Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av mitza
Hejsan

Jag har ett problem, när jag höjer volymen lite så vill gärna slutsteget "klippa" det får inte tillräckligt med ström, så när jag vrider upp någon låt med lite bas i så ser man att instrumentbelysningen tappar styrka och samma med allt annat som lyser på hela bilen.
Men jag tycker att jag har allt som behövs :???:
Jag har ett 80ah batteri, 2F kondensator, 36 kvadrats kablar och jord bakom bältet. Jag har ett 800 wrms monoslutsteg till 2 kicker comp cvx 10" (klent slutsteg för basarna, jag vet). Sen har jag även ett 80wrms x2 till framsystemet.
vet någon vad som kan vara fel?

mvh Robert
Användarvisningsbild
av sju64
behöver ingen kondning . ofta är kondning sämre

lite olika tips

prova köra utan kondning en gång,.

är jord kabel oxå lika grov som plus kabeln?
prova en annan jordning´s punkt = skrapa ordentligt färg mm. spruta 5-56 och bulta jorden

fortsätter det
så byt generator kol

först och främst kolla me multimeter när du har bilen igång att det kommer omkring 14v till slutstegs plus kabeln
om icke är det slitet generator kol. vanligt fel när belysningen blinkar i bilen

är kanske batteriet hel kasst?

steget är kanske inte 1ohm stabilt ? kollat så du inte kör 1ohm

går högtalar kablarna 100% RÄTT? händer ibland att plus och minus inte stämmer inne i lådan

sista möjligheten är kanske ett komponent som strular i steget
märke på steget? vanligt på MDS och GAS steg , spec om man kör med orginal stereo med lågnivå omvandlare

säkring måste vara minst 60amp ,.kolla säkring oxå ( leder tillräckligt med ström ska de göra) hellst 80amp/800watt

återkom till saken när du testat alla dessa
eller vilket som löste problemet
av mitza
Allt som är skrivet ovan har jag kollat och det stämmer, den enda jag inte har kollat är kolen på generatorn, hur ser man att kolen är sliten?
Föresten, varför skulle en konding vara dåligt?

mvh Robert
Användarvisningsbild
av Funk
säkring måste vara minst 60amp ,.kolla säkring oxå ( leder tillräckligt med ström ska de göra) hellst 80amp/800watt
Om man räknar med 90% effektivitet på ett digitalt 800W steg, vilket är väldigt bra, så drar det runt 65 ampere vid full effekt och 13,5 volt. Är steget specat till 800w i 4ohm och du lastat ned det med t.ex 2 ohm så kan det dra dubbelt så mycket.. Kondensatorn hjälper till vid korta pulser, men den skall laddas upp den också när den börjat tömmas.
Detta plus de vanliga förbrukarna i bilen gör att generatorn inte orkar hålla spänningen uppe, spänningen sjunker och steget drar ännu mer (om det klarar låg spänning) . På tomgång så lämnar dessutom väldigt få generatorer full ström så du kan lätt ta ut dubbelt så mycket som t.o.m en kraftig generator ger. Mät spänningen över batteriet när du spelar så skall du se att det varierar ganska kraftigt.
Du har helt enkelt för lite generator och batteri för att det skall räcka till...

/Thomas
av mitza
Steget ger 800 wrms vid 1 ohm, och så är även mina basar kopplade. 80 ah batteri borde väl inte vara för lite? hade ett 55 ah förr och det gick att spela då med.
som sagt är det ju kondingen som ska ta spikarna, men om jag inte har någon konding, vem tar spikarna då?. batteriet lär ju inte må så bra av att plocka spikar hela tiden, och kondingen ligger på 2 farad och det är ju mer än nödvändigt, så den ska ju inte behöva laddas konstant, och den laddar ju ändå upp på ett ögonblick.

mvh Robert
Användarvisningsbild
av Funk
mitza skrev:Steget ger 800 wrms vid 1 ohm, och så är även mina basar kopplade. 80 ah batteri borde väl inte vara för lite? hade ett 55 ah förr och det gick att spela då med.
som sagt är det ju kondingen som ska ta spikarna, men om jag inte har någon konding, vem tar spikarna då?. batteriet lär ju inte må så bra av att plocka spikar hela tiden, och kondingen ligger på 2 farad och det är ju mer än nödvändigt, så den ska ju inte behöva laddas konstant, och den laddar ju ändå upp på ett ögonblick.

mvh Robert
Är det ett digitalt steg till att börja med ? Om inte så kan det lätt dra det tredubbla och mer.
En punkt som kan behöva uppgraderas är jordflätan/kabeln och även kablaget till generatorn då bilens originalgrejor kan vara ganska klena..ingen kedja är starkare än sin svagaste länk..
Batteriet mår inte dåligt av att lämna ström momentant, tvärtom, ett startbatteri klarar det mycket bra. Det är djupa urladdningar som dödar ett startbatteri.
Men tar man för mycket ur systemet så viker spänningen till slut, framför allt då generatorn inte kan ladda så mycket på tomgång.
Ett 1000 watts stereosystem på nära fullt blås drar lätt lika mycket ström momentant som 20 extraljus.

Säg att ditt system drar 1000W ur bilens system det är ungefär 75A , och troligen drar det mycket mer..
Lägg till bilens egna förbrukare på låt säga 500W, det är ungefär 35A till
Du drar ur 110A , bilens generator lämnar kanske max 110A, men kanske bara hälften på tomgång..

Du saknar 55A som måste tas ur batteriet, det klarar det utan problem en stund. Men batteriet lämnar lägre spänning belastat än vad generatorn ger när den klarar av att fortfarande förse bilen med tillräckligt med ström. Du kommer troligen i praktiken få spänningsvariatoner mellan nära 14 Volt och kanske ner under 12V, det är klart att det syns på belysningen i bilen..
Men börja med att mäta spänning på batteriet, sedan på stegets anslutningar. Har du större svängningar vid steget än batteriet så är det dags att se över hela kablaget till stereon. Är skillnaderna små så är det som jag beskrivit ovan.

/Thomas
av mitza
Okej, jag vet ej om mitt steg är digitalt eller ej, vad är det som visar på om det är det eller ej?.
Men saken är ju att jag har ett ganska svagt ljudsystem i jämförelse med andra som t ex har upp till 5 basar och 2-3 steg på över 1000 watt som kan spela, det dom har som inte jag har är kanske ett extra batteri, hjälper det så mycket? för det kan ju inte vara kul att visa upp sitt stora ljudsystem som inte kan spela högre än samtalsvolym.

mvh Robert
Användarvisningsbild
av Funk
mitza skrev:Okej, jag vet ej om mitt steg är digitalt eller ej, vad är det som visar på om det är det eller ej?.
Men saken är ju att jag har ett ganska svagt ljudsystem i jämförelse med andra som t ex har upp till 5 basar och 2-3 steg på över 1000 watt som kan spela, det dom har som inte jag har är kanske ett extra batteri, hjälper det så mycket? för det kan ju inte vara kul att visa upp sitt stora ljudsystem som inte kan spela högre än samtalsvolym.

mvh Robert
Vad har du för slutsteg ?

/Thomas
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]