Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av freak1
....men vad betyder koden och vad ska jag byta/laga för något. Är det något som jag själv kan kolla och se om det är kasst? Koden: P0135. Text: felkod P0135 :O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1).

Bilen: V70-00, manuell, 14.000 mil.

Edit:Ändrat topic
Användarvisningsbild
av freak1
56 st so läst men ingen som kan hjälpa. Nåja, jag river vidare i mitt problem så länge vem vet jag kanske får ordning på det hela till sist.

En fråga till: Dåliga slangar till vevhusvent och ev igensatt vevhusvent, kan det påverka lambdasonden??
av *pettson*
freak1 skrev:56 st so läst men ingen som kan hjälpa. Nåja, jag river vidare i mitt problem så länge vem vet jag kanske får ordning på det hela till sist.

En fråga till: Dåliga slangar till vevhusvent och ev igensatt vevhusvent, kan det påverka lambdasonden??
Nu vet jag inte om engelska är ett så magiskt språk ändå :?: Om man inte är duktig på engelska så finns det några lexikon på nätet och ytterligare några på biblioteket om man orkar passera. Så varför vara ironisk mot att folk läst men inte hjälpt? Du verkar inte ha jobbat så hårt på lösningen själv eller hur :roll:
Vi benar ut vad som står? du o jag ihop så slipper du vara besviken.. :wink:

*O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)*

02 hmm sen grundskolan och kemin.. =syre :idea:
Sensor= sensor eller känselkropp även på svenska.. :idea:
Heater circuit= värmarkretsen :idea:
malfunction= felfunktion :idea:

Sätter vi ihop det hela med svensk ordföljd och med svenska synonymer får vi= värmningskretsen i syresensorn fungerar inte :idea:
Att göra för dej för att åtgärda problemet = Kontrollera så kablaget är helt, kontrollera så det inte är oxider i kontakten.
OM kontakt och kablage ser bra ut= Byt din syresensor eftersom värmningskretsen är inbyggd och går inte att byta separat. GLÖM INTE att släcka felkoden efter bytet.

Känns dagen bättre nu :?:
Användarvisningsbild
av freak1
Ber om ursäkt för mitt ironiska inlägg :oops: . Jag har faktiskt gjort en del men dock inte försökt översätta felkoden till svenska.
Jag har läst en massan trådar om lambdasond och varför lampan tänds men inte hittat nåt fel på bilen, har kollat kablage och slangar allt ser bra ut utom slangen som sitter under insuget. Jag frågade oxå om den kan orsaka att lampan tänds.

Ja *pettson* min dag blev med ens mycket bättre :-)-) , ännu bättre om du vill/kan tala om vilken syresensor det gäller (för det är väl lambdasond du menar :oops: ) och det finns 2 st på bilen.

Edit: ändrat i inlägget
av *pettson*
freak1 skrev:Ber om ursäkt för mitt ironiska inlägg :oops: . Jag har faktiskt gjort en del men dock inte försökt översätta felkoden till svenska.
Jag har läst en massan trådar om lambdasond och varför lampan tänds men inte hittat nåt fel på bilen, har kollat kablage och slangar allt ser bra ut utom slangen som sitter under insuget. Jag frågade oxå om den kan orsaka att lampan tänds.

Ja *pettson* min dag blev med ens mycket bättre :-)-) , ännu bättre om du vill/kan tala om vilken syresensor det gäller (för det är väl lambdasond du menar :oops: ) och det finns 2 st på bilen.

Jepp ska berätta.. Bank 1 Sensor 1.. alltså främre lambdasonden för din del.
Användarvisningsbild
av freak1
*pettson* skrev:
freak1 skrev:Ber om ursäkt för mitt ironiska inlägg :oops: . Jag har faktiskt gjort en del men dock inte försökt översätta felkoden till svenska.

Jepp ska berätta.. Bank 1 Sensor 1.. alltså främre lambdasonden för din del.
Bug och bock :-)-) , ska införskaffa en sådan innan helgen. Återkommer med besked hur det gått.
Användarvisningsbild
av freak1
*pettson* skrev:
freak1 skrev:56 st so läst men ingen som kan hjälpa. Nåja, jag river vidare i mitt problem så länge vem vet jag kanske får ordning på det hela till sist.

