Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Det kommer att kännas surt men om bilen repareras fackmannamässigt, och du kompenseras med den sena leveransen exempelvis med en hyrbil, så har du ingenting att komma med juridiskt.

Sedan att "känslan" kommer att bli annorlunda när du hämtar den är en helt annan fråga men den tar inte svensk lagstiftning eller praxis hänsyn till.
av mojja
Hade bilen haft sådana skador som du beskriver med skadade d-stolpar som man måste sätta kapen i för att byta för att åtgärda skadan hade jag inte varit allt för glad.

Hade någ aldrig skrivit på för denna bil och begärt en ny bil.
Hade det handlat om någon repa eller bula där det är lätt att åtgärda så hade jag inte brytt mig så mycket kanske begärt en full tank som kompensation eller något liknande.

Vid mina första ny bilsköp var jag alltid övernitisk och godtog ingenting. Men efter att man gjort några st inser man snabbt att ingenting är perfekt och att det bara skapar onödig stress att reta upp sig över minsta lilla.

Men som du beskriver din bil hade jag förklarat för säljaren att detta godtar jag inte och framfört snällt men väldigt bestämt att den enda lösning jag kan se på detta problem är att ni tar fram en ny bil och ringer mig när den är leveransklar.

M.v.h mojja
av Bowsnow
Har du skrivit på papperna? Om inte, bra då har du ett bättre förhandlgnsläge.
Om det är såpass stor skada som kräver att man kapar och svetsar, så tycker jag inte att det är acceptabelt.
Om de är smarta nog att förstå det här med att göra kunder nöjda så löser de en ny bil åt dig.

Sen kan man diskuttera "i skick som ny", har sett flertalet bilar som varit omlackade det syns nästan alltid att de varit omlackade. Och om det syns kan man ju knappast säga att den är "i skick som ny".
Det brukar synas mest i dörröppningar!
Användarvisningsbild
av CarMan
50 000:- då var det nog int så stora plåtskador endå.

om man hård drar något eller överdrive så brukar det vara lättare att förstå.

det är volvo som bygger bilen, det är inte volvo som krockat bilen. tror du dom vill "bjuda" på en ny bl?
det är din återförsäljare som sålt bilen till dig, det är inte återförsäljaren som krockat bilen. tror du dom vill "bjuda" på en ny bl?
det är ett fraktfirma (scandiatransport) som transporterat bilen & krockat den. domm har sina transporter försäkrade & det är deras försäkringsbolag som fr betala. tror du den försäkringen ersäter skadorna med hel bil för 400 000:- eller tror du dom vill reparera för 50 000:-

--------------------
vad står det i köpe kontraktet? du har rätt att kräva det som står där!
av Lövet
Det hela slutar i till vem varan är avlämnad. Risken för en vara övergår när varan är avlämnad.

6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning.

Alltså ska du gå skadelös. CarMan är på rätt spår. Det du kan kräva är att du ersätts för eventuella extrakostnader (hyrbil?) som detta medför.

7 § Om inte annat följer av avtalet, skall säljaren svara för
transportkostnader och andra kostnader för varan som uppkommer före
avlämnandet och som inte beror på att avlämnandet har försenats till
följd av något förhållande på köparens sida.

Det hela blir alltså en diskussion mellan ÅF och Transportören.
Användarvisningsbild
av Jensen
Måste säga att det var schysst utav dom att ringa dig och
meddela om vad som hänt.
Dom kunde likagärna ha sagt att bilen är försenad 10 dgr
och lagat den under tiden, och sen hade du fått hämta bilen
utan att du vetat om ett skit.
Förstår självklart att det är surt, men kom igen
det är en tjänstebil som du inte själv äger, vad är problemet??
av ontheroad
Jensen skrev:vad är problemet??
Läs min initiering av tråden så förstår du vad jag frågar efter.
Jensen skrev:Schysst utav dom att ringa dig och meddela om vad som hänt
Återigen. Läs initieringen av tråden lite bättre så slipper du posta onödiga inlägg.
av AndS
Har vi inte glömt något här? Om det är en tjänstebil så är inte du köparen som jag förstår det, utan det är ett företag som håller dig med bil.
Det innebär att du endast har ett avtal med ditt företag som tillhandahåller bilen.
Avtalspart med bilfirman är den som beställt/köpt bilen och också de som kravställer på bilfirman som sålt bilen om ersättning. Så rent juridiskt har du nog ingen rätt till ersättning av något slag. Din motpart här är den som tillhandahåller tjänstebilen och hur de löser det med ersättningsbil till den "nya" kan levereras.
Sedan om bilfirman vill visa god vilja och kompensera dig är en helt annan fråga.
av ontheroad
:-(O)
AndS skrev:Har vi inte glömt något här? Om det är en tjänstebil så är inte du köparen som jag förstår det, utan det är ett företag som håller dig med bil.
Det innebär att du endast har ett avtal med ditt företag som tillhandahåller bilen.
Avtalspart med bilfirman är den som beställt/köpt bilen och också de som kravställer på bilfirman som sålt bilen om ersättning. Så rent juridiskt har du nog ingen rätt till ersättning av något slag. Din motpart här är den som tillhandahåller tjänstebilen och hur de löser det med ersättningsbil till den "nya" kan levereras.
Sedan om bilfirman vill visa god vilja och kompensera dig är en helt annan fråga.
Suck.. Om Ni som svarar i denna tråden läser initieringen av tråden noga....

Jag undrar hur NI skulle resonera om det hände er.

Jag är mycket väl medveten om ägarskap och övriga aspekter i frågan.

Dessa https://vparts.se/se/tandkabelsats-till-volv[…]

Ska bränslepumpen gå igen även ma[…]

Om jag inte ser fel så sitter förgrenin[…]

Hallå! Det där ju motorlampan som lyser[…]