Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
riha skrev:Serviceintervallen går inte exakt på miltlen eller tiden utan även efter hur du kör motorn, om du kör den hårt så kan det hända att den börjar lysa innan 3000 mil eller innan 1 år.

Jag gör så att jag skiter i lampan om den inte hunnit börja lysa då det är 3000 mil, jag bokar in tiden ändå, då blir det iaf gjort vid de intervall som det skall ske för.
Fins ingen sån intervall
Användarvisningsbild
av CarMan
S80-04 skrev:
~Kalle~ skrev:Inom en snar framtid, 1 år/ 3000mil / ett visst antal motortimmar.
Vilket som inträffar först, men det kan ta en vecka till också..
Kör ungefär 2500mil/år. Räcker det för garantin om jag servar med 3000mils intervaller fast det skulle vara tex 14-15 månader emellan servicen? Dessutom brukar det v ofta vara flera veckors kö till servicen.

Ska garantin gälla ska du serva enligt volvos specefikationer.
Dessa är:
1 år eller 3000 mil eller 750 motortimmar. Det som först infaller tänder motorlampan & då ska en service göras!
om du endast åkt halva sträckan 1499 mil, så kan du göra en anpassad service, men du kan inte göra 2 anpassade servicar eftervarandra...
av S80-04
CarMan skrev:
S80-04 skrev:
~Kalle~ skrev:Inom en snar framtid, 1 år/ 3000mil / ett visst antal motortimmar.
Vilket som inträffar först, men det kan ta en vecka till också..
Kör ungefär 2500mil/år. Räcker det för garantin om jag servar med 3000mils intervaller fast det skulle vara tex 14-15 månader emellan servicen? Dessutom brukar det v ofta vara flera veckors kö till servicen.

Ska garantin gälla ska du serva enligt volvos specefikationer.
Dessa är:
1 år eller 3000 mil eller 750 motortimmar. Det som först infaller tänder motorlampan & då ska en service göras!
om du endast åkt halva sträckan 1499 mil, så kan du göra en anpassad service, men du kan inte göra 2 anpassade servicar eftervarandra...
Alltså när meddelandet kommer beställer jag servicetid som jag får om en månad hos lokal Volvo-verkstad? I bästa fall hinner jag köra flera tusen mil :) Tycker nog att där kunde finnas nånslags respit på säg 2 månader. :???:
av riha
CarMan skrev:
riha skrev:Serviceintervallen går inte exakt på miltlen eller tiden utan även efter hur du kör motorn, om du kör den hårt så kan det hända att den börjar lysa innan 3000 mil eller innan 1 år.

Jag gör så att jag skiter i lampan om den inte hunnit börja lysa då det är 3000 mil, jag bokar in tiden ändå, då blir det iaf gjort vid de intervall som det skall ske för.
Fins ingen sån intervall

Sorry, men i mitt fall kör jag D5, diesel och då är intervallet 3000 mil, därav det som exempel.
av erc
Min V70 2.0F har nu gått 850 mil. Övervägande snäll landsvägskörning. Ännu ingen indikation på att det börjar bli dags för oljebyte. Det kanske bara är de reguljära servicetillfällena som indikeras?
av MatsP
När jag hämtade min V70 2,0F -09 för två veckor sedan så sa försäljaren att den hade 1500 mil eller ett år för oljebyte/service. Han kryssade även i 1500 mil i servicehäftet.

När jag senare läste igenom serviceboken så stod det att flexifuel 5 cyl har 1500 mil och 4 cyl har 1000 mil för oljebyte.

Varför kan 5 cyl köra längre ? Beror det på oljemängden ?

Normalbilisten kör ofta 1500 mil/år så detta vore mer optimalt, men intervallet måste följas för att nybilsgarantin ska gälla. Detta gäller tydligen även om man kör på bara bensin
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
5 cylindriga motorn är en Volvomotor, 4 cyl. är en Fordmotor, det säger väl allt? :wink:

Vad menar du med att han kryssade i 1500 mil? Att den servicen är gjord?

Jag tycker 2000 mil är lagom ,3000 mil som de andra motorerna har är alldeles för mycket
Användarvisningsbild
av CarMan
5 cylindriga har anan olja & mer oljevolym. samt at det är en helt annan motorkosntruktion
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]