NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tele58
Dum fråga, men kan man lasta ett komplett set med däck i 30:n om man fäller baksätena?

Efter DRIVe presentationen är jag hur sugen som helst på en 30 summum med teknikpaket...Begriper att det inte är en storlastare men man borde få med sig lite grand om man fäller baksätena eller hur?
:???:
Användarvisningsbild
av poseidon
Jag får inte ens in 4 däck ståendes på bredden i min V50. Måste fälla baksätet. Så då lär du väl få plats i C30 men jag skulle dock ha någon form av däckspåsar på om man är lite rädd om inredningen.....
av Bebbe56
Tele58 skrev:Dum fråga, men kan man lasta ett komplett set med däck i 30:n om man fäller baksätena?

Efter DRIVe presentationen är jag hur sugen som helst på en 30 summum med teknikpaket...Begriper att det inte är en storlastare men man borde få med sig lite grand om man fäller baksätena eller hur?
Det går. Fick med mig mina sommardäck förra året när jag hämtade ut min C30.
av Tele58
Bebbe56 skrev:
Tele58 skrev:Dum fråga, men kan man lasta ett komplett set med däck i 30:n om man fäller baksätena?

Det går. Fick med mig mina sommardäck förra året när jag hämtade ut min C30.
Sweeeet...nu jäv..eh, ja menar va' bra då får det bli en C30 som arbetsvagn.

Svart skinn och röd matta är rätt så snyggt va?
Användarvisningsbild
av Funk
matfo362 skrev:Hur stor skillnad i bränsleförbrukning gör dessa "lättrullande" däck och dessa "specialfälgar"?
Bytet av fälgarna lär göra 10 - 15% av den totala sänkningen av en DRIVe-s luftmotstånd jämfört med en vanlig bil.
Däcken skall bidra med en sänkning av co med 2,5gr/km.
Exakt vad det gör för bänsleförbrukningen framgår ej.

Källa: Tidningen Agenda

/Thomas
Användarvisningsbild
av matfo362
Funk skrev:
matfo362 skrev:Hur stor skillnad i bränsleförbrukning gör dessa "lättrullande" däck och dessa "specialfälgar"?
Bytet av fälgarna lär göra 10 - 15% av den totala sänkningen av en DRIVe-s luftmotstånd jämfört med en vanlig bil.
Däcken skall bidra med en sänkning av co med 2,5gr/km.
Exakt vad det gör för bänsleförbrukningen framgår ej.

Källa: Tidningen Agenda

/Thomas
Tackar!
Användarvisningsbild
av Brainy
Dessa bilar var för mig helt okända fram tills förra helgen då jag fick nöjet att klämma på en V50 DRIVe och ptja grytlocken är inte fina men helt klart intressant!
VW har ju haft bluemotion länge nu så det var dags att Volvo också slog sig in i detta segment.

En V50 som drar 0.35 landsväg låter ju helt osannolikt så det ska bli kul att se hur de fungerar i praktiken, men att de klarar sig under den magiska 120g-gränsen är nog viktigt!
av Tele58
Hmmm, bidde ingen DRIVe den här gången, firman har fått en 4 månader gammal V50 flexi över så den blir mitt nya åk.
Lite tråkigt att få "samma" bil igen men den "nya" är åtminstone utrustad med momentumpaketet. Sen så har jag förstått av V50:n är en betydligt trevligare bil efter faceliften så det finns ingen anledning till att sura, ser fram emot att få byta till en fräschare bil nu :D
Men DRIVe känns ändå mer rätt än FF, och då ska Ni veta att jag är STOR etanolanhängare.

Ha det så gott i helgen...
av Kluster
Brainded skrev:En V50 som drar 0.35 landsväg låter ju helt osannolikt så det ska bli kul att se hur de fungerar i praktiken, men att de klarar sig under den magiska 120g-gränsen är nog viktigt!
Vart har du fått 0,35 ifrån? S40/V50 ligger på 0,45 och C30 på 0,44.
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]