Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej , när jag behöver torka av vindrutan, men sedan för spaken till off läge så fortsätter dom gå

vad kan det vara för fel? kan det va relä?
vilket är relät i såfall till torkarbladen i en 764 88a?

övriga elfel är bakrute defroster samt spegel defroster funkar ej,. och sätes värme

annars funkar all elektronic perfekt i bilen

tacksam för hjälp
Senast redigerad av 1 sju64, redigerad totalt 0 gånger.
Felet i torkaren kan bero på en "kontaktskiva" som har kommit ur läge. Den sitter i anslutning till motorn och växeln. Lite svårt att beskriva i ord, en bild hade behövts, men jag har ingen. Om du är det minsta osäker, så tala med en bilelektriker.

Det låter som om du har något större fel i elsystemet, börja med att kolla säkringarna. Mät varje funktionskrets tills du hittar felet. D.v.s. där "strömmen tar slut". Ett gällande elschema för din bil är inte heller fel om du skall leta i kabelvägar och kopplingar.
Njaaa.. Det ser snarare ut så här:
http://www.pixbox.se/?page=alb_show&upl ... _id=943981

OBS! Detta är en bild till torkarmotorn i en Volvo 240, men jag gissar att skillnaden inte är så våldsamt stor. Vad det handlar om är den "spegelvända C-formade" kontaktskivan som sitter vid motorn och vinkelväxeln. Den har kommit ur läge och då hinner den påbörja ett nytt varv även om man har flyttat tillbaka reglagespaken till noll. Så relät som skulle bryta får aldrig "nollspänning".

Man hittar detta i den högra runda dosan som syns på den blå bilden, men som sagt, bilderna gäller en 240.
760in 88a har 960 instr panel

relän är vänt åt högersidan ,måste ta bort sido väggen vid passg stol mot växelspaken

torkar intervall relät var på denna 760 typ där K i 740ins som är i 740 strålkastare relä där sitter i 760 88 torkarintervall

ingen som har sån här RELÄGUIDE till en 760 , samma som tidiga 960 instrument
så man vet exakt vad är vad

nu ska jag prova laga torkar motorn. jag tar loss den . och skruvar åt kontakt skivan eller ?

tack för hjälpen. slippa köpa relä nu i onödan
Om jag läser schemat rätt i min Haynes bok så sitter det en kontakt i motorn som jordar en sladd som går till intervall-relät.
Om du drar ur torkar-relät så bör du ha en bil utan autostop på torkarna och utan intervall funktion - men där du åtminstone kan få stopp på torkarna !

det skulle kunna vara relät som knasar - det är ju lätt att kolla med en kompis relä - innan du river ur torkarmotorn !

/emwtur
kompis relä tänkte ja oxå på men den är röd i färgen. dom andra är svarta-gröna-vita.just torkar relät är enda som är rött- , drog ut den när torkarna gick, då stanna torkarna , satte i den så gick dom igång igen , de ingen fara om bilen vart avstängd 5min. sen kan ja köra ,allt bra. men just när de regnar så sätter ja på dom. när de slutar regna får ja inte stop på dom förran jag stannat och stängt av bilen. star ja bilen efter 30sek tex så går torkarna igång igen. det tar 5min för döda dom :( inte kul stanna 5min varje gång de sluta regna . spec på morgonen när man vill torka bara en gång, ibland funkar de stänga av dom dock. men mesta dels inte

har vi nån som säkert vet nått? vart me om exakt lika ?
kunde du inte köra torkarna utan relät ?
( jag antar att torkarspaken stod i läge "off" när du drog ut relät )
-dom borde nog fungera ,men sakna autostop.
det är ju bättre så, än det du beskrev ovan :-)

/emwtur
va förbi skroten. köpte relä för 100kr ett beg

nu funkar torkarna kanon
alltså kan det va relä om ni andra får liknande problem. i mitt fall var det relät

klart slut
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]