Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Hej!

Jahapp, då har man gått och blivit seriös. Istället för att hoppa på ett fälgkors och dra hjulmuttrarna så har jag köpt en momentnyckel. MEN, är det någon som vet med hur många nm som man ska dra hjulmuttrna med?
Bilen är en 945 från 92. 5st 19mm hjulmuttrar med en liten styrpinne i skivan.

Någon som vet?

/Turbo+
Användarvisningsbild
av F_Klaesson
Enligt 740 manualen så ska hjulbultarna dras åt med 85nm antar att det är samma på 945 då det är ju i princip samma bil/delar.

Men det är nog inte så känsligt det är ju riktiga grejer som håller.
Användarvisningsbild
av Ticken
Nej precis, hittils har jag dragit med typ hela min kroppstyngd.. Så 100Nm måste vara lagom? Har för mig att V70 ska dras med 110..

/Turbo+
av Rådlös
I min värld är det bara aluminiumfälgar som är känsliga och skall dras med momentnyckel.
Själv har jag köpt mig en nätansluten elmutterdragare. Enligt Clasisjön, som säljer den har den ett max vridmoment 325 Nm. En lågpris pneumatisk drar max 340 Nm.
Skulle detta då vara alltför generöst med Nm? Jag har stålfälgar, och eftersom jag använder samma maskin till att både lossa och dra åt, så borde den ju klara av det den har gjort tidigare.
Ett tips: Jag har smort mina muttrar med propelleraxelfett. Det är extra segt och sköljs inte bort i första taget. Det är ju avsett att fungera och hålla tätt under vattenytan på båtar.
av lennart lundberg
Hej!

Använd ett fälgkors som du har med dig i bilen och drag åt ordentligt gäller både alu-fälgar som stålfälgar.
Är du osäker så ta hjälp av någon som lite känsla och lagom med ork i armarna.
Får du punktering eller dylikt efter vägen så orkar du eller någon medtrafikant att få loss muttrarna igen med fälgkorset.
Mutterdragare har sina fördelar men en seriös gummiverkstad använder handkraft vid åtdragning av muttrarna efter hjulbyte eller dylikt.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Rådlös: Drar du fälgmuttrarna med 325Nm har du inga bultar kvar.... ty de har gått av....

Finss två anledningar till att man ska dra lagomt hårt = ca 90-110Nm enligt just din bils uppgifter:
1. Drar man för löst kan muttrarna gänga upp sig, ganska självklart..
2. Drar man får hårt kan man antingen 1. rensa gängorna, händer kanske inte just när man drar åt, men gängorna kan sättas i rejäl spänn och lite ytterligare påfrestning av körning så lossnar muttern/bulten, 2. eller så deformerar man anliggningsytorna i fälgen dvs förstorar hålen, 3. eller så töjer man ut bulten, så till den grad att efter några hjulbyten så går bulten av.

Resultat av allt ovan är att hjulen mest troligt lossnar helt, och det vill vi ju inte.
av Rådlös
Hur hårt maskinen drar i verkligheten vet jag inte, 325 Nm är ju maxvärdet. Jag kör till den börjar smattra. Det blir säkert inte samma på alla fem bultarna, men det är ju samma sak med dom pneumatiska som har funnits i "alla" år. Där drar man också till det börjar smattra. Påkostade sådana maskiner går visserligen att ställa in, men jag har aldrig sett någon göra det. Och då måste man väl också ha någon sorts kalibreringsverktyg?

Jag säger inte emot dina uppgifter och åsikter, men maskinen levereras med 4 hylsor 17, 19, 21 och 22 mm. Som också är dom vanliga för fälgmuttrar, så man får väl anta att maskinen är i första hand tänkt som ett verktyg för just däckbyte.

Jag har inte bytt till vinterdäck ännu, men det är ju nära förestående. Jag skall försöka tänka på hur många sekunder det får smattra, och försöka hålla det på alla muttrarna. Man kan ju känna med fälgkorset, går det att lossa med armkraft, så är det OK. Eller?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ett annat tips är att man köper en momentstav till mutterndragaren.

Första nivån på min pneumatiska mutterdragare är ungefär 100-110Nm och efter att jag har dragit åt med den så brukar jag känna på dem med momentnyckel för att vara på säkra sidan. :D

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]