Nu vet jag inte om engelska är ett så magiskt språk ändå :?: Om man inte är duktig på engelska så finns det några lexikon på nätet och ytterligare några på biblioteket om man orkar passera. Så varför vara ironisk mot att folk läst men inte hjälpt? Du verkar inte ha jobbat så hårt på lösningen själv eller hur :roll:
Vi benar ut vad som står? du o jag ihop så slipper du vara besviken.. :wink:

*O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)*

02 hmm sen grundskolan och kemin.. =syre :idea:
Sensor= sensor eller känselkropp även på svenska.. :idea:
Heater circuit= värmarkretsen :idea:
malfunction= felfunktion :idea:

Sätter vi ihop det hela med svensk ordföljd och med svenska synonymer får vi= värmningskretsen i syresensorn fungerar inte :idea:
Att göra för dej för att åtgärda problemet = Kontrollera så kablaget är helt, kontrollera så det inte är oxider i kontakten.
OM kontakt och kablage ser bra ut= Byt din syresensor eftersom värmningskretsen är inbyggd och går inte att byta separat. GLÖM INTE att släcka felkoden efter bytet.

Känns dagen bättre nu :?:
Släcka felkoden misstänker att det inte räcker med att ta av batterikabeln :?: , eller :?:
av pgumea
Jag hade samma fel som du, främre lambdasond. Du kan mäta och se om det är avbrott i värmekretsen. Det skall vara låg resistans. Provade först med en 4-tråds sensor från Biltema men tyvärr fungerade den inte. Köpte till slut en volvo original då alternativen (Mekonomen, Meca m.fl.) saknade kontakter och hade beställningstid. Jag köpte en ELM327, för att läsa och släcka felkoder, från Ebay för cirka 300:- levererad hem och klart. Som jag förstod (det låga priset) så var det en piratvariant (det gick inte att använda nyare mjukvara från nätet) men den medföljande mjukvaran dög för att läsa felkoden och släcka ut felet. Är det lågbudget så...

Ja, svaret på din fråga, det räcker inte med att koppla bort batteriet, du måste släcka det via OBD-interfacet och du borde kunna göra det med samma utrustning som du läste ut koden med.
Användarvisningsbild
av freak1
pgumea skrev:Jag hade samma fel som du, främre lambdasond. Du kan mäta och se om det är avbrott i värmekretsen. Det skall vara låg resistans. Provade först med en 4-tråds sensor från Biltema men tyvärr fungerade den inte. Köpte till slut en volvo original då alternativen (Mekonomen, Meca m.fl.) saknade kontakter och hade beställningstid. Jag köpte en ELM327, för att läsa och släcka felkoder, från Ebay för cirka 300:- levererad hem och klart. Som jag förstod (det låga priset) så var det en piratvariant (det gick inte att använda nyare mjukvara från nätet) men den medföljande mjukvaran dög för att läsa felkoden och släcka ut felet. Är det lågbudget så...

Ja, svaret på din fråga, det räcker inte med att koppla bort batteriet, du måste släcka det via OBD-interfacet och du borde kunna göra det med samma utrustning som du läste ut koden med.
Köpte oxå en lågprisvariant på micro. Lyfte av batterikabeln lampan slockna och var släckt ca 400 meter sen tändes den. Ska få släckt felkoden imorgon sen får vi se om det funkar, annars får det bli en volvooriginal lambda.
av *pettson*
pgumea skrev:Jag hade samma fel som du, främre lambdasond. Du kan mäta och se om det är avbrott i värmekretsen. Det skall vara låg resistans. Provade först med en 4-tråds sensor från Biltema men tyvärr fungerade den inte. Köpte till slut en volvo original då alternativen (Mekonomen, Meca m.fl.) saknade kontakter och hade beställningstid. Jag köpte en ELM327, för att läsa och släcka felkoder, från Ebay för cirka 300:- levererad hem och klart. Som jag förstod (det låga priset) så var det en piratvariant (det gick inte att använda nyare mjukvara från nätet) men den medföljande mjukvaran dög för att läsa felkoden och släcka ut felet. Är det lågbudget så...

Biltema har ju 4tråds med rätt kontakt med. (om du nu köpte utan dvs). Viktigt är att komma ihåg att 5V lambdasond INTE går att ersätta med universal sond trots att kontakten passar..(om det nu är nåt sånt som hänt)
Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]