Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tomas L skrev:BTW: bilen står på infarten... ;)
Du är inte den enda som har haft XC60 på infarten! :wink:
av Vålvå
Har idag kört 43mil med en snittförbrukning på 0,64 :!:
Körde samma sträcka för 1,5 månad sen med sommardäck ( 17 tummare ) och landade då på, om jag minns rätt 0,75.
Idag var det vinterväglag -2 och slaskigt. Har nu volvos org.16 tummare med Continental dubbdäck på .
Har dessutom hållit samma raska takt.
Förklara det den som kan :?:
Kör V70 II 2,4D manuell,som har gått 1200 mil.
av Arese
VolvoB20 skrev:
Arese skrev: Då missförstod du mig; tror inte alls att någon ljuger, bara att man har olika referenser kring vad "lugn" landsvägskörning är....

Som av en händelse så har jag en Koleos idag som lånebil medan min FT är på service. Den drog 0,69 mellan Växjö och Jönköping nu på morgonen. Då hade jag farthållaren på 108 km/h (90-väg) samt gjorde ett antal omkörningar. Att, som TV påstår, få den att dra 0,96 l/mil vid lugn landsvägskörning ser jag som omöjligt utifrån dagens körning.

Mvh
Arese
Visst är uppfattingen om lung landvägskörning delad, lägg på lite kökörning, lite onödigt bromsande och kör 130 istället för 108 så närmar du dig litern... så kör många här och i storstadsområdena.

För övrigt var det på färddatorn eller pumpen den drog 0.69 ?

Jag har ju lyckats pressa ned min 185hk D5 AWD i 0.45 l/m, men det är inte representativt för körningen i allmänhet
Det var förvisso färddator, när jag kom hem igen stod den på 0,71. Lugn landsvägskörning är för mig cruisande kring 100 km/h inte 130. Ams hade ju en testförbrukning på 0,81, det är stor skillnad mot 0,96 som TV uppger. Kontentan är att utan att veta exakt hur körningen har sett ut under testet är uppgiften rätt så ointressant!

Mvh
Arese
av Micke008
Vålvå skrev:Har idag kört 43mil med en snittförbrukning på 0,64 :!:
Körde samma sträcka för 1,5 månad sen med sommardäck ( 17 tummare ) och landade då på, om jag minns rätt 0,75.
Idag var det vinterväglag -2 och slaskigt. Har nu volvos org.16 tummare med Continental dubbdäck på .
Har dessutom hållit samma raska takt.
Förklara det den som kan :?:
Kör V70 II 2,4D manuell,som har gått 1200 mil.
För varje extra tum ökar förbrukningen med ca 10%
Bredden på dina sommardäck är väl kanske 225 och vinterdäcken 205? där har du ett rullmotstånd som ökar med 10%
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
lugn landsvägskörning ser jag en gubbe med kepa som kommer cruisandes i 80-90km/h, det är lung landsväg det! 120 är snabb landsvägskörning
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:TV:s testförbrukning är inte representant för normal körning, exemepel: V70N D5 (man) körde TV med en testförbrukning på 0,75 l/mil. AMS körde V70 D5II (aut) på 0,92 l/mil, sämst i deras "Supertest". Så ska man tro dem så är det omöjligt att köra D5 AWD på 0,45 l/mil.
Inte alls omöjligt, senaste gången jag körde snålt var när jag fick punktering långt hemmifrån och körde hem med TempaSparen eller vad det löjliga reservhjulet nu heter. Står ju max 85 km/h på det så jag höll mig under detta och landade på 0.47 l/m, helt ok tycker jag för en AWD D5.

Men jag kan köra den på 0.75 l/mil också, det är bara att dra på ordentligt.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:TV:s testförbrukning är inte representant för normal körning, exemepel: V70N D5 (man) körde TV med en testförbrukning på 0,75 l/mil. AMS körde V70 D5II (aut) på 0,92 l/mil, sämst i deras "Supertest". Så ska man tro dem så är det omöjligt att köra D5 AWD på 0,45 l/mil.
Inte alls omöjligt, senaste gången jag körde snålt var när jag fick punktering långt hemmifrån och körde hem med TempaSparen eller vad det löjliga reservhjulet nu heter. Står ju max 85 km/h på det så jag höll mig under detta och landade på 0.47 l/m, helt ok tycker jag för en AWD D5.

Men jag kan köra den på 0.75 l/mil också, det är bara att dra på ordentligt.
Jag tror dig, men du skrev att Tiguan hamnade "nära litern i verkligheten" där "verkligheten" var en test i TV (de kom upp i 0,93 l/mil). En del hävdade då att testförbrukning inte stämmer med verkligheten, vilket du alltså själv har erfarenhet av när din V70 D5 AWD drar långt mindre än vad t ex V70 D5 (utan AWD!) drar i tester. Testförbrukning motsvarar, precis som du skriver, att "dra på ordentligt". Det är inte "verkligheten" för de flesta.
VolvoB20 skrev: Tror inte teknikens värld ljuger om sin förbrukning, de har nog kört/tankat och redovisar bara vad som gick åt. Nu kvarstår ju också det faktum att massor kommer att köra sin Koleos, Q5, XC70, XC60, Tiguan etc med liknande körstil som TV hade under testet, jag kan räkna upp en hel grupp med förare här på jobbet och de kommer alla att landa på litern, och de med XC60 kommer säker att klaga på den ya D5an.
I tester där nuvarande Volvo D5 jämförs med andra bilar, t ex "supertestet" jag länkade till tidigare, så är drar Volvon mest olja av alla. Så det är ganska troligt att det även kommer att klagas på XC60 D5, men i så fall är det är ju inte utan anledning.

Det är på tiden att D5-motorn och automatlåda uppgraderas, Volvo får gärna peta in powershift i XC60/XC70. XC60 är en fantastiskt komfortabel bil, vi har aldrig kört en SUV som är lika tyst och bekväm. Det är ingen SUV, men BMW 320XD upplevde vi som rejält bullrig med dubbdäck, med XC60 så märkte man knappt dubbdäcken. Med ny motor och låda så måste Audi Q5 och nästa generation X3 vara någonting alldeles extra för att kunna konkurrera. Det kan låta märkligt för vissa, men så bra är XC60. När det gäller komfort så håller XC60 mer än väl "premiumklass."
av Amli
XC90_Executive skrev:
Tomas L skrev:BTW: bilen står på infarten... ;)
Du är inte den enda som har haft XC60 på infarten! :wink:
Av någon anledning är jag inte förvånad :wink:
av Amli
Micke008 skrev: För varje extra tum ökar förbrukningen med ca 10%
Bredden på dina sommardäck är väl kanske 225 och vinterdäcken 205? där har du ett rullmotstånd som ökar med 10%
Nja, stämmer verkligen detta? Jag har läst tester att de extra tummen inte gör så mycket på förbrukning. Däremot tror jag mer som du säger att bredden har desto mer att göra med det.
av Amli
Tomas L skrev:Det är ingen SUV, men BMW 320XD upplevde vi som rejält bullrig med dubbdäck, med XC60 så märkte man knappt dubbdäcken.
Samma sak gäller faktiskt XC70. Jag blev förvånad över hur lite det hördes från mina dubbdäck. Klart att det är skillnad från sommardäcken men jag har aldrig varit med om att det låter så lite när jag kör med dubbdäcken på torr asfalt. Ruskigt skönt :D
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 32
Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]

Laddbox