Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
#231314
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:Gissningsvis säljer man så få AWD bilar att man tycker att det räcker med en motorkonfiguration och inte vill ta kostnaden för certifiering osv av ytterligare en maskin. Det är troligen affärsmässiga avgöranden bakom.

/Arese
Och vad är man på väg med AWD då, struntar man i att certifiera den med D5 205 i V70II så man måste välja en XC eller köpa något annat än volvo om man vill ha AWD diesel ?:-/
Njae, vi pratar väl fortfarande S80 205...?
När det är dags för motorn i V70 så vore det väl märkligt om inte AWD-alternativet finns.
av viktore
#231514
Det kanske sagts förut, men nu är nya D5an med i listan över tekniska data också.
Om uppgifterna stämmer så kan man nästan undra om det är ett skämt, flera av de förbrukningssiffror som tidigare nämnts stämmer inte alls. CO utsläppet som skulle ligga på 164g med manuell låda, är angivet till 178 :roll:

Acceleration 0-100:
nya D5 8.9s
gamla D5 8.5s

Stämmer dessa siffror, vilket jag inte vill tro, så verkar det nästan som att man bara har dammat av den gamla D5an och dessutom lyckats göra den segare.
av Dupont
#231568
Hej ny medlem här och som jag ser har även S80 D5 tappat i toppfart också...

S80N D5 185 hk (2007) 230 km/h och automatvxl. 225 km/h.
S80N D5 185 hk (2008) 225 km/h och automatvxl. 220 km/h.
S80N D5 205 hk (2009) 225 km/h och automatvxl. 215 km/h.

Det är inte första gången Volvo sänker toppfarterna i sina modeller.
Märk väl att när Teknikens Värld testade motoreffekten på en
S80N D5 med 185 hk så gav den lite över 200 hk. Jag tror att
Volvo har bara sänkt bensinförbrukningen på sin så kallade nya
"D5 205 hk". Medans konkurrenterna kommer med både starkare,
snålare och snabbare modeller. Volvo numera är ett sorgebarn.
Har ni tänkt på att Volvo sedan mitten av 1990-talet har bara
jämna toppfartssiffror för sina modeller. Typ 220/215 km/h,
225/220 km/h osv. Medans konkurrenterna är mer exakta
i sin angivelse. Vet i sjutton om Volvo bara sätter en siffra
på måfå, Annars kan jag ställa upp som testförare för undersöka
saken närmare, he he... :twisted:
Användarvisningsbild
av Tomas L
#231572
Tomas L skrev:Ok, äntligen lite data om den nya D5:an!
S80 med nya D5:an (gamla D5 inom parantes):

Hästkrafter: 205 (185)
Vridmoment 420 Nm, 1750-3000 rpm (400Nm, 2000 - 2750 rpm)
Förbrukning landsväg, manuell: 0,48 l/mil (0.53 l/mil)
Förbrukning landsväg, automat: 0,52 l/mil (0.59 l/mil)
Förbrukning bl körning, automat: 0,67 l/mil (0.73 l/mil)
CO2, manuell: 164 g/km (169 g/km), skatt 4820 kr (5576 kr)

10% sänkt förbrukning måste anses som rätt bra, särskilt då det nog finns en del att göras även med automatlådan som uppgraderas inom kort, v.49 enligt Automotorsport.
Enligt Volvos hemsida så gäller nu detta för S80, uppdaterade siffror i fet stil:

Hästkrafter: 205 (185)
Vridmoment 420 Nm, 1750-3000 rpm (400Nm, 2000 - 2750 rpm)
Förbrukning landsväg, manuell: 0,57 l/mil (0.53 l/mil)
Förbrukning landsväg, automat: 0,62 l/mil (0.59 l/mil)
Förbrukning bl körning, automat: 0,77 l/mil (0.73 l/mil)
CO2, manuell: 178 g/km (169 g/km), skatt ???? kr (5576 kr)

Första reaktionen är: ?:-/ Vad hände med den sänkta förbrukningen? Inga jätteskillnader, men dock åt fel håll. Stämmer detta så kan man lika gärna passa på och beställa den gamla D5:an innan det är för sent. Bättre prestanda och lägre förbrukning? Eller har tryckfelsnisse varit framme? Inte omöjligt.
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#231573
Om Volvo levererar en motor som drar mer än den gamla D5an är det bara att packa ihop i Göteborg. Får innerligt hoppas att det är ett tryckfel.
av AndS
#231613
Har det någon praktisk betydelse om bilen gör 225 eller 210Km/h utifrån hur merparten av Volvoägarna nyttjar den. Det är väl tillochmed så att det finns toppfartsbegränsare på de flesta?
av Micke008
#231640
VolvoB20 skrev:Kan det verkligen stämma? Volvo tänker alltså inte levererar några AWD-bilar med dieselmotor längre.

Så då blir det för oss alla som behöver AWD men inte vill ha högbyggda SUVar att gå över till andra bilmärken än volvo då, synd :shock:
Någon som skrev innan att Haldex inte klarar av 400Nm?

Eller så är det så att de börjar med FWD med den nya motorn och att de inom några veckor även levererar den med AWD.
av dali
#231643
S60R/V70R har Haldex och de motorerna producerar 400 Nm. Saab 9-3 XWD gör också det, med Haldex.

Enligt Haldex själva så klarar systemet 2400 Nm, så jag tror inte hållbarheten på fyrhjulsdriften är problemet.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#231644
dali skrev:S60R/V70R har Haldex och de motorerna producerar 400 Nm. Saab 9-3 XWD gör också det, med Haldex.

Enligt Haldex själva så klarar systemet 2400 Nm, så jag tror inte hållbarheten på fyrhjulsdriften är problemet.
Jag har 315hk/440Nm i S80in. Så för Haldex-systemet är det inga som helst problem.
av viktore
#231708
AndS skrev:Har det någon praktisk betydelse om bilen gör 225 eller 210Km/h utifrån hur merparten av Volvoägarna nyttjar den. Det är väl tillochmed så att det finns toppfartsbegränsare på de flesta?
För den stora massan, nej. Däremot ger det en fingervisning om drivlinans effektivitet. Hur man lyckats försämra acceleration och toppfart samtidigt som man ökat effekten i den nya D5an är för mig en gåta. ??:-/
Stämmer faktan verkar det vara så illa som jag tidigare befarade, att Volvo bara har ändrat effektsiffrorna från den gamla D5an. Men jag hoppas fortfarande innerligen att jag har fel!
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 32

Jag hade inte kört en meter med en bi som rul[…]

Upptäckte att det var enklare att komma &arin[…]

Tror du missförstår mig. Jag slår[…]

Kylvätska till 740 b230f

Jag plockade den nedre kylarslangen samt den ö[…]