Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
perhall skrev:
Mano skrev:Har kört 1800 mil på Michelin Primacy och har 5,3mm kvar fram och 6,1mm bak. Har kört på 2,6kg runt om hela tiden.
2,0F? Helt klart tror jag att fr a D5 sliter mycket mer däck än bensinarna. Min erfarenhet är att vridstarka dieslar sliter framdäcken 3-4 ggr snabbare än bakdäcken, men svaga bensinmotorer bara 50-80% mer.
Det märks att dieselbilar sliter mer på däcken.... Kan bara hålla med.
Min farsas MB E220 CDI är duktig på att äta bak däck :) Trots lugn körning. Hans förra MB C250 TDT gjorde samma sak.
Min V70II 2.0D har redan ätit bra på framhjulen denna sommar.

//Henrik
av Mano
perhall skrev:
Mano skrev:Har kört 1800 mil på Michelin Primacy och har 5,3mm kvar fram och 6,1mm bak. Har kört på 2,6kg runt om hela tiden.
2,0F? Helt klart tror jag att fr a D5 sliter mycket mer däck än bensinarna. Min erfarenhet är att vridstarka dieslar sliter framdäcken 3-4 ggr snabbare än bakdäcken, men svaga bensinmotorer bara 50-80% mer.

Japp, 2.0F snål på både däck och bränsle. Ligger på snitt 1.05l/mil efter 2500 mil vilket blir 8,81:-/mil med soppapris på 8,39kr/l.

//Marcus
Användarvisningsbild
av Bothner
Bothner skrev:Continental Sport Cont 2 225 50 17 På Taxin ca 5000 mil, 4 mm kvar!
I dag kom vinterdäcken på. Nokian R 225 55 16. Då har Conti Sport Cont 2 rullat 6700 mil och ca 2-3 mm kvar. Vad mjukt och tyst det blev i låga farter! Mönsterdjup nya däck 8,8 mm.
av perhall
Bilen har gått 3000 varav 2000 på sommardäck, har ca 4 mm kvar på Primacy HP dvs. 50%. Det är varken bra eller dåligt utan normalt, tror jag. På en D5 hade jag haft mindre kvar, på en 2,0F mer...
Användarvisningsbild
av Guligan
ZpeedFreak skrev:Fråga på din gummiverkstad, dom brukar veta vad däcken tål. Jag frågade för skojs skull när jag bytte däck på min förra bil, då hade jag 16-tummare och jag har för mig att man enligt boken kunde trycka i mellan 2,5 och 2,9 kg med full last och över 160 km. Men på gummiverkstan tyckte killen att däcken tål betydigt mer, jag har för mig att han sa att 3,5 kg går att trycka i utan problem.
Däckgubbarna vill alltid skicka i mer luft än vad som står i rekommendationen. På min förra D5:a laddade de i närmare 3,5 kilo. Det märktes efter ett tag på hur däcket slets...
Användarvisningsbild
av Bothner
Nu har Nokian R rullat 100 mil och kan berätta att det var lite obehaglig känsla att t ex ta skarpa svängar som motorvägsavfarter i hög fart. Känns som bilen ska sladda eller att den är mycket mer överstyrd än med sommardäcken. Conti sport cont 2.
Användarvisningsbild
av Thho
Bothner skrev:Nu har Nokian R rullat 100 mil och kan berätta att det var lite obehaglig känsla att t ex ta skarpa svängar som motorvägsavfarter i hög fart. Känns som bilen ska sladda eller att den är mycket mer överstyrd än med sommardäcken. Conti sport cont 2.
Håller med. Nokia R är ett skitdäck 8) Man ska verkligen inte behöva sänka farten då man svänger av från motorvägen!

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]