NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

flink skrev:Ja, batteriladdare kallas det. Borde egentligen ingå när man skaffar bränslevärmare tycker jag... men det är ju bara min åsikt. För hur mycket dyrare kan det vara att montera en enkel underhållsladdare???
En av poängerna med bränslevärmare är ju att de utan elstolpe även de kan mötas av en tinad bil på vintern. Mao kan man inte bygga in ett krav på eltillgång för att köra värmaren.
Calix batterialddare passar ihoppmed volvos elmotorvärmar satser. (siter baland annat på alla polisbilar)

o generellt så ska man åka lika länga som värmaren varit aktiv, men lite kan man tulla på det. man kan tillomed fuska helt enstaka gånger, men då komer ju batteriet bli mer o mer urladdat.
PaNi skrev:
Nu har jag i dagarna bytt V70:n mot en V50 D5 och kommit på en nackdel men V50:n. I den gamla bilen kunde jag starta värmaren utan att sätta nyckeln i tändningslåset, men i V50:n verkar det som om man måste stoppa i nyckeln för att kunna manövrera värmaren. Eller har någon lyckats få igång den utan nyckel?

Jag måste stoppa i nyckeln och vrida till läge 1, då kommer jag åt att starta eller stoppa värmaren.
Kan tillägga att värmaren går ca. 10min efter inställd tid, ifall man råkar vara sen.

Visst är den guld värd, helt klart.. :D
Kan bara instämma i hyllningskören, på min V50 D5 -07 har värmaren funkat klockrent och aldrig någongång klickat. Finns inte en chans att man köper en ny bil utan den. På min V50 2,0D -05 fick jag dock göra "en uppdatering av programvaran" för att den kickade ur ibland. På verkstaden sade man att det hade med att programvaran skulle räkna ut hur mycket kolen i fläktmotorn fick slitas innan den kopplades ur. Sedan fungerade den också perfekt.
poseidon skrev:
flink skrev:Ja, batteriladdare kallas det. Borde egentligen ingå när man skaffar bränslevärmare tycker jag... men det är ju bara min åsikt. För hur mycket dyrare kan det vara att montera en enkel underhållsladdare???
En av poängerna med bränslevärmare är ju att de utan elstolpe även de kan mötas av en tinad bil på vintern. Mao kan man inte bygga in ett krav på eltillgång för att köra värmaren.
Nu tänkte jag mer på oss som kanske bara använder bränslevärmaren som komplement till den elektriska eller dom som kanske har tillgång till stolpe då och då.
Sen vet jag inte hur nyttigt det är att köra en bränslevärmare regelbundet? Jag har då aldrig sett en sådan lösning som ett substitut för "riktig" motorvärmare, men det kanske man kan?
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Mao kan man inte bygga in ett krav på eltillgång för att köra värmaren". Kravet uppstår i och med att du kör slut på ditt batteri, sen får generatorn jobba ihjäl sig för att ladda upp batteriet igen. Alla kanske inte heller har en timmes körning till jobbet.....vilket medför att du sliter oerhört hårt på både generator och inte minst batteriet. Det är iaf min första tanke som slår mig vid användning av bränslevärmaren.
Själv använder jag dieselvärmaren minst 3ggr i veckan hela förra vintern och har inte än märkt av någon mattning av batteriet eller slitaget, skulle bli förvånad om inte hållbarheten ändå är relativt lång för de komponenter som dieselvärmaren använder sig av, har någon på forumet än behövt byta någon komponent än???

Använder inte elstolpe oftast kanske 10 ggr under vintern.

Att generatorn skulle slitas hårdare pga av avändning av dieselvärmaren låter lite långsökt, den är ju igång hela tiden då du slår på motorn och laddar.

Tidigare hette substitutet Eberspächer och den finns fortfarande på marknaden.
Dieselmotorerna har ett kraftigare batteri just pga bränslevärmaren. Jag kör min värmare 5 dagar i veckan från oktober till april. Har inte bytt en ända grej.

En elektrisk värmare av typen block- eller oljesumpvärmare som ej värmer vatten utan bränner olja är betydligt sämre. Kan ju inte jämföras. Men har man elstolpe så är väl kupevärmaren det man egentligen är ute efter.
Långsökt? Plocka ut kolen från generatorn på din bil och på vilken likvärdig bil som helst utan bränslevärmare så kan jag nästan garantera att du ser en skillnad även om du bara haft din bil ett år. Så vilken som jobbar hårdast får du väl bedömma själv.
Som sagt, bara en tanke jag hade. Sen om man byter bil efter tre år så kanske man inte hinner märka av så mycket. Blir nog tråkigare för nästa ägare med dyra batteribyten och kanske till och med dyra generatorbyten.

Jag har bott norr om polcirkeln i många år och jag kan inte påstå annat än vattenvärmare är det bästa allternativet, och även den kan köras via stolpen för er om inte redan hade klurat ut det. För övrigt fattar jag inte riktigt varför Volvo ens installerar anliggingsvärmare, sånt borde vara totalförbjudet. Mer energislöseri får man verkligen leta efter. Blockvärmare har jag aldrig haft broblem med sedan dom började med intervallkörning på stolparna.

Det är väl inte inredningen man är mest rädd om så det är nog kanske inte främst för kupevärmaren man använder motorvärmarstolpe. (finns säkert dom som gör det?!) Det är nog snarare för mindre slitage på motor och lägre bränsleförbrukning. Man får lätt rysningar av att höra en kall motor starta i -40 grader C :)
Då borde ju generatorn slitas extra mycket också om man spelar på stereon mycket då också eller?
Vi har bränslevärmare på de flesta bilarna på mitt jobb och det är guld värt när det är kallt o jävligt ute.

En blockvärmare värmer ju bara upp vattnet som står just där blockvärmarens anlänngngsyta är. Startar du bilen kan det först stå 90 grader och sen sjunker tempen när vattenpumpen börjar blanda runt vattnet i kylsystemet.
En bränslevärmare låter pumpen gå hela tiden samtidigt som den värmer upp vattnet som passerar motorn och kupèn. Det borde väl vara mer effektivt...

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]