Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Taket är lite högre än så men det blir bara löljigt å få in en sån i kalkylen. Tänk på att du skall ha med drag å vinterdäck oxå. Dvs det slutar med en helt naken bil med drag å vinterdäck.... Inte kul.
Användarvisningsbild
av Tomas L
poseidon skrev:Taket är lite högre än så men det blir bara löljigt å få in en sån i kalkylen. Tänk på att du skall ha med drag å vinterdäck oxå. Dvs det slutar med en helt naken bil med drag å vinterdäck.... Inte kul.
Det är nog inga större problem att få 8-9% rabatt, så har du högre tak än 7,5 basbelopp är det inte alls omöjligt. Jag har fått en offert på en fullutrustad A4 2.0 TDI Quatttro inklusive en hel del utrustning på 360.000 kr. Det motsvarar 8.5 basbelopp (2009 är basbeloppet 42800 kr)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
poseidon skrev:Taket är lite högre än så men det blir bara löljigt å få in en sån i kalkylen. Tänk på att du skall ha med drag å vinterdäck oxå. Dvs det slutar med en helt naken bil med drag å vinterdäck.... Inte kul.
Det är nog inga större problem att få 8-9% rabatt, så har du högre tak än 7,5 basbelopp är det inte alls omöjligt. Jag har fått en offert på en fullutrustad A4 2.0 TDI Quatttro inklusive en hel del utrustning på 360.000 kr. Det motsvarar 8.5 basbelopp (2009 är basbeloppet 42800 kr)
Poseidon, ska du dra släp? A4 2.0TDI quattro drar tyvärr bara 1600 kg oavsett kort. Förmodligen beroende på att chassi/bromsar inte är dimentionerade för mer

Ett billigare alternativ om du kan vara utan Audi-imagen är Tiguan som har samma motor, 4WD och drar upp till 2500 kg för lägre pris.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev: Poseidon, ska du dra släp? A4 2.0TDI quattro drar tyvärr bara 1600 kg oavsett kort. Förmodligen beroende på att chassi/bromsar inte är dimentionerade för mer

Ett billigare alternativ om du kan vara utan Audi-imagen är Tiguan som har samma motor, 4WD och drar upp till 2500 kg för lägre pris.
Dragvikten är ett bra tips, men Tiguan är inte billigare utan faktiskt dyrare med samma motor, om än marginellt. Tiguan är en helt annan typ av bil, nästan 30 cm kortare än A4.

Från VW:s prislista, Tiguan:
TDI 170 4MOTION Track & Field 170 2005 PM 6,6 172 318 000:-
TDI 170 4 MOTION Sport & Style 170 2005 PM 6,6 172 316 000:-
Audi A4:
2.0 TDI (170) quattro (sedan) 301.500:- (Avant) 314.400:-
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev: Poseidon, ska du dra släp? A4 2.0TDI quattro drar tyvärr bara 1600 kg oavsett kort. Förmodligen beroende på att chassi/bromsar inte är dimentionerade för mer

Dragvikten är ett bra tips, men Tiguan är inte billigare utan faktiskt dyrare med samma motor, om än marginellt. Tiguan är en helt annan typ av bil, nästan 30 cm kortare än A4.

Från VW:s prislista, Tiguan:
TDI 170 4MOTION Track & Field 170 2005 PM 6,6 172 318 000:-
TDI 170 4 MOTION Sport & Style 170 2005 PM 6,6 172 316 000:-
Audi A4:
2.0 TDI (170) quattro (sedan) 301.500:- (Avant) 314.400:-
Visst är det helt olika bilar, SUV mot vanlig bil med 4wd. Men 1.6 ton mot 2.5 ton är ju stooooor skillnad Audi har ju premiumpris på extrautrusting så audin landar högre när bilen är klar.
av Lövet
Det relevanta här är väl hur tunga släp man behöver köra? Alla varken vill, eller har körkort för, att köra 2,5 tons släp.

Sedan är Tiguan en förhöjd Golf teknikmässigt och har inte särskilt mycket att sätta emot A4 vad gäller åkkomfort, ljudisolering eller körglädje. Men behöver man enbart köra tunga släp i halt underlag så blir det ju en annan fråga.
av bilgalen
Kan iaf meddela att det inte kommer bli någon Saab 9-3 xwd med diesel, frågade just lokala handlaren för ett tag sen. Den specen får helt enkelt inte plats i plattformen.

Jag håller också på att leta 4wd bil för att dra upp båten och har fastnat för Audi. I gamla A4 (B7) kan man ju till o med få den lilla dieseln (140hk) med quattro. Fast det kan ju bli knepigt för dig som måste skaffa ny bil (tjänstebil).

Men om båten är tung så verkar ju Audis 4wd system ligga i topp när det gäller att dra släp. Såg nån test i teknikens värld för nåt år sen. Volvos awd fungerade inte alls när det gällde just dra tunga släp i backe. Nu var ju den här testen med Volvo Awd UTAN Instant traction (så är det ju fortfarande i V50 2009?). Vet inte om de nya klarar släp i backe bättre?

Fast jag får faktiskt upp båten även med min nuvarande fwd bil om rampen är torr och jag inte vevat upp båten ända upp på trailern.
Användarvisningsbild
av poseidon
Min kommer oxå upp med V50n men det är på håret. Sen skall det backas in på tomten i lite uppförsbacke. Tanken med nästa tjänstebil är att skaffa en bil som jag verkligen vill ha som jag senare kan köpa ut. Dvs, det skall vara skinn, AWD, drag etc å inte Svart solidlack. Alltså det skall maxspecas å försäljaren skall helst gråta när vi skriver under avtalet så dålig skall affären vara för honom. Hahaha

De har försämrat vårat avtal så det är inte lika förmånligt längre. :cry:

Min nuvarande V50 har jag skött som en pärla, lackbehandlat etc för att eventuellt köpa ut. Men det känns inte rätt. Det har varit endel mekansiska problem osv. Allt har gått på garanti men det känns ändå inte bra å köpa ut den. Så det får bli en till tjänstebil först.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur tunga båtar har ni igentligen ? Mitt släp+båt väger 2270-2400 beroende på om båten är fullltankad. :oops:

Man behöver inegn SUV eller XC, Med min V70N D5 AWD drar man upp den utan minsta problem, inga hjulspinn och dieselns bottenvrid gör att man nästan kan köra på tomgång så kopplingen anstängs inte alls. V70 D5 AWD går ju in i nästan alla tjänstebilskalkyler och ni kan säkert få 10% rabatt nu vilket gör att man får med mycket extra, tex skinn.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]