Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Svar ja. Det är faktiskt vad jag menar.

Eftersom du egentligen är ute efter bättre helljus så är risken stor att du bara åker runt och irriterar andra utan att uppnå det som du egentligen vill.
av Lövet
Har har ni ytterligare ett exempel på en fruktansvärd xenonkonvertering: http://www.blocket.se/vi/18953768.htm?ca=11_s

Den här slår nästan rekord i diffus ljusbild. :evil: Från den vinkel som bilden är tagen ska inget ljus alls från halvljuset träffa kameran. Hur kan man åka runt med något sånt här?

(PS. Jag är 100% säker på att det är en konvertering eftersom alla originalxenon till X5 är projektorlinstyp DS.)
Användarvisningsbild
av TheBree
andreas_lofgren skrev:Svar ja. Det är faktiskt vad jag menar.

Eftersom du egentligen är ute efter bättre helljus så är risken stor att du bara åker runt och irriterar andra utan att uppnå det som du egentligen vill.
Rätta mig om jag har fel nu men du menar alltså att det är helt meningslöst och Xenonkonvertera för att:

Ljusbilden blir fel och man får s.k. stickningar som sticker ut åt alla möjliga håll och kanter vilket leder till att man bländar mötande trafik avsevärt mycket mer än om man kör med original-halogen, på halvljuset. Men helljuset borde väll inte vara några problem väll? Och sen säger du att man i själva verket inte får ett skit bättre ljus genom att Xenonkonvertera, pratar vi på både hel och halvljus då eller bara endera? Jag har en god vän som kör en S40 som har konverterat bara helljuset och jag kan säga att det är ju som natt och dag om man jämför mot innan konverteringen. Och vad jag kan se så har inte hans ljusbild förändrats särskilt mycket. Men han har ju som sagt bara helljuset.
av Lövet
Hej

Som jag förstått det vill du uppnå bättre helljus i en 9-3 Viggen. Då 9-3 (OG) använder samma lampa för hel och halvljus, H4, så måste du således även xenonkonvertera halvljuset. S40 (med klarglasen) använder ju separat lampa för hel och halvljus varför det går alldeles utmärkt att bara konvertera helljuset.

När det gäller helljus får du åka runt och skicka ljuset precis hur du vill, ingen kommer ju att störas av det. Eventuella brister i ljusbilden spelar ju ingen roll. I det här fallet är en xenonkonvertering ett utmärkt alternativ eftersom du inte vill åka runt med fula extraljus på din 9-3 Viggen. Fult förståeligt :-)-)

När du xenonkonverterar ett helljus så får du bättre ljus, ingen tvekan om det. Problemet i ditt fall är att du inte kan göra detta utan att även konvertera halvljuset och det är nu det blir problem. Som du sett i mina exempel så är det mer regel än undantag vid konverteringar att ljus sprids på ett felaktigt sätt och bländar medtrafikanter.

Ditt problem är alltså att din bil använder en H4 lampa till både hel och halvljus och du kan inte bara konvertera helljuset i din bil.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu vet jag att Andreas är stor motståndare till xenonkonverteringar av halvljuset.
Håller med om att det finns de med xenon i halvljus som bländar. Men samtidigt verkar det ju finnas de som inte bländar med konverterat halvljus.
Exemplet ovan med eccys 740 liknar ju inte alls dina exempel. Då är ju ändå en 740 en gammal bil med väldigt stora reflektorer.
Användarvisningsbild
av Severin
En sak jag inte fattar är när jag kör lastbil så blir jag bländad av en del original xenon vilket jag inte borde bli eftersom jag sitter drygt 2m över marken

Däremot när jag har mött min bil med lastbilen så bländar inte den, hur förklarar du det andreas_lofgren

Här gäller det att göra som i det vanliga livet, dra inte alla över samma kam
av Lövet
Ja, det var ju ett väldigt statistiskt säkert sätt att ta reda på om din bil bländar eller inte. :roll:

Det korta svaret är (tyvärr) att jag inte tror ett dugg på det du skriver utan endast vill försvara din egen konvertering. Men tanke på hur många felaktiga konverteringar jag möter i veckorna och de uppenbara problem som uppstår (som jag dessutom länkat till bilder på) så vidhåller jag att konvertera halvljus ska man låta bli.
Användarvisningsbild
av Severin
andreas_lofgren skrev:Ja, det var ju ett väldigt statistiskt säkert sätt att ta reda på om din bil bländar eller inte. :roll:
.
Varför inte, lastbilschaffisarna kan man bortse från dom som man kan blända eller vad menar du?

Men ditt sätt att se på bilder är eller vadå :-DD
Jisses du kan inte vara sann du!!
andreas_lofgren skrev:Det korta svaret är (tyvärr) att jag inte tror ett dugg på det du skriver utan endast vill försvara din egen konvertering. .
Tack för att du tycker att jag är en mytoman, även om jag nu inte hade xenon så kommer ju inte original xenon bilarna att blända mindre som jag möter dagligen så det har ingenting med min konvertering att göra
andreas_lofgren skrev:Men tanke på hur många felaktiga konverteringar jag möter i veckorna och de uppenbara problem som uppstår (som jag dessutom länkat till bilder på) så vidhåller jag att konvertera halvljus ska man låta bli.
Så du tror inte jag möter en hel del under mitt arbete så jag vet så pass mycke på vad som bländar eller inte Oriiginal kan blända
Sen får du säga vad du vill
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
sewe skrev:En sak jag inte fattar är när jag kör lastbil så blir jag bländad av en del original xenon (...) Däremot när jag har mött min bil med lastbilen så bländar inte den
Jag låter övriga medlemmar av forumet bedöma trovärdigheten i uttalanden hos en man som påstår att fulkonverterade xenonljus är bättre än originalmonterat. Längre än så tror jag inte vi kan gå in den här tråden innan moderatorerna börjar få upp intresset och tar fram stora saxen.
Användarvisningsbild
av Severin
andreas_lofgren skrev:
sewe skrev:En sak jag inte fattar är när jag kör lastbil så blir jag bländad av en del original xenon (...) Däremot när jag har mött min bil med lastbilen så bländar inte den
Jag låter övriga medlemmar av forumet bedöma trovärdigheten i uttalanden hos en man som påstår att fulkonverterade xenonljus är bättre än originalmonterat. Längre än så tror jag inte vi kan gå in den här tråden innan moderatorerna börjar få upp intresset och tar fram stora saxen.
Men läs människa läs!!!!!!!!!

Skriver inte att konverterat är bättre, däremot så bländar vissa original och konverterat, ja andreas du läste rätt, original kan blända
Med det betyder inte att nånting är bättre eller sämre men fel inställt

Säkert hälften av original bländar inte men det gör den andra hälft vilket borde tyda på att nånting inte är optimerat

Men du vet ju att jag bara ljuger så scrolla ner du bara när du ser att jag har skrivit, trovärdigheten hos nån som påstår att nån annan är mytoman funkar va :roll:
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 38

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]