- tor 06 nov 2008, 16:17
#231577
Det är några som har klagat på mig, och det kanske kommer även här. Jag har nu beställt en
Volvo V50 1,8F (2009 års modell). Bilen jag byter in är min Volvo V70 2,4 (2004, automatväxlad).
Visst. Jag trivs väldigt bra med min V70, men saken är ju den att det är rätt känt att det blir
mycket fel på V70. Just V70 hamnade ju dessutom rätt så långt ner i botten på listan över bilar
med flest fel/flest antal verkstadstimmar. Och det är så sant som det är sagt; jag köpte min
bil i början av Juli i år (nä, jag har inte haft den så länge). Dagen innan jag hämtade ut den
gick den igenom 10.000-milarservicen. Och vad händer där efter...
...Det första som händer är att spolarmunstyckena på motorhuven går sönder. Visst, ingen stor
sak, men väldigt irriterande på en så pass ny bil. Några dagar senare hör jag ett vinande ljud
från motorn. Det konstateras att det är vevhusventilationen. Jag får ha bilen på verkstad över
en hel arbetsdag för det. Som tur var så gick det på garantin. När jag samma dag körde till jobbet
så började det klonka som fasen i framvagnen. Krängningsarmen var glapp. Dom bytte den. Några
veckor senare kom samma fel, fast på andra sidan. Ja, vad ska man säga... jag kan inte göra annat
än att hålla med om att det är en del problem med V70. Nyligen har dessutom fläktmotorn börjat
slira, så att det knackar så förbannat så fort man byter fläktriktning - Det är inte heller något "farligt",
men det är grymt irriterande.
Jag fick en förbannat bra deal på en V50 1,8F av min bilhandlare. Och ja... det rådde nästan ingen
tvekan om att slå till på en sån. Jag var skeptisk till en början, med tanke på den lilla motorn och sådär.
Men faktum är att jag ALDRIG kör med släp (och jag kommer troligtvis inte att göra det på länge heller)
eller liknande, jag tar hellre en bensinsnål och lite slöare motor än en stor motor som drar asmycket bensin.
Jag provkörde en 1,8:a (2009 års modell) från butiken. Visst, det är ingen monstermotor. Men den
duger gott och väl åt mig. Dessutom blir det ju fördelar med skatt (både kostnadsmässigt, samt om
man ser på de 10.000kr man får tillbaka till nästa skatteåterbäring), bränslekostnader, försäkringskostnader
o.s.v. Det känns väldigt mycket bättre på alla sätt och vis, faktiskt.
Det enda jag kan komma på som möjligtvis blir lite dyrare, är ju det att man åker på att byta olja oftare
än vad man gör på en vanlig bensindriven bil. Men det kan jag ta. Speciellt när man kollar på att jag får
oerhörda garantier och sådär. Jag fick även väldigt fina fälgar (både sommar och vinter + däck såklart) inräknat
i priset, samtidigt som jag fick High Performance-stereon inkl. aux och iPod-kontakt, nordic light detaljer,
vinge, valfri metallic, nyckelavstängning av krockkudde på passagerarsida, o.s.v, o.s.v. Allt går "bara" på
ca 205.000kr. Och såklart var hela Kinetic-paketet inräknat också. Min lokala Volvohandlare har en jävligt
trevlig deal på V50 1,8F just nu. Annars hade det nog blivit något mindre/begagnat.
Sedan kan jag ju inte låta bli att nämna att allt känns mycket bättre i och med 08:ans uppgradering. Bilen
är snyggare, inredningen känns bättre. Känslan när man kör känns bättre, och ja... det mesta känns bättre.
Det enda som fortfarande är lite drygt är växelspaken i V50/S40 (manuell)... den känns lite som en korv eller
kanske en mini-dildo som sticker upp mellan stolarna. Dessutom ligger växlarna lite konstigt. Både på den
fronten och på stolfronten så leder ju V70:n stort. Men å andra sidan får jag en helt ny bil, med en massa
funktioner, världens garanti o.s.v... så jag är grymt nöjd!