Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gosalin
Fläkten går upp och ned i varv helt slumpmässigt. ibland kommer det hetluft trots att man har lägsta temperaturen inställd. dåligt med luft på vindrutan trots max på fläkten och vindruteläget inställt. det kommer bra med luft på dom andra lägena. bilen är en v40-01. Tacksam för hjälp!
av christer.d
kolla först felkoder i ecc.
sen kan det vara fläktmotståndet och en spjällmotor som ej fungerar ok.
av gosalin
Hur kollar man felkoder i ecc? brukar det vara något vanligt fel när ecc beter sig som den gör? hur lätt är det att byta själv och vad kostar eventuella delar?
av Mutterdragare
Kan även vara ECC styrenheten,vill minnas att jag sett ett medelande på att just dessa kan har blivit fuktskadade.
av christer.d
gosalin skrev:Hur kollar man felkoder i ecc? brukar det vara något vanligt fel när ecc beter sig som den gör? hur lätt är det att byta själv och vad kostar eventuella delar?
det kan bli felkoder oftast ser du när du startar bilen on lampor ac och rec blinkar växelvis
ca 10sec då lägger den en felkod.
man avläser felkoder på verkstad lättast dom ser vad felet är
det fins ett odb utag vid fotutrummet mot konsoleen.
sen att det skulle vara fukt det har jag alldrig hört?
av nellydogg
jag har exakt samma problem med min v40. fläkten får då och då fnatt och den ökar och sänker hastigheten slumpartat oavsett reglageinställning. på framrutan kommer alldeles för lite luft trots att fläkten sätts på max och vindruteläge inställt. frost tar evighet att få bort...

är det ett eller flera fel? är det reglerenheten som är trasig eller kan det lösa sig genom att bara byta fläkttransistorn och smörja fläkten? har inte råd att lämna in bilen till verkstaden.
av christer.d
nellydogg skrev:jag har exakt samma problem med min v40. fläkten får då och då fnatt och den ökar och sänker hastigheten slumpartat oavsett reglageinställning. på framrutan kommer alldeles för lite luft trots att fläkten sätts på max och vindruteläge inställt. frost tar evighet att få bort...

är det ett eller flera fel? är det reglerenheten som är trasig eller kan det lösa sig genom att bara byta fläkttransistorn och smörja fläkten? har inte råd att lämna in bilen till verkstaden.
som jag sa det kan hjälpa att byta transistorn men det kan vara en spjällmotor som ej funkar.
bäst är att avläsa felkoder i ecc.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]