å kika ikväll!

/Turbo+
av Rådlös
Tack Fluffen och Fastmowing för era tips. Jag har nu köpt en momentstav 110 Nm, Jula 95 kr. Nå återstår bara att samla motivation och inspiration att byta till vinterhjul och testa vad momentstaven "går för"?
Min momentstav är gulmålad. Finns det någon gällande färgkod med olika färger till olika moment?
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Rådlös skrev:Tack Fluffen och Fastmowing för era tips. Jag har nu köpt en momentstav 110 Nm, Jula 95 kr. Nå återstår bara att samla motivation och inspiration att byta till vinterhjul och testa vad momentstaven "går för"?
Min momentstav är gulmålad. Finns det någon gällande färgkod med olika färger till olika moment?
Ja det var så lite så.
Kom just ihåg en sak som är värd att nämna, den där momentstaven funkar inget bra till att lossa bultarna med.....
Gjorde det misstaget att ta den istället för en vanligt förlängare, fick mig en funderare varför inte hjulmuttrarna lossade, tills jag såg mig misstag....

Vet inte nåt om det där med färgmarkeringen, men helt omöjligt är det ju inte.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nej, någon färgkod är det inte vad jag vet, har sett stavar med samma färg men med olika moment samt storlek.
Min gamla fordonslärare var allergisk mot momentstavar men jag tycker de är en ganska bra uppfinning. :D
Användarvisningsbild
av eccy243
Fluffen skrev:Min gamla fordonslärare var allergisk mot momentstavar men jag tycker de är en ganska bra uppfinning. :D
Och min fordonslärare tyckte att det var bästa uppfinningen i hela verkstan.:D
av Rådlös
Rapport från hjulbytet med momentstången.
I dag bytte jag till vinterhjulen. Då använde jag min momentstång för första gången. Det kanske krävs att man är lite medveten om funktionen, inte så att man behöver vara masinkonstruktör eller så, men ha en viss erfarenhet av en mutterdragare tidigare. Utan momentstången så blir det ju ett klart och distinktivt "OIIIIIKRKRKRKRK". Med momentstången blir det kanska ett lite mer tvekande "OIIIIIKNRKNRKNRKNR". Stången tar alltså upp lite av vridrörelserna, som den också skall göra. Och när väl stången har börjat jobba, så släpper man genast greppet om avtryckaren.
Har man inte kört en mutterdragare förut, så bör man nog provköra lite utan stången först, så att man kommer in i maskinens arbetsmoment.

Hursomhelst är jag nöjd med min maskin och momentstång. Den underlättar för ryggen! Bland annat. Maskinen kostar i dag 600 kr. (500 när jag köpte den för två år sedan). Och momentstången 100 kr.
Tack än en gång till dom som tipsade om det här.
av 945S
Volvo har sin oändliga visdom inkluderat info om vridmoment i instruktionsboken. Jag citerar:
Sänk ned bilen så att hjulen ej kan rotera. Drag hjulskruvarna korsvis och i momentsteg. Åtdragningsmoment: ca 85 Nm (8,5 kpm). Det är viktigt att det blir rätt moment. Åtdragningen bör kontrolleras med en momentnyckel.
85 Nm är grovt räknat 8,5 kg på en meters hävstång. Eller 17 kg på en halvmeter. Och så vidare beroende på hur långt handtag du har på hylsnyckeln.
Användarvisningsbild
av eccy243
Rådlös skrev:Och när väl stången har börjat jobba, så släpper man genast greppet om avtryckaren.
Nja, så fick inte jag lära mig, du ska gärna stå och tugga några sekunder när du drar med momentstav. Jag brukar släppa när skruven inte dras åt mer, då tar de ju stopp så att säga, och momentet är uppnått.
Användarvisningsbild
av Sparkz
eccy243 skrev:Nja, så fick inte jag lära mig, du ska gärna stå och tugga några sekunder när du drar med momentstav. Jag brukar släppa när skruven inte dras åt mer, då tar de ju stopp så att säga, och momentet är uppnått.
Japp!
Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/regeri[…]

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]