Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PizzeNizze
Hej!

Måste byta generator i frugans bil. Funderar på det där med att lossa drivremmen till extrautrustningen (aggregatorrem och mer som den kan heta). Är det svårt klarar en halv/helklantig person av det. Vad kan gå fel ??? Har sökt i forumet en del verkar tycka det är en baggis (proffsmekare?) andra att det är lite knixigt. Själv är jag mest fundersam över det där med drivremmen, tar tacksamt emot alla tips och ideér.

MVH

PizzeNizze
av *pettson*
PizzeNizze skrev:Hej!

Måste byta generator i frugans bil. Funderar på det där med att lossa drivremmen till extrautrustningen (aggregatorrem och mer som den kan heta). Är det svårt klarar en halv/helklantig person av det. Vad kan gå fel ??? Har sökt i forumet en del verkar tycka det är en baggis (proffsmekare?) andra att det är lite knixigt. Själv är jag mest fundersam över det där med drivremmen, tar tacksamt emot alla tips och ideér.

MVH

PizzeNizze
Knixigt är det då det är lite ont om plats. Men det är absolut inte svårt. Notera remdragningen (finns två olika). Använd rätt verktyg till spännaren, avlasta den och trä av remmen. Om du tycker att remmen är ett trassel så har du inte kikat hur bultarna sitter till generatorn. :-)-) Men samma där, det går utmärkt om man har rätt verktyg, lite tålamod och vet vad man ska göra :-)-)

Vad har hänt så att du måste byta generatorn?
av PizzeNizze
Tjena Pettson!

Bilen har slutat ladda ordentligt, den laddar bara 13,02V. Så den blir långsamt segare och segare. Fast det var det där med rätt verktyg jag funderade på. Enligt vad jag läst mig till så skall jag försöka med en förlängare till ett spärrskaft till spännrullen. Sedan var det hur man avlastar spännrullen, det är lite "mystiskt" för mig.

MVH

PizzeNizze
av *pettson*
PizzeNizze skrev:Tjena Pettson!

Bilen har slutat ladda ordentligt, den laddar bara 13,02V. Så den blir långsamt segare och segare. Fast det var det där med rätt verktyg jag funderade på. Enligt vad jag läst mig till så skall jag försöka med en förlängare till ett spärrskaft till spännrullen. Sedan var det hur man avlastar spännrullen, det är lite "mystiskt" för mig.

MVH

PizzeNizze
Okej 13.02 låter ju inte uppmuntrande.. Kan ju dock vara kolen som är trötta, men det ser du ju.
Du har ett av dom här två utförandena på din spännare. Du har en utskjutande snibb i ovankant med ett 4kantigt hål i, där passar ett spärrskaft utmärkt. Bara att vrida så avlastas spännaren.
ELLER så har du ett stort 4kantigt hål i mitten av spännaren (mitt i leden) som du får göra en adapter till och sen vrida.
av PizzeNizze
Hej Igen!
Ja naturligtvis har jag ju modellen med ett stort fyrkantigt hål i mitten. Hur gör jag en adapter ??? Finns det nåt att köpa på mitt tempel (Biltema) som jag kan använda till adapter. En sådan här kanske http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82376 . Hur ser jag om det är kolen som är trötta de verkar så inkapslade att det verkade lättare att byta generator (beg. 1000kr, Ny laddregulator 1300kr på volvo, Ny generator 4000kr).

Nu är jag ju inte helt säker på att generatorerna är helt med varandra överensstämmande. Enligt skroten så skulle det inte vara några problem (den nya från en 855 -94). Den övergripande infon överensstämmer alltså, men numren är inte riktigt lika. Tänkte jag kunde bytt laddregulator först ifall den nya passar i den gamla generatorn, fast det verkar nästan lika krångligt som att byta hela skiten.

MVH

PizzeNizze
av *pettson*
PizzeNizze skrev:Hej Igen!
Ja naturligtvis har jag ju modellen med ett stort fyrkantigt hål i mitten. Hur gör jag en adapter ??? Finns det nåt att köpa på mitt tempel (Biltema) som jag kan använda till adapter. En sådan här kanske http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82376 . Hur ser jag om det är kolen som är trötta de verkar så inkapslade att det verkade lättare att byta generator (beg. 1000kr, Ny laddregulator 1300kr på volvo, Ny generator 4000kr).

Nu är jag ju inte helt säker på att generatorerna är helt med varandra överensstämmande. Enligt skroten så skulle det inte vara några problem (den nya från en 855 -94). Den övergripande infon överensstämmer alltså, men numren är inte riktigt lika. Tänkte jag kunde bytt laddregulator först ifall den nya passar i den gamla generatorn, fast det verkar nästan lika krångligt som att byta hela skiten.

