Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo finskan
Hej

Undrar över min V70 har nåt fel eller om det skall vara så att färgen på dispalyen på stereon ändrar från ljus till mörk bottenfärg beroende på hur ljust det är?

Färgen ändrar inte på hastighetsmätaren, ska det faktiskt vara så?

Tycker det skulle matcha bättre om de ändrade färg samtidigt. Som det är nu så är det stereon som ändrar och inget annat. Vad har ni för erfarenheter?
Användarvisningsbild
av henka35
Det ska vara så. Den ändrar bakgrunden efter ljuset utanför bilen.
Helt normalt

//Henrik
Användarvisningsbild
av Nexus6
Jag har tänkt på det med, men jag misstänker att man kanske hade störts mer av det eftersom det är mer rakt i synfältet, har inte kommit på någon annan anledning iaf.
av Amli
JE Jr skrev:Måste kolla imorrn, men jag tror nog att hastighetsmätaren också byter färg på bilen jag kör.

Kan vara så att hastighetsmätarens ljuskänslighet är kalibrerad annorlunda.
Den byter knappast färg däremot tonar ljuset ner när det blir mörkare.
av riha
Faktiskt så var det så att de först hundra milen jag körde med min XC70 -09 så ändrade faktiskt både hastighetstavlorna samt stereon från ljus till svart framåt kvällen. Sen en kväll när jag satt i bilen ner från stockholm och snackade med Kave i telefon så ändrade plötsligt endast stereoen och sen dess har det varit så.

Stör mig inte så mycket faktiskt nu när man är van, men det var faktiskt rätt smidigt när mätartavlorna också ändrades då det är vilsammare för ögonen på natten.

Skall faktiskt ta upp det med volvo när jag lämnar in bilen på måndag.
Tack för påminnelsen.
Användarvisningsbild
av Nexus6
Posta gärna vad de säger på Volvo, jag hade gärna haft vit bakgrund med svarta tecken/symboler dagtid på samma sätt som på mittkonsolen, men jag har aldrig hört talas om att den lösningen finns.

Det ser ju ut att vara samma typ av LCD så det borde ju fungera tycker man.
av AndS
Det är bara mittkonsoldisplayen som inverterar färgen, inte mätartavlorna.
Tycker faktiskt det är lite irriterande när solen börjar stå lågt vår och höst, speciellt timmen innan skymning, och displayen "flippar" mellan vit respektive svart bakgrund när man kommer in i skogspartier och sedan ut där solen fortfarande lyser. Det finns viss fördröjning men inte tillräcklig. Man ser det i ögonvrån och reagerar på det.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]