- sön 02 nov 2008, 21:21
#230396
Det här med körteknik och olika körstilar är ju högst intressant. Och det sägs ju att de flesta körsätt är bra, utom de dåliga. Men vad gäller egentligen när man ska bromsa på vintern? Är det så enkelt som körskolan och alla safety driving academier lär ut "bromsa alltid fullt och styr undan, släpp inte förrän bilen stannat, abs och antisladd sköter resten".
För skojs skull så testade jag lite idag olika bromstekniker. Testade med odubbade däck för att få det så halt som möjligt, och underlaget bestod av hårdpackad och glansig snö/is.
Resultatet blev som följer:
Full broms = abs:n går in och jobbar febrilt, styrförmågan bibehålls hyfsat, vid extrem halka startar dock inte abs:n eftersom den tror att bilen står stilla. Bromssträckan blir mycket lång.
Försiktig broms, precis på gränsen innan ABS:n tar vid = går hyfsat att styra, men vid riktigt svår halka minskas bromssträckan avsevärt jämfört mot abs. Detta eftersom abs låser däcken korta stunder, och vid själva låsningen börjar bilen att glida på däckens ytor. Med mycket försiktig bromsning, på gränsen till att absn går in, så saktar bilen ner fint och stannar betydligt snabbare än med full broms.
Den sista tekniken har jag funnit främst nyttofull vid branta nerförsbackar, eller strax innan korstningar där det kan vara mycket halt. Blev förvånad att det blev så mycket mindre bromssträcka med försiktig broms när det var halt. Men om man tänker på hur man accelererar effektivast så kanske det inte är så ologiskt trots allt...då ska man ju nämligen driva igång hjulen försiktigt, för att uppnå bästa grepp. Gasar man för mycket tappar man fästet. Så kanske stämmer kanske även det omvända förhållandet då när man bromsar?
Men det luriga är då att körskolor mfl lär ut tekniken att fullbromsa och styra för effektivast undvika faror. Lita på absn. Och de som håller på med "wheeling" etc vet ju också att när det gäller acceleration vid halt väglag så är det väldigt vanligt att de fyrhjulsdrivna bilarna fullgasar så länge bilen rör sig det minsta lilla framåt, och släpper inte gasen förrän det stannar. En bakhjulsdrsiven Volvo 740 kan man dock sällan få fram genom fullgas, utan där gäller det snarare att smyga extremt försiktigt med hjälp av koppling och gas och ibland även bromsen.
Så vad är det som gäller egentligen? Någon kunnig här på forumet kanske som har några tekniktips att bistå? Själv anar jag ju att det skiljer mellan olika bilar, däck och vägunderlag - grus, is, snö, backe, raksträcka, kurva, osv. Och att körskolornas tips förmodligen är gravt generaliserade för att passa och vara lättförstått för en mindre vintervan "Svenssonbilist" i en Volvo V70.
För skojs skull så testade jag lite idag olika bromstekniker. Testade med odubbade däck för att få det så halt som möjligt, och underlaget bestod av hårdpackad och glansig snö/is.
Resultatet blev som följer:
Full broms = abs:n går in och jobbar febrilt, styrförmågan bibehålls hyfsat, vid extrem halka startar dock inte abs:n eftersom den tror att bilen står stilla. Bromssträckan blir mycket lång.
Försiktig broms, precis på gränsen innan ABS:n tar vid = går hyfsat att styra, men vid riktigt svår halka minskas bromssträckan avsevärt jämfört mot abs. Detta eftersom abs låser däcken korta stunder, och vid själva låsningen börjar bilen att glida på däckens ytor. Med mycket försiktig bromsning, på gränsen till att absn går in, så saktar bilen ner fint och stannar betydligt snabbare än med full broms.
Den sista tekniken har jag funnit främst nyttofull vid branta nerförsbackar, eller strax innan korstningar där det kan vara mycket halt. Blev förvånad att det blev så mycket mindre bromssträcka med försiktig broms när det var halt. Men om man tänker på hur man accelererar effektivast så kanske det inte är så ologiskt trots allt...då ska man ju nämligen driva igång hjulen försiktigt, för att uppnå bästa grepp. Gasar man för mycket tappar man fästet. Så kanske stämmer kanske även det omvända förhållandet då när man bromsar?
Men det luriga är då att körskolor mfl lär ut tekniken att fullbromsa och styra för effektivast undvika faror. Lita på absn. Och de som håller på med "wheeling" etc vet ju också att när det gäller acceleration vid halt väglag så är det väldigt vanligt att de fyrhjulsdrivna bilarna fullgasar så länge bilen rör sig det minsta lilla framåt, och släpper inte gasen förrän det stannar. En bakhjulsdrsiven Volvo 740 kan man dock sällan få fram genom fullgas, utan där gäller det snarare att smyga extremt försiktigt med hjälp av koppling och gas och ibland även bromsen.
Så vad är det som gäller egentligen? Någon kunnig här på forumet kanske som har några tekniktips att bistå? Själv anar jag ju att det skiljer mellan olika bilar, däck och vägunderlag - grus, is, snö, backe, raksträcka, kurva, osv. Och att körskolornas tips förmodligen är gravt generaliserade för att passa och vara lättförstått för en mindre vintervan "Svenssonbilist" i en Volvo V70.