NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jumu01 skrev:
Det är helt lagligt om du konverterar endast dina helljus, Bilproving eller Polis har inget att invända emot det.

Men halvljusen är olagligt, då du måste ha en nivåreglerare som styr halvljuset för att inte blända mötande trafik.
Denna nivåreglerare brukar monteras dit på fabriken då bilen är beställd med Xenonljus.

Jag är helt säker på ovanstående påståenden.

Du kan titta på tråden Xenonljus konventering i Volvo 30, S40N, V50, C70N. (gäller främst konvertering av halvljusen)
Håller med dig om att helljuskonvertering borde vara lagligt. Har själv xenonkonverterat mitt helljus och besigtigat utan anmärkning.
Tycker bara inte du tvärsäkert ska uttala dig när du uppenbarligen inte har så bra koll.

Men nog om detta. Det var ju inte det tråden handlade om.
Visst Tomas88, jag var nog för säker :oops: , sammankopplade att X-ljus med Xenon är tillåtet med att det även gick då att konvertera sina helljus till xenon då dessa bländas av vid möte och stör inte andra trafikanter!!!.

Men summa sumarum; så är det många i dagläget som skiter i vad som är helbilgodkännande och kör med Xenon i sina helljus, jag kan inget annat än tycka att det gör dom rätt i. :-)-)
Ni som har xenon konverterat erat helljus, är ni nöjda? åkte med i en polare som först konverterat sina halvlljus och som sedan ocksåtog helljusen. Han var missnöjd med helljusen (4300k standard). Jag måste instämma med honom att det inte blev samma tryck som i ett par bra halogen lampor + att det tar ju en 2-3s första gången innan dom når max ljus också, det är lite tråkigt.. Han har en sån där fet cadillac med den feta grillen. Jag själv har 4300k konverterat mina halvljus på v50-n och är nöjd med helljuset, men det e ju alltid kul att pilla lite :lol:

Märkte att detta blev lite off topic, men innehållet i denna tråd har ju vandrat rätt bra...
Jag är nöjd med min konvertering. 50w i helljus S40 -01.

Visst det ger ju inte så mycket mer eftersom att det ju ändå är samma reflektorer. Men du slipper i alla fall att allt ljuset "äts upp" vid mörk våt asfalt.

Kan ju passa på att fråga dig hur det funkat med xenon i halvljuset. Finns det något som tyder på att det blädat?
Okej, ja det är ju gött med xenon att det inte "äts upp" vid mörkt blött väder, särskilt nu under vintern. Ingen trafikkant som blinkat på mig ännu p.g.a xenonen i halvlljuset, så jag antar att det inte bländar någon. Däremot min kompis som har original xenon i sin c30 får ganska ofta blinkningar på sig (Mötande tror att det är helljus antagligen). Vet inte om det är fel på hans nivåreglerare eller vad det är men.. ?:-/
jumu01 skrev:Hur många här på forumet har vid besiktning av sin bil som konverterat till Xenon i hellyset blivit ombedda att byta eller fått en 2:a????

Vid beställning av Xenonljus från fabriken så är det ju bi-Xenonljus man får, kan tänka mig att även i det spannet finns det många som har konverterat hellyset också.

Att svenska kontrollmyndigheter aggerar som forna DDR förvånar mig inte ett dugg.
Ingen rim och reson utan det är som fan som läser bibeln!!!

Vår lagbok inkluderat vägverketslagar är väl en av de tjockaste i världen!!!!(och vägverkets måste vara världens rigidaste också).
Xenonkonverterade helljus och extraljus går igenom besiktiningen utan problem. Dock finns det ju ett krav om att extraljus monterade efter 2005 ska vara E-godkända. Vilket ett xenonkonverterat eller 100w extraljus inte är.
Men men det är ju förbjudet att köra 110 km/h på 100 väg också :lol: Så konvertera på ni, sannoligheten att åka på böter eller ombesikting av bilen är ju mindre än att bli miljonär på tomburkar.
Sedan skulle jag inte montera en Hella ramp. Jag hade precis en sådan på min V40-04 som monterades vid levernas. Snacka om skitljus för pengarna.
Jag monterade 3 st Bosch 175 på tjänstebilen (V50) och det blev riktigt bra. Inte för stort så det ser bra ut sedan lyser de rikigt bra oxå.

//Henrik
AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]

Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]