Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PerraM
Tjena
Jag är ny här, så jag har säkert missat att svaren finns i äldre trådar(det är ju en del att leta i)

jag har en V70 T5-97
lådan skorrar vid "snabb/normal" växling fr.1:an till 2:an, växlar man mjukt/långsamt är den tyst samt vid nedväxling fr.3:an hörs inget, bytte olja till Redline MTL och jag inbillar mig att det blev något bättre.
Min fråga: hur lång tid tar det innan 2:an inte går att använda?
Kan den hålla många mil till, om man växlar mjukt? eller är det en indikation på att lådan rasar när som helst?

Jag planerar ett kopplingsbyte samt p-box, det är ju ett gyllene tillfälle att byta lådan då, men att köpa en begagnad kan ju vara ett lotteri, vore ju trist om man köper en låda för ett antal tusen och den visar sig vara likadan eller sämre, kanske går att kolla på ett enkelt sätt?
Vilka lådor passar min bil?

/Perra
av *pettson*
PerraM skrev:Tjena
Jag är ny här, så jag har säkert missat att svaren finns i äldre trådar(det är ju en del att leta i)

jag har en V70 T5-97
lådan skorrar vid "snabb/normal" växling fr.1:an till 2:an, växlar man mjukt/långsamt är den tyst samt vid nedväxling fr.3:an hörs inget, bytte olja till Redline MTL och jag inbillar mig att det blev något bättre.
Min fråga: hur lång tid tar det innan 2:an inte går att använda?
Kan den hålla många mil till, om man växlar mjukt? eller är det en indikation på att lådan rasar när som helst?

Jag planerar ett kopplingsbyte samt p-box, det är ju ett gyllene tillfälle att byta lådan då, men att köpa en begagnad kan ju vara ett lotteri, vore ju trist om man köper en låda för ett antal tusen och den visar sig vara likadan eller sämre, kanske går att kolla på ett enkelt sätt?
Vilka lådor passar min bil?

/Perra
Växla mjukt tills du bytt kopplingen. Jag är helt säker på att ingående axeln draggar på grund av torrhet och därmed så kärvar hela alltet för dej. Tror inte det är nödvändigt med lådbyte om du inte har några andra problem.
av PerraM
Tackar!
Det var skönt o höra, då ska jag vara snäll på lådan

Det finns tydligen olika svänghjul/kopplingar, vilken sitter på min modell?
av *pettson*
PerraM skrev:Tackar!
Det var skönt o höra, då ska jag vara snäll på lådan

Det finns tydligen olika svänghjul/kopplingar, vilken sitter på min modell?
Extremt bra fråga.. om du vänder dej till t.ex mekonomen online eller autoexpertens online så kan du slå in ditt regnr och troligen få rätt kopplingssats.
MEN DU BÖR ha en vanligt koppling av stora modellen då du inte ska ha ett dubbelmassesvänghjul eftersom det inte tål effekten du har orginal.
av PerraM
Jag kollade på Autoexperten dom hade 2st, men med mitt ch.nr ska jag ha den tidigare.
Deras koppling är Sachs, vilket märke säljer Volvo?
kollade på volvos Nice Price och dom verkar billigare, det är klart att "orginal" är bra men det betyder inte att det är bättre än Sachs, eller är jag ute o cyklar?
av *pettson*
PerraM skrev:Jag kollade på Autoexperten dom hade 2st, men med mitt ch.nr ska jag ha den tidigare.
Deras koppling är Sachs, vilket märke säljer Volvo?
kollade på volvos Nice Price och dom verkar billigare, det är klart att "orginal" är bra men det betyder inte att det är bättre än Sachs, eller är jag ute o cyklar?
volvo använder sachs, Sachs i volvokartong eller sachs i sachs kartong..

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]