NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hade en likadan på min peugeot 307. På den bilen var det svårt att få dit något annat än en sådan ramp. Jag tyckte det hjälpte till bra. Ok det blir inte samma som 3 st 100W på taket men men.

Dessutom finns ju dessa ramper att köpa i xenon-utförande.

Vad jag dock märkte snabbt var att de utsätts för mycket stenskott. Ett sprack första veckan. Jag åkte snabbt till glasmästaren å köpte en plexiglasskiva eller om det var pollykarbonatskiva å borra två hål i. Sedan drog jag fast den bakom nummerplåten med dess skruvar. Skivan var precis så stor så den täckte extraljusen.

Efter det så vart det inga mer stenskott. (iaf på ljusen).

Å luftinflödet behöver du inte oroa dig för. Det finns luft så det räcker.
Att ljusrampen skulle ge en sämre ljusbild två 3003 Compact är ju självklart, men det måste ju ge lite extrahjälp. Dock har jag tänkt av rampen då stenskotten är för många. Det blir nog tre st compact i fronten. Dessutom körde jag längs en mörkväg igår och såg inte rådjuren på sidan.. ljusen låg för lågt.. så nu ska de upp och ge en vid vinkel!

Btw vad passar bäst, två eller tre extraljus på en C30? Det kommer ju se lite rally ut :D

/Christian
poseidon skrev:Jag hade en likadan på min peugeot 307. På den bilen var det svårt att få dit något annat än en sådan ramp. Jag tyckte det hjälpte till bra. Ok det blir inte samma som 3 st 100W på taket men men.

Dessutom finns ju dessa ramper att köpa i xenon-utförande.

Vad jag dock märkte snabbt var att de utsätts för mycket stenskott. Ett sprack första veckan. Jag åkte snabbt till glasmästaren å köpte en plexiglasskiva eller om det var pollykarbonatskiva å borra två hål i. Sedan drog jag fast den bakom nummerplåten med dess skruvar. Skivan var precis så stor så den täckte extraljusen.

Efter det så vart det inga mer stenskott. (iaf på ljusen).

Å luftinflödet behöver du inte oroa dig för. Det finns luft så det räcker.
Tack för ett bra svar!
chrissofsweden om du endast kan montera ljusramp, varför inte konvertera dina helljus till Xenonljus, om du inte redan gjort det, det är ju lagligt också!!!
jumu01 skrev:chrissofsweden om du endast kan montera ljusramp, varför inte konvertera dina helljus till Xenonljus, om du inte redan gjort det, det är ju lagligt också!!!
Det är lite lustigt.. för jag satt precis och läste om Xenonkonverteringen :) Det låter väldigt rimligt måste jag säga, men är det verkligen lagligt och vad säger SBP? Eller är det bara olagligt på bilar som inte kan ha det som standard? Satt och läste någon låst tråd om Xenon.. men hittade inte riktigt de svaren jag sökte.. :)

Men det var lite kul att jag precis satt och läste om det :)

/Christian
chrissofsweden skrev:
jumu01 skrev:chrissofsweden om du endast kan montera ljusramp, varför inte konvertera dina helljus till Xenonljus, om du inte redan gjort det, det är ju lagligt också!!!
Det är lite lustigt.. för jag satt precis och läste om Xenonkonverteringen :) Det låter väldigt rimligt måste jag säga, men är det verkligen lagligt och vad säger SBP? Eller är det bara olagligt på bilar som inte kan ha det som standard? Satt och läste någon låst tråd om Xenon.. men hittade inte riktigt de svaren jag sökte.. :)

Men det var lite kul att jag precis satt och läste om det :)

/Christian
Det är helt lagligt om du konverterar endast dina helljus, Bilproving eller Polis har inget att invända emot det.

Men halvljusen är olagligt, då du måste ha en nivåreglerare som styr halvljuset för att inte blända mötande trafik.
Denna nivåreglerare brukar monteras dit på fabriken då bilen är beställd med Xenonljus.

Jag är helt säker på ovanstående påståenden.

Du kan titta på tråden Xenonljus konventering i Volvo 30, S40N, V50, C70N. (gäller främst konvertering av halvljusen)
Nej det är inte lagligt att konvertera helljus.

Sen att bilprovningen inte kollar detta är en annan sak.
Tomas88 skrev:
Nej det är inte lagligt att konvertera helljus.

Sen att bilprovningen inte kollar detta är en annan sak.
Thomas88 att ha xenon till X-ljusen är ju lagligt, men var finner du underlag att det inte skulle vara tillåtet på helljusen???
Är inte helt säker på att en konvertering av x-lyse är lagligt heller men detta ska jag låta vara osagt.

Anledningen till att det inte är godtjänt på helljuset är bilen är helfordonsgodtjänd (tror jag det kallas). Jag har själv kollat med bilprovningen som säger att det inte är tillåtet.
Detta har för övrigt diskuterats mycket på forumet innan så sök på xenonkonvertering så hittar du nog en del.
Hur många här på forumet har vid besiktning av sin bil som konverterat till Xenon i hellyset blivit ombedda att byta eller fått en 2:a????

Vid beställning av Xenonljus från fabriken så är det ju bi-Xenonljus man får, kan tänka mig att även i det spannet finns det många som har konverterat hellyset också.

Att svenska kontrollmyndigheter aggerar som forna DDR förvånar mig inte ett dugg.
Ingen rim och reson utan det är som fan som läser bibeln!!!

Vår lagbok inkluderat vägverketslagar är väl en av de tjockaste i världen!!!!(och vägverkets måste vara världens rigidaste också).
AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]

Har du en bild på dina fälgar?

Däck dimensioner

Du har alltså sänkt den med fjädra[…]

Laddat batteriet några timmar då den b[…]