Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JDK82
Bytte beläggen på volvon nyss och efter det så lyser (!) fel i bromskrets lampan. men killen som jag köpte bilen av säger att den alltid har lyst under hans ägo (5år) och dom har inte sagt något på besiktningen, men det har jag svårt att tro på....

Nu vet jag att man "nollställa" lampan men eftersom jag inte är mer än lite av en hobby mek så vet jag inte vart och inte riktigt hur!

Så vart och hur nollar jag denna lampa?
Är det så att man måste lufta systemet bara av att man byter belägg?

Bilen är en 745 Gl -86 b230A

Mvh Johnny
ibland när man rotar med bromsarna tänds denna lampa, det gjorde det på min 92 med, men då var det för lite bromsolja i behållaren. kolla det först. har verkligen 740 denna varning, på 240 så satt denna varningsventil på vänster innerskärm i motorrummet, brukade räcka att ta upp givaren o sätta ner den igen.
kollade lite i haynes, bilar före 92, som din skall tydligen ha trekretssystem och borde ha denna varnaren, dock har jag ingen på min 92a. tyvärr vet jag inte var den sitter, men om du har en så borde den sitta i motorrummet i närheten av huvudcylindern.
Om jag inte minns fel så sitter den på huvudcylindern, det går
en kabel till den på sidan(/ovansidan) i så fall.
Jag tror att du kan återställa den där, annars finns det rep.sats
Användarvisningsbild
av emwtur
enligt min Haynes så skall bromskretsvarningen sitta under huvudcylindern på vänster innerskärm ( det är nog den enda prylen med åtta bromsledningar)
i haynes manualen finns även en renoveringsinstruktion :-)

Volvo är ju lite luriga att veta om en bromskrets är kass - dom bromsar ju på bägge framhjulen med bara en krets ! så det är ju inte lätt att veta om det är fel i ventilen eller om det verkligen är ett fel i bromsarna !

först tipset måste ändå vara att kolla upp att bromsarna verkligen är ok
- att det finns bromsvätska i
- att alla kolvarna i framoken rör sig,
- att det inte finns någon luft i någon del
- att alla slangar är hela
är inte bromsarna ok så skall ju ventilen varna !

/emwtur
av JDK82
Hittade kabeln drog bort den då slocknade lampan men den lyser iaf när man vrider på nyckeln. men kan lampan börja lysa om det är tex en kolv i ett framok som är lite dålig?

Tack för all hjälp =)
Användarvisningsbild
av emwtur
meningen med lampan är att den skall lysa om du har tryckskillnad mellan dom båda kretsarna !
bromskretsvarningen fungerar genom att det sitter en kolv mellan kretsarna och om den kolven är i "mittläget" så är lampan släckt, är det tryckskillnad så kommer kolven att flytta sig från mittläget och då tänds lampan !
problemet är antagligen att du tryckt tillbaka kolvarna i bromsoken när du bytt bromsbelägg - eller att du tappat trycket i en krets när du luftat bromsarna och nu åker inte kolven i bromskretsvarnaren tillbaka till mittläget som den skall !

på min gamla hundkoja var detta ett ganska vanligt problem - på den kunde man lossa brytaren som satt på mitten , sticka ner en liten skruvmejsel och peta tillbaka kolven till mittläget. Jag har försökt att kolla i Haynes manualen om detta skulle gå att göra på volvo - men har inte kommit fram till varken bu eller bä :-(
kanske någon annan kan svara !

Det otrevliga med att plocka bort och byta varnaren är att den också används för fördelning av bromstrycket mellan hjulen så man har ett rör in och tre ut på varje sida (krets) - dvs om man lossar den så måste man lufta alla kretsar på alla hjul sen ....

/emwtur
av JDK82
Tack emwtur för en bra förklaring av det hela, men nu får bilen klara sig igenom besiktningen sen lär jag nog få byta alla ok på bilen om nått år iaf.

Tack alla andra för hjälpen.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]