Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joli
Det verkar ju lite osannolikt att det skulle handla om tryckfel. Om det bara vore på ett eller 2 ställen kanske, men nu handlar det om 8 ställen (räknade jag det till, se här: http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... hSpec.aspx).

Å andra sidan ska lastvolymen ha minskat från 480 till 422 liter - det måste väl i alla fall vara ett tryckfel? :shock:

Kan det kanske vara så att de siffror som tidigare förknippats med nya D5:an på 205 HK egentligen gäller den kommande 175 HK-versionen av 2,4D? Någon som hört något om när den skall komma, förresten?
Användarvisningsbild
av Tomas L
Joli skrev: Kan det kanske vara så att de siffror som tidigare förknippats med nya D5:an på 205 HK egentligen gäller den kommande 175 HK-versionen av 2,4D? Någon som hört något om när den skall komma, förresten?
Det är inte omöjligt, men det vore märkligt om 2.4D har blivit starkare och snålare, medan D5 har blivit starkare och törstigare. Det är ju i grund och botten samma motor med olika styrning och de gamla versionerna hade identiska siffror på förbrukningen.(!)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är siffrorna för V70II D5 som står där istället.

Det är inte samma gamla D5a, utan en nyutvecklad.
Användarvisningsbild
av Tomas L
XC90_Executive skrev:Det är siffrorna för V70II D5 som står där istället.
"Där" = Volvos hemsida?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tomas L skrev:
"Där" = Volvos hemsida?
Ja
av viktore

Det är inte samma gamla D5a, utan en nyutvecklad.

Ja det verkar stämma.. tur det.
av Amli
andreas_lofgren skrev:Om Volvo levererar en motor som drar mer än den gamla D5an är det bara att packa ihop i Göteborg. Får innerligt hoppas att det är ett tryckfel.
Kunde nog inte sagt det bättre själv. Dessutom ta mer betalt för den.
av Joli
Tomas L skrev:
Joli skrev: Kan det kanske vara så att de siffror som tidigare förknippats med nya D5:an på 205 HK egentligen gäller den kommande 175 HK-versionen av 2,4D? Någon som hört något om när den skall komma, förresten?
Det är inte omöjligt, men det vore märkligt om 2.4D har blivit starkare och snålare, medan D5 har blivit starkare och törstigare. Det är ju i grund och botten samma motor med olika styrning och de gamla versionerna hade identiska siffror på förbrukningen.(!)
Det har du iofs rätt i, men jag tänkte att det kanske är så att den kommande 2.4D med 175 HK är en ny motor medans D5:an med 205 HK bara är en "trimmad" variant av 185-hästars D5:an. Jag menar, om Volvo nu skulle ha kommit med en D5:a som fått 20 HK mer kraft, bättre prestanda och inte minst lägre förbrukning med 5-6% (eller vad det nu var), varför har det inte kommit något pressmeddelande från Volvo om detta? Utsläppet för t.ex. automatversionen skulle ju ha minskat från 194 till 178 gr (8%) vilket i dessa tider, då Volvo tar varje tillfälle att berätta hur mycket de satsar på att få sina bilar gröna, borde ha genererat rubriker bara det. Motorn går ju att välja i "Bygg din Volvo", den kan redan nu beställas och dess tekniska data är upplagda på Volvo-sajten...och detta utan att Volvo har kommit med ett pressmeddelande om det på sin sajt.

Å andra sidan (blir inte klok på det här ;)) så kan man ju undra varför Volvo skulle trimma nuvarande D5:an istället för att basera 205-hästaren på "nya 2.4D-motorn" med 175 HK...om det nu hade varit så som jag föreslog ovan, att den motorn är en ny konstruktion.

Å andra sidan (igen ;)) kan man ju undra varför bara D5:an på 205 HK släpps nu - varför dröjer 175-hästaren om den ändå bygger på samma motor med lite annan styrning? Det kanske trots allt är som jag spekulerade ovan, att endast 175-hästaren är ny...men då kommer vi tillbaka till frågan varför Volvo inte baserade 205-hästaren på denna. :D

Ingen idé att spekulera mer för min del, tror jag...börjar bli snurrig i huvudet, går och lägger mig istället. :D
Användarvisningsbild
av Tomas L
Joli skrev: Det har du iofs rätt i, men jag tänkte att det kanske är så att den kommande 2.4D med 175 HK är en ny motor medans D5:an med 205 HK bara är en "trimmad" variant av 185-hästars D5:an. Jag menar, om Volvo nu skulle ha kommit med en D5:a som fått 20 HK mer kraft, bättre prestanda och inte minst lägre förbrukning med 5-6% (eller vad det nu var), varför har det inte kommit något pressmeddelande från Volvo om detta? Utsläppet för t.ex. automatversionen skulle ju ha minskat från 194 till 178 gr (8%) vilket i dessa tider, då Volvo tar varje tillfälle att berätta hur mycket de satsar på att få sina bilar gröna, borde ha genererat rubriker bara det. Motorn går ju att välja i "Bygg din Volvo", den kan redan nu beställas och dess tekniska data är upplagda på Volvo-sajten...och detta utan att Volvo har kommit med ett pressmeddelande om det på sin sajt.
Det finns en del blänkare om nya D5:an i biltidningar (än så länge bara på nätet), men om du kollar på Volvos hemsida så är det DRIVe som marknadsförs, d v s deras gröna bilar. Nya D5 är knappast någon miljöbil och hade Volvo slagit på stora marknadsföringstrumman och skrutit om den nya motorn, så hade nog Volvo ta emot en hel del kritik från vissa journalister. "Konkurrenterna gör miljöbilar, Volvo ökar antalet hästkrafter". Därför "smyglanserar" man de nya motorerna.
Joli skrev: Å andra sidan (blir inte klok på det här ;)) så kan man ju undra varför Volvo skulle trimma nuvarande D5:an istället för att basera 205-hästaren på "nya 2.4D-motorn" med 175 HK...om det nu hade varit så som jag föreslog ovan, att den motorn är en ny konstruktion.
Jag tror att de nya motorerna, liksom de gamla, är identiska förutom motorstyrning, d v s bägge är "nya".
Joli skrev: Å andra sidan (igen ;)) kan man ju undra varför bara D5:an på 205 HK släpps nu - varför dröjer 175-hästaren om den ändå bygger på samma motor med lite annan styrning? Det kanske trots allt är som jag spekulerade ovan, att endast 175-hästaren är ny...men då kommer vi tillbaka till frågan varför Volvo inte baserade 205-hästaren på denna. :D
Jag gissar att det har att göra med produktionskapacitet och kvalitetssäkring. Man har valt att börja med nya D5:an i S80, senare kommer fler modeller (nya D5:an kommer i V70/XC70 v20) och 2.4D. Det går nog inte att byta alla motorer på alla modeller samtidigt.
Användarvisningsbild
av Tomas L
XC90_Executive skrev:
Tomas L skrev:
"Där" = Volvos hemsida?
Ja
Det är alltså ett "tryckfel", siffrorna på hemsidan är fel.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 32
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?