Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan1
#227846
jag har annalyserat ljudet under dagen, och när jag startar och kommer upp i 15-25 kmh så börjar bilen vibrera och det "dunkar i den, mer om jag svänger gasar jag sedan på så slutar dunkandet efter ca 25kmh och vibrationerna avtar markant.

när jag svängde in på gården nu så verkligen slog det i bilen och det lät som ljudet kom under växelspaken (otäckt nära vinkelväxeln) men ofta låter det som ljudet kommer längre bakifrån, om det är vinkelväxeln eller hylsan där i som är kass, borde det inte låta även när kardan är borta då?!

om det är en bakre drivknut som är kass kan det då förklara varför ljudet och vibrationerna kommer när kardan sitter där men inte annars?



kardan insexskruven är exakt lika långa.


bussningen de pratas om är det den som sitter och håller det så kallade momentröret? bussningen heter 9143894? hur får man ur den är den pressad?



förut hade jag bilen upphissad och skruvade loss bulten som håller uååe momentröret men bussningen var "hel" den verkar ju lite matt dock, när jag tar med hyfsat dubbelhandtag och drar/och puttar momentröret upp och ner så får jag ett spel totalt på nästan 1 cm. är bussningen slut då?
av apradar
#227993
Hej

Om du ändå ska in i en GDS hall för att kolla alla andra förslag så kika även på fjäderbenen.

på en av mina tidigare bilar så kärvade fjäderbenslagringen och det resulterade i att fjädern rörde sig när man svängde men inte det övre fjäderbenssätet. Detta fel på min bil gav metalliska knak och knäppningar när man svängde fullt.

Lyft upp bilen i en GDS hall och vrid hjulen för hand så att du får fulla rattutslag och se om det låter konstigt från något av fjäderbenen.

/Magnus
av Stefan1
#228046
jag vet att mina fjäderbenslager är dåliga, men ljudet och vibrationerna jag upplever kom ju tillbaka när jag satte på kardan............KAN de ha samband?! jag får inte ihop det i alla fall
av Stefan1
#231358
någon som har koll på hur jag får loss bussningen som sitter på momentröret? alltså den bussningen mellan "armen" som går ut från momentröret och karossen, sitter en rejäl bult upp genom bussningen, funderar på det här, nu när det är kallt ute så har det slutat låta, i min värld så tyder ju det på att det kan ha med bussningen och göra då den borde bli stel i kyla?! om det var stödlagret till kardan borde väl nte kyla påverka så "mycket"?

om det nu är stödlagret? gick det att byta har för mig att jag läst tidigare att det inte gick?
av infinity
#231373
Om stödlagret påverkas av kyla vågar jag inte svara på.
men om man ruskar kardanen ser man på gummit om d e slut.
Det går att byta men jag fick fel storlek så det fick bli sikaflex
för min del så länge. och det verkar fungera bra
av bmwslangen
#821833
*pettson* skrev:Bild
Tappen som står ned till höger i bild. Den ska träffa den vita plattan som du har till vänster i bild.
Aha! Det är det den fula benvita plastbiten är till för :-)

Saknas på min högersida, har dock inte hittat någon som säljer dessa (bara sett den nya varianten). Antar jag får höra med Volvo imorrn (ska ändåså köpa en kylarslang) vad de vill ha för plastbiten.

Verkar bara sitta med två helt vanliga blindnitar (4 mm tjock, 12.5 mm lång) - eller någon som har andra uppgifter?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#821941
Det är väl inte så noga med hur man sätter fast den, huvudsaken är att den sitter där.
Men ett par popnitar i lämplig storlek är väl det smidigaste, eller ett par skruvar bara.

Du verkar f.ö. ha många lustiga fel på din bil, hoppas du fick den billigt :mrgreen:


Något jag har tänkt på dock. När man köper nya länkarmar, medföljer styrstoppen eller måste man flytta över sina gamla? :)
av bmwslangen
#821952
Ja precis - infästningen ordnar sig alltid (får rota runt bland mina skruvar och nitar).

Vet ej om de ingår när man köper från tex Volvo (när det gäller eftermarknads så kan det nog variera från leverantör till leverantör). Står ju 1a, 1b och 1c i VADIS - vet ej vad det innebär. Betyder det att köper man a så får man b och c? Eller är det bara en markering att de ska sitta ihop? Jag och VADIS kommer ännu inte riktigt överens.

Jodå, den var billig :-) Egentligen är det bara en temporär bil i väntan på att min BMW ska bli klar. Av någon anledning har BMW haft allvarliga problem att få fram ett nytt oljetråg till den - samt vissa kommunikationsproblem (stått på verkstad sen 16 oktober).

Nja, skulle nog säga tvärtom att den här 855'an är faktiskt i fint skicka för en ~30 000 milare från 96! Förutom då de två avklippta kablarna till ABS-enheten... Det är bara det att jag syns/märks ganska tydligt, mycket intresserad av hur saker fungerar och är dessutom en hardcore perfektionist. Jag menar, hur många har ens tittat under sin egen bil någon gång !?! :-) Jag kan lova, ge mig en vecka med vilken 30 000 - milare som helst och jag kommer att kunna skriva en lagom lång lista med både små och stora fel som ägaren inte har en aning om! :-)

Som exempelvis hur många därute kör inte omkring med utplockade lambda, airbag och ABS-lampor men inte har en minsta susning om det :-) Eller vet ens vad lamporna betyder. När man inte ens tar någon notis om röda lysande lampor (som tex oljetryck eller för hög motortemperatur) utan bara kör vidare mil efter mil ändåså - då lär man nog inte fundera om alla lampor är isatta heller :-) Ända tills det påpekas någon gång på besiktningen...

Majoriteten kör ju tills det rasar - bara några saker man själv upplevt :-)
* bromsbyte på en Mercedes A-klass där glidpinnen till bromsoket (fram dessutom) var så fastrostat att det såg ut som någon svetsat fast det vilket naturligtvis hade gjort att yttre belägget var flång nytt och inre belägget var inne och nosade på metallen
* oljud från styrservon i en Volvo V70 visar sig att hela systemet är tomt på olja pga läckande slang vid behållaren vilket betyder att ca 2 liter ATF-olja ligger fint utsmetat i motorutrymmet och lite på vägarna också
av Kigge84
#828931
Lånar tråden lite istället för att skapa en helt ny, känns onödigt. :)

Jag har drabbats av ett slående ljud när man svänger eller backar. Det började med att jag hörde det ibland, nu hör jag det oftare. Jag har haft upp bilen på OKQ8 på ramp och kände då hur viskon satt fast. Kontentan blev att jag utan speciella mängder kraft kunde trycka denna upp mot golvet, samt dra ner den igen. Detta är det som orsakar ljudet tror jag. Det verkar fullt rimligt att det är så.

Så jag har beställt och fått en ny bussning till denna. Men nu är frågan, hur pass jävligt är detta att få dit? Måste man plocka ner allting eller går det på något sätt få dit den med viskon på plats? Vintern är ju ingen optimal meckar-period direkt

Tacksam för den hjälp man kan få med detta :)

Mvh Christoffer
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]