Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
när jag ska sätta testlampans spets ska jag ta bort kabelskon och sätta i spetsen i kabelskon som går till solenoiden men var sätter jag klämman mot gods sa du vad menar du med det då..... jag har testat från batteriets pluskabel till startmotorns grönblå sladdar och då lyser lampan.jag provade att slå på tändningen och sätta en mejsel på startmotorns stift och till muttern och då såg jag att det kom en gnista och att det klickade till men inget mera
av Hemulen
Jag har själv en testlampa och på den finns det en sladd med krokodilklämma som man t.ex sätter fast eller håller mot gods= batteriets minus eller renskrapad punkt eller mutterskalle på karossen eller en ren punkt på motorn,insugningsgrenröret är en bra jordpunkt. Spelar igentligen ingen roll hur du vänder testlampan,den ska lysa ändå. Sätt ena änden i eller imot kabelskon. Prova även det där med startkabel från batteriets minus till motorns gods.
Användarvisningsbild
av sidhabo
wolf_lover skrev:när jag ska sätta testlampans spets ska jag ta bort kabelskon och sätta i spetsen i kabelskon som går till solenoiden men var sätter jag klämman mot gods sa du vad menar du med det då..... jag har testat från batteriets pluskabel till startmotorns grönblå sladdar och då lyser lampan.jag provade att slå på tändningen och sätta en mejsel på startmotorns stift och till muttern och då såg jag att det kom en gnista och att det klickade till men inget mera
Ok då vet vi att det inte är nåt fel på ditt kablage/tändningslås. Det lutar tungt åt kuggkransen då. Provade du många gånger att lägga i växeln och putta på bilen. Det blir ju lite slumpmässigt ifall du har tur att den stannar där kuggarna inte är lika dåliga som där det går fel. Men kolla spänningen på batteriet också. Ifall det är lågt så kan du ju få samma symtom. Du har ju instruktionen i ett tidigare svar. Vore ju bättre ifall det inte är kuggkransen ....
Som du kopplade din testlampa... när du har bara tändning på ska den lysa. När du vrider nyckeln till "starta motor" ska den släckas .
av astra1
Hej! Jag undrar om inte felet sitter i de grova kablar som förbinder batteri med startmotor. Kolla kablarna noga, stártströmmen är ju flera hundra ampere, inte det minsta glapp får finnas. Du kan också kolla med att koppla en extra röd startkabel från batteriets pluspol till startmotorns +. Dessutom kan du koppla den svarta startkabeln från batteriminus till gods i närheten av startmotorn. Fungerar det då, så sitter felet i kablarna. Är du tvärsäker på att batteriet är OK?
Användarvisningsbild
av sidhabo
wolf_lover skrev:jag provade att slå på tändningen och sätta en mejsel på startmotorns stift och till muttern och då såg jag att det kom en gnista och att det klickade till men inget mera
Undrar om du inte gjorde fel när du provade att tjuvstarta. Du ska få kontakt mellan de två stora anslutningarna på startmotorn. Båda fastskruvade med en lika stor mutter. Den ena är den röda kabeln som går direkt till + polen på batteriet. Den andra sitter på andra sidan av en liten svart skiljevägg av plast. Du bör nog prova igen. Koppla inte loss nån kabel. Låt bara tändningen vara påslagen. Kortslut enligt bilden nedan.

http://www.sidhabo.org/div/745_startmotor.JPG
av wolf_lover
Hej allihopa jag var ute vid bilen och kollade på startmotorn och såg att det fanns ett stift till på startmotorn och jag satte den grönablå kabeln där istället för den andra och då gick motorn runt nu ska jag bara fixa bensinpumpen,,,tack för alla tips och förslag
av Rådlös
Biltema har en Fjärrstartkontakt som man kopplar in om man vill starta från motorrummet:

/ VERKSTADSTILLBEHÖR / TESTINSTRUMENT / DIVERSE /
Fjärrstartreglage
För aktivering/körning av startmotorn utifrån.
Art nr Pris
15-1346 49,90 kr

Även användbart vid t.ex. kompprov. Det är mindre risk för gnistor och brännmärken.

Tänk på att växeln skall ligga i friläge när du gör sådana här övningar! Du kan även mäta med en multimeter samtidigt som du kör den här fjärrstarten.
av wolf_lover
Tack alla ni som har gett mig tips och förslag och lagt ner tid på denna tråd nu funkar bilen igen som den ska
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]