Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trollkarln
Hej jag har sökt och hittat en del intressanta trådar, men inte fått nått 100% svar,

Mitt problem är,
Jag bytte till vinterdäck nu i fredags och de gick bra fram tills de sista bakdäcket där sket sig låsbulten, den beter sig precis som om den är rundad, alltså hyllsan får inget fäste, min hylsa ser ut som en blomma innuti om de nu hjälper, nått tips om hur jag kan få bort den utan att behöva åka till en verkstad? där dom antagligen kommer svetsa fast en ny bult. jag läste även att man kan slå på en krafthyllsa, men eftersom min bult har ett runt huvud så lär väl detta inte funka? eller har jag missuppfattat hela grejjen? sedan sa en vän till mig att man kanske kan lossa alla bultar lite förutom låsbulten och sedan prova köra fösiktigt så kanske den kunde lossa, någon som provat detta?
Och en liten sak till. jag har läst nått om nån ring antingen om de var på bulten eller hyllsan, vad är de för nått?

PS. jag har alufälgar, så de går inte komma åt med nån rörtång eller nått sånt
Läste även att man ska dra låsbultar för hand och det gjorde inte min däckfirma förra vintern, kan ju varit då den tagit skada, :(

Alla tips mottages.

Tack på förhand
av Falun
Jag har exakt samma problem och börjar bli desperat.

Har hört om folk som har försökt svetsa på en mutterskalle men då har aluminiumfälgarna tydligen tagit mycket spö av värmen.

Bara jag får bort hjulet sen ska jag slänga låsbultarna åt skogen, det är helt enkelt inte värt besväret att riskera att jävlas på det här viset en gång till.
Användarvisningsbild
av isak
hej
ta en 20mm dorn ge skallen ett par riktiga dagsedlar, slå sedan på en 12kanthylsa några mm (har alltid lyckats för mig.)
lycka till isak
Användarvisningsbild
av camaro69
Jo, du Trollkarln.

Åk tillbaka till den förb------e däckfirman igen och be dom lösa problemet. Inkompetens är ett milt ord i sammanhanget.

Man blir så trött på vissa verkstäders sätt att "misshandla" kunder och bilar på detta sätt.
Användarvisningsbild
av isak
hej trollkarlen
åk tillbaka till volvo och låt dom fixa ditt problem.låt dom svetsa ock ev- bränna upp yt-beh- på dina fälgar!
av Fred
camaro69 skrev:Jo, du Trollkarln.

Åk tillbaka till den förb------e däckfirman igen och be dom lösa problemet. Inkompetens är ett milt ord i sammanhanget.

Man blir så trött på vissa verkstäders sätt att "misshandla" kunder och bilar på detta sätt.
Lugn nu, Camaro...

Jag bytte själv hjul i våras och drog alla bultar för hand med angivet moment, 110 Nm. Nu när vinterhjulen skulle på var flera bultar i framhjulen omöjliga för mig att få loss. Därför åkte jag till 5-Direkt på Bilia och bad om hjälp. Eftersom jag inte hittat min hylsa till låsbultarna så hade jag köpt en helt ny dagen innan, när jag försökte byta själv. Meken på 5-Direkt tog hylsan och gjorde sitt bästa...det var helt omöjligt att få loss vänstra låsbulten. Han drog sönder både hylsan och bultens spår. Det slutade med att han fick svetsa på en krafthylsa (han svetsade på insidan av hylsan så fälgen inte tog någon skada). Efter tredje försöket släppte bulten och vi enades om att jag aldrig skulle använda Volvos låsbultar igen! Enligt denna erfarna mek så är dessa bultar riktigt dåliga och han får in ett flertal bilar som behöver svetsbehandlas varje hjulbytessäsong. För mig kostade denna bult drygt 1000 spänn trots att jag följt Volvos anvisningar och då har jag inte räknat med låshylsan för 240 kr som jag hoppas att jag kan reklamera! :evil:

Med andra ord, det är uppenbart att det inte behöver vara handhavandefel för dessa problem ska uppstå. Jag frågade 5-direktmeken om han verkligen skulle dra bultarna med maskin när han skulle skruva på mina vinterhjul varpå han svarade: "Jag har dragit med maskin i 15 år och aldrig haft några problem med sexkantbultar...det är låsbultarna som är problemet".

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av isak
och sommarens korrosion + al-fälgar håller fullt med föreg mek.
Användarvisningsbild
av ER
isak skrev:hej
ta en 20mm dorn ge skallen ett par riktiga dagsedlar, slå sedan på en 12kanthylsa några mm (har alltid lyckats för mig.)
lycka till isak
Som sagts tidigare, lycka till på Volvos låsbultar som har härdad ring, enda enkla som biter är svetsad mutter.
Fred: Drar man muttrarna med 110Nm fast med smord gänga av fett/olja så drar man åt dom för på tok för hårt, alltid torr gänga och angivet moment så undviker man att dra för hårt.
Hellre behöva efterdra än att dra för hårt:)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev:Fred: Drar man muttrarna med 110Nm fast med smord gänga av fett/olja så drar man åt dom för på tok för hårt, alltid torr gänga och angivet moment så undviker man att dra för hårt.
Bäst måste det ju ändå vara att ha fett på och dra lite mindre då så att det inte blir för hårt. Jag hatar torra gängor som rostar fast så man får dra som en idiot när det ska av.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag brukar smörja mina lite och ändå dra med 110Nm.

Visst det kanske i teorin blir lite för hårt då men de flesta använder ju överhuvudtaget ingen momentnyckel när de drar år muttrarna och drar då antagligen ännu hårdare men får ändå loss sakerna utan större problem.
Injektorer

Jag gjorde samma jobb på min V70. Behöv[…]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

vill veta mera om v60 2013-2014

Det enda relativt säkra motorvalet är […]