Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#231836
Tomas L skrev:Det är alltså ett "tryckfel", siffrorna på hemsidan är fel.
Hänger inte med riktigt, vad är tryckfelet? Är det att nya förbrukningen är +7,5% istället för att -10% menar du?

Eller är det acc-tiderna som är feltryck?
av Joli
#231842
Nu är uppgifterna uppdaterade på Volvos sajt! Men lastvolymen är fortfarande bara 422 liter.
:)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#231845
Joli skrev:Nu är uppgifterna uppdaterade på Volvos sajt! Men lastvolymen är fortfarande bara 422 liter.
:)

Wow, grymt bra siffor, den motorn vill jag ha.
av dali
#231852
Ser lovande ut, återstår att se hur nära verkligheten siffrorna är. Om den manuella verkligen klarar sig på 0,62 blandat så har Volvo fått fram en konkurrenskraftig motor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#231857
dali skrev:Ser lovande ut, återstår att se hur nära verkligheten siffrorna är. Om den manuella verkligen klarar sig på 0,62 blandat så har Volvo fått fram en konkurrenskraftig motor.
Du måste räkna så här S80 D5 185 (spec 0.64) -> S80 D5 205 (0.62) = 3.12% bättre i nya modellen

För att landa på 0.62 blandat med nya S80 måste du ha klarat köra din 185hk D5 S80II på 0,64 idag (vilket inte alla klarat).

Du ska inte räkna på att du klarar 0.62 l/mil. du ska räkna att nya S80 205 går ca 3% lägre än den gamla blandat.

Vilket är grymt bra med tanke på att man dragit upp effekt/vrid/elasticitet massor
av dali
#231892
VolvoB20 skrev:
dali skrev:Ser lovande ut, återstår att se hur nära verkligheten siffrorna är. Om den manuella verkligen klarar sig på 0,62 blandat så har Volvo fått fram en konkurrenskraftig motor.
Du måste räkna så här S80 D5 185 (spec 0.64) -> S80 D5 205 (0.62) = 3.12% bättre i nya modellen

För att landa på 0.62 blandat med nya S80 måste du ha klarat köra din 185hk D5 S80II på 0,64 idag (vilket inte alla klarat).

Du ska inte räkna på att du klarar 0.62 l/mil. du ska räkna att nya S80 205 går ca 3% lägre än den gamla blandat.

Vilket är grymt bra med tanke på att man dragit upp effekt/vrid/elasticitet massor
Jo, men räknar man utifrån Volvos siffror så vet vi att det inte stämmer med verkligheten. Som många påpekat så har D5 185 konsekvent uppmätts till effekter runt 200 hk ... om nya 205-hästaren skulle visa sig ge just 205 hästar i samma mätningar så är effektökningen nästan obefintlig.

Det blir som sagt intressant att se hur den angivna förbrukningen (enligt EU-normen) kommer att förhålla sig till verkligheten. Om motorn ger 210-220 hästar (i tidningarnas tester) och verkligen drar runt 0,62 så har Volvo gjort ett bra jobb. Om den ger runt 200 hk och drar som den gamla så är det nästan status quo ... vi får vänta och se helt enkelt.
av dali
#231893
halmstaden skrev:Men hur blir det med AWD tro?
Om man generaliserar så kan man säga att AWD lägger till ca .05 l/mil. Automatlåda lite mer, åtminstone den befintliga generationen. Mellan tummen och armbågen så bör en S80 D5 (205) AWD med nya automaten ligga runt 0.75 i EU-normen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#231895
dali skrev:
VolvoB20 skrev:
dali skrev:Ser lovande ut, återstår att se hur nära verkligheten siffrorna är. Om den manuella verkligen klarar sig på 0,62 blandat så har Volvo fått fram en konkurrenskraftig motor.
Du måste räkna så här S80 D5 185 (spec 0.64) -> S80 D5 205 (0.62) = 3.12% bättre i nya modellen

För att landa på 0.62 blandat med nya S80 måste du ha klarat köra din 185hk D5 S80II på 0,64 idag (vilket inte alla klarat).

Du ska inte räkna på att du klarar 0.62 l/mil. du ska räkna att nya S80 205 går ca 3% lägre än den gamla blandat.

Vilket är grymt bra med tanke på att man dragit upp effekt/vrid/elasticitet massor
Jo, men räknar man utifrån Volvos siffror så vet vi att det inte stämmer med verkligheten. Som många påpekat så har D5 185 konsekvent uppmätts till effekter runt 200 hk ... om nya 205-hästaren skulle visa sig ge just 205 hästar i samma mätningar så är effektökningen nästan obefintlig.

Det blir som sagt intressant att se hur den angivna förbrukningen (enligt EU-normen) kommer att förhålla sig till verkligheten. Om motorn ger 210-220 hästar (i tidningarnas tester) och verkligen drar runt 0,62 så har Volvo gjort ett bra jobb. Om den ger runt 200 hk och drar som den gamla så är det nästan status quo ... vi får vänta och se helt enkelt.
Nu är det ju inte toppeffekten som är intressant, det intressanta är att man har bytt hela turboladdningen till en Sekventiell Twin Turbo Setup med dubbla truboaggregat som inte bara jobbar parallelt, det ger ett helt annan effekt/vrid över ett mycket större område. Har liknande setup i min sommarbil och det funkar grymt bra.

0.62 kommer den säker att dra så länge du kör enligt EU-cykeln, Dagens D5a går ju att köra på 0.64 bara man kör försiktigt.
Användarvisningsbild
av halmstaden
#231934
dali skrev:
halmstaden skrev:Men hur blir det med AWD tro?
Om man generaliserar så kan man säga att AWD lägger till ca .05 l/mil. Automatlåda lite mer, åtminstone den befintliga generationen. Mellan tummen och armbågen så bör en S80 D5 (205) AWD med nya automaten ligga runt 0.75 i EU-normen.
Uttryckte mig oklart, men jag tänkte på det faktum att i spec finns inte S80 205 med AWD. Men det kanske kommer..?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 32
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]