MVH

PizzeNizze
det är vanligt 3/4 tapp..
Lite spännande det där med att allt är inkapslat. För .. det är tre skruvar och några hakar som håller plastkåpan på plats. Öppnar man detta är laddningsregulatorn plötsligt synlig. Det är NU vi kommer till det här skojjiga med orginal* pirat tramset.
Orginal BOSCH 1200 i butik.. 1300 på volvo..Sist jag inhandlade en regulator gjorde jag det på autoexperten, fabrikat HELLA och den kostade mej runt 350kr.
tyvärr är nätbutiken nere just nu så jag kan inte säga dej EXAKT vad den kostar i denna sekund. Kan dock återkomma snarast med detta.
av PizzeNizze
Ifall jag vetat att jag kunde använda en "piratladdregulator" hade jag köpt en direkt. Hittade en av märket Huco (486 kr) på mekonomens webbkatalog. Anledningen till att jag visste Volvos priser var att jag var där för att rådfräga om det här med laddning. På Volvo talade de om att de lagar inte generatorer utan bara byter dem (De är väl som de flesta andra märkesverkstäder inte bilreparatörer utan modulbytare). Laddregulator på Mecas sida var ännu dyrare än Volvos så dem fick jag ju lämna där hän. Biltema är ju mitt tempel, Biltemakatalogen min bibel, Linköping där Biltema startade mitt Mecca, de som jobbar i butiken prästerna (finns till men kan inte allt för mycket) samt grundaren borde ju isåfall vara gud, men så långt går jag ej i mitt hädande. När vi nu är inne på det där med original/pirat; på min V70 sitter det en Luftmassemätare (LMM) av märket Denzo. Denna ger felkoder så jag tänkte byta till Biltemas Bosch, mailade till Bosch för att få typ ett utbytes alternativ. De svarade att det ej fanns något alternativ för detta. Har du något annat förslag än dem Pettson. Jag litar på dig, för jag har följt dina svar under en längre tid. Samt gjort rent Vevhusventilation enligt dina anvisningar på hemsidan, det var ett riktigt knöligt jobb tyckte jag. Idag skall nu ingreppet ske, fast nu tänkte jag börja i en annan ända, ringa mekonomen och kolla om de har laddningsregulator av märket Huco hemma. Har de det köper jag en och byter ut som första åtgärd. Funkar inte detta får det bli den begagnade generatorn.

MVH

PizzeNizze
av *pettson*
PizzeNizze skrev:Ifall jag vetat att jag kunde använda en "piratladdregulator" hade jag köpt en direkt. Hittade en av märket Huco (486 kr) på mekonomens webbkatalog. Anledningen till att jag visste Volvos priser var att jag var där för att rådfräga om det här med laddning. På Volvo talade de om att de lagar inte generatorer utan bara byter dem (De är väl som de flesta andra märkesverkstäder inte bilreparatörer utan modulbytare). Laddregulator på Mecas sida var ännu dyrare än Volvos så dem fick jag ju lämna där hän. Biltema är ju mitt tempel, Biltemakatalogen min bibel, Linköping där Biltema startade mitt Mecca, de som jobbar i butiken prästerna (finns till men kan inte allt för mycket) samt grundaren borde ju isåfall vara gud, men så långt går jag ej i mitt hädande. När vi nu är inne på det där med original/pirat; på min V70 sitter det en Luftmassemätare (LMM) av märket Denzo. Denna ger felkoder så jag tänkte byta till Biltemas Bosch, mailade till Bosch för att få typ ett utbytes alternativ. De svarade att det ej fanns något alternativ för detta. Har du något annat förslag än dem Pettson. Jag litar på dig, för jag har följt dina svar under en längre tid. Samt gjort rent Vevhusventilation enligt dina anvisningar på hemsidan, det var ett riktigt knöligt jobb tyckte jag. Idag skall nu ingreppet ske, fast nu tänkte jag börja i en annan ända, ringa mekonomen och kolla om de har laddningsregulator av märket Huco hemma. Har de det köper jag en och byter ut som första åtgärd. Funkar inte detta får det bli den begagnade generatorn.

MVH

PizzeNizze
Tyvärr så kan du inte byta en massmätare av märket denso mot en bosch. Nu har jag inte kollat tillförlitligt men enligt källor är massmätarna väldigt billiga att inhandla ifrån england.Har som sagt inte kontrollerat detta själv ännu.
Hucon blir utmärkt att byta mot i en första omgång för att se vad trasslet är. OFTAST är det så att det går utmärkt att byta regulator inkl kol EN gång. Nästa gång är släpringarna så illa tilltygade att man bör byta dom eller alternativt generatorn då.
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag bekräftar att köp av LMM från england är billigt. Jag har original i min bil en Bosch 0280 217 107, vilken kostar en slant här i sverige även som andrapartstillverkad från ex. scantech. Köpte mig en LMM från england via ebay och fick den levererad inom ett par dagar till ett totalt pris av 550 Skr inkl. frakt. Jag har kört med den några veckor nu och den fungerar bra :D
av PizzeNizze
Hej!

Tack bägge 2 för tipsen, skall kolla upp detta har några kompisar som hänger på e-bay. Angående mitt problem så var mekonomen stängd på söndagen.Idag för mörkt, samt frugan iväg med bilen. Jag laddade batteriet igår eftermiddag. Dessutom regnade det nästan hela eftermiddagen så det är ju inte så kul att meka ute då. Får försöka ta till krafttag nästa helg.

MVH

Pizzenizze

P.s. Kom på en sak.... Vad heter luftmassemätare på engelska ??? D.s.

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]

Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.