- sön 02 okt 2005, 10:18
#17540
Nu har jag lånat hem en V50 2.0D en kväll, körde 12 mil med den (10 mil landsväg och 2 mil stad/tätbebyggt område). Prestandan var helt OK, mellan 2000 och 3000 varv var den riktigt pigg, att göra säkra omkörningar var inga problem. Tyvärr blev snittförbrukningen hela 0.62 under min provtur, vilket var ungefär en deciliter mer än jag hade hoppats.
När jag låg på motorväg i jämn hastighet (ca 120) så drog den ca 0.55, men enligt Volvo ska den dra 0.55 blandat ... verkar inte riktigt stämma. Min T5:a ligger på ca 0.75 i samma hastighet.
För mig skulle det inte gå att räkna hem ett bilbyte, jag kan köra 25.000 mil med T5:an och ha samma milkostnad som om jag skulle köpa en ny diesel (driftkostnad, värdeminskning och kapitalkostnad inräknad). Då är valet inte så svårt. Observera att denna kalkyl bara gäller för mig, med mina inbytespriser/mellanpriser och årliga körsträcka, för andra kan det vara lika självklart att V50 2.0D är ett bättre val.