Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
Jo, jag tänkte fråga er vad ni tror att darrningar i karossen kan vara?

Dåliga stötdämpare? Motorkuddar? Svänghjul?

Observera att 4-hjulsinställning gjordes för 3 veckor sen på Bilia, balansering av alla däck likaså hos däckverkstan.

När jag når 90km/tim ungefär så darrar bilen, dvs det känns som om det är vägen som är lite dålig och bilen känns för nervös för att det skall vara ok. I ratten skakar det bara lite, och inget alls när man bromsar. Se min tråd om vad som är gjort på bilen så ser ni vad som är bytt/åtgärdat hittils.

Alla idéer är välkomna!

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=3883

Jag tänkte jag ger Bilia ett försök till att fixa den innan jag byter till en annan bil för t.o.m. jag börjar ledsna nu efter 7 inlämningar. :???: :cry:
Senast redigerad av 1 NCR, redigerad totalt 0 gånger.
av fn
Troligt att dina hjul är dåligt balancerade.
av NCR
fn skrev:Troligt att dina hjul är dåligt balancerade.
Vore konstigt med tanke på att det är gjort så nyligen som jag skrev.
av fn
Jo, men det kan vara dåligt gjort. Beror ju på vad de har för utrustning. Finns du de hjulbalancerare där en arm går ut och limmar fast tyngden och så finns det de enklare där någon sätter dit sem själv och sätter 10 mm fel.
av NCR
fn skrev:Jo, men det kan vara dåligt gjort. Beror ju på vad de har för utrustning. Finns du de hjulbalancerare där en arm går ut och limmar fast tyngden och så finns det de enklare där någon sätter dit sem själv och sätter 10 mm fel.
Av en händelse fotade jag när de gjorde jobbet på Bilia..:)

Bild

Såna där satte de på alla fyra hjulen och justerade in med 0.3mm precision. Däckverkstaden gjorde iofs precis som du sa, in med hjulet i en maskin som kollade balasen, sen klistrade de dit tyngderna och körde maskinen igen för att se hur det blev. Men så vitt jag kunde se som hängde över dem gjorde de allt rätt...
av fn
Det där visar hjulinställningen. Var det Volvo som gjorde balanceringen också? Obalans kan också komma av att du tappat dubb eller att det sitter en sten i däckmönstret men det blir inte mycket. Vet ju inte hur mycket det känns. Sedan så är det ju allmänt känt att våra vägar inte är alltför bra, är ju mycket möjligt att det är fel på vägen.
av NCR
fn skrev: Var det Volvo som gjorde balanceringen också? Obalans kan också komma av att du tappat dubb eller att det sitter en sten i däckmönstret men det blir inte mycket. Vet ju inte hur mycket det känns. Sedan så är det ju allmänt känt att våra vägar inte är alltför bra, är ju mycket möjligt att det är fel på vägen.
Nej det var som sagt en däckverkstad och inte Bilia som fixade hjulen. Detta blir min 15:e bil så att påstå att det är vägen som orsakar darrningarna köper jag inte. :)
av Ronin
Fick samma problem när jag bytte till nya vinterdäck på min S60 för ett tag sedan. Innan bytet var det inga problem, men nu så uppstår små högfrekventa vibrationer som kommer runt 90 km/h. Har även märkt detta på andra Volvo bilar (S60/V70).

Tror att framvagnen är något underdimensionerad på dessa modeller. Har denna teori p.g.a. att bromsskivor fram ofta blir skeva och att man måste montera gummibussningar för att motverka högfrekventa vibrationer i fjäderbenet. Jag har också fått ställa in hjulvinklar 2 gånger på bilen då den slet däcken snett. Detta både fram och bak.

Har haft bilen i 12 månader nu...
Användarvisningsbild
av CarMan
oftast är vibrationer relaterade till däcken, ibland till fälgen.
man ska köra hjulen i en balanseringsmaskin som även kollar skevhet & orundhet !!!
när det gäller pirat fälgar så ska man altid golla centrumringarna noga, så dom är hela & till just din bilmodell, desutom ska dom aldrig vara på när däcket balanseras

andra saker det kan vara är handbromsbackar som liger på för hårt, eler har hålfjädrar som är för slappa

sen kan det ju vara broms skivor, eller anliggande bromsar

& det kan naturligtvis även vara hjulnaven
Användarvisningsbild
av Driver64
Jag hade vibrationer i min bil och lät min Volvohandlare balansera om hjulen, men det blev inte bättre. Jag vände mig då till en däckfirma som direkt dömde ut däcken eftersom de inte var runda! Åter hos min Volvohandlare så menade de att orundheten var inom toleranserna... Jag köpte nya däck men inte hos Volvo.
